جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۲۸
کد خبر: ۱۰۸۳۵۴
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
نشست «مقالات‌شمس؛ روایتی تازه از آموزه‌های سبک‌ عراقی» به‌عنوان یکی از جلسات درس‌گفتارهایی درباره شمس تبریزی چهارشنبه این‌هفته در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.
مقالات شمس تبریز از منظر سبک عراقی بررسی می‌شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، بیست‌وهشتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ شمس تبریزی با عنوان «مقالات شمس، روایتی تازه از آموزه‌های سبک عراقی» روز چهارشنبه ۲۲ مرداد در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

اثری که با نام مقالات شمس _به همین شکل و شمایل و اصالت _ شناخته می‌شود، در یکی از فشرده‌ترین دوره‌های فکر و فرهنگ ایرانی و اسلامی که با گسترده‌ترین کارکردهای ادبی و هنری هم‌همراه بوده؛ بازتابی از کنش‌ها و کوشش‌های عرفانی و معنوی است که بازگویی روایتی‌ تازه از آن را شمس تبریز به عهده‌ داشته‌ است.

این‌که عمده مفاهیم و مضامین مندرج در این‌مقالات را می‌توان در آثار فاخر ادبی سبک دوره عراقی به‌گونه‌هایی دیگر و با تغییرات مصداقی و ساختاری نشان داد، به‌ معنی آن است که این‌سخنان فشرده و کوتاه‌گونه، روایتی تازه و بی‌سابقه است که می‌توان با زبان آنها را از منظر دانش‌هایی چون روایت‌گری و نشانه‌شناسی هم بررسی و دنبال کرد.

هم‌خوانی مضامین مندرج در مقالات شمس با آثار ادبی و عرفانی سبک عراقی نشان از آسیب‌شناسی دقیقی دارد که در این‌مقالات و در آن اشعار رخ داده است و از این‌جهت، شاید بتوان آن را گونه‌ای از تاثیرگذاری این مفاهیم از زبان شمس بر دیگران دانست.

بیست و هشتمین نشست درس‌گفتارهایی درباره شمس تبریزی با سخنرانی عبدالرضا مدرس‌زاده همراه است.
این‌برنامه، چهارشنبه ۲۲ مرداد از ساعت ۱۲ در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار و به‌صورت زنده از حساب کاربری اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به‌نشانی Instagram/bookcityculturalcenter  پخش می‌شود.
نظر شما