پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۲۳
کد خبر: ۱۰۸۴۲۸
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
دكتر غلامعلى افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران در آستانه روز خانواده با تاکید بر ضرورت جامعه و جهان خانواده محور، پیشنهاد کرد تا وزارت خانواده، برای هماهنگی در طراحی و اجرای دقیق برنامه‌های ملی خانواده محور، تاسیس شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، از سال 1386  روز 25 ذیحجه به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شده است؛ علت انتخاب این روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره دهر که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است، عنوان شده است.این سوره در شأن اهل بیت پیامبر است و به همین مناسبت از سوی شورای فرهنگ عمومی همراه با تکریم بازنشستگان روز خانواده نیز نامگذاری شده است.

به همین مناسبت خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر در گفتگوی اختصاصی با غلامعلی افروز، استاد دانشگاه تهران به نکاتی برای تحکیم بنیان خانواده، تشویق جوانان به ازدواج و البته پیشنهاد وزارت خانواده اشاره کرد.

 غلامعلی افروز گفت: «در چند ماه گذشته کلمه خانواده بیش از هر زمان دیگری در گستره جهان طنین افکند شده است از تاریخ تاسیس غالب کشورهای جهان تاکنون هیچ زمانی در گذر تاریخ به اندازه امروز مستقیم و غیرمستقیم بر ضرورت محوریت خانواده برای سلامت بقاء و تلاش انسان‌ها تاکید نشده است.

وی  با اذعان بر اندیشه محوریت خانواده و ضرورت تاکید بر جامعه و جهان خانواده محور به ویژه در طراحی و برنامه‌ریزی های ملی گفت:  دیگر بعید است که محققان آینده پژوه در قلمرو خانواده نظریه‌پردازان پدیده جهانی شدن و طراحان فرآیند جهانی سازی از کمرنگ شدن ارزش‌ها و میراث معنوی خانواده و از بی تفاوت شدن نسل‌ها نسبت به تعهدات اخلاقی و دلبستگی‌های عاطفی به خانواده‌ها سخن بگویند.

افروزبا بیان اینکه پدیده نوظهور ناگوار کرونا به رغم پیامدهای فراوان ناخوشایند و غمبار در کشورهای جهان درس گهر باری را مبنی بر محور سلامت ، فرهنگ و ماندگاری، خانواده  به جهانیان داد افزود: قدردان حریم با قداست خانواده باشید و همه با هم همه مهرورزی ها را در خانواده تجربه کنید. پس بایسته و سزاوار است که برای تاسیس به هنگام نهاد مقدس خانواده با فراهم کردن زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی ازدواج ماندگار برای داوطلبان ازدواج و تحکیم و تعالی خانواده‌ها از هیچ تلاش و کوششی دریغ نشود و قطعاً ضروری است که محور اصلی همه برنامه‌های ملی و بین‌المللی خانواده باشد.

وی با اشاره به اصل دهم قانون اساسی استوار جمهوری اسلامی که در آن تاکید شده است: از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی‌های مربوط به آن باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد گفت:  آری، خانواده تنها نهاد فطری، طبیعی، بی بدیل و جاودانه هستی است، سلامت زیستی و روانی، اخلاقی و معنوی، فرهنگی و اجتماعی و پیشرفت و تحول همه جانبه جامعه در گروی طراحی تدوین و اجرای متعهدانه برنامه‌های خانواده محور است.

رییس شورای اندیشه ورز خانواده در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: لازمه طراحی و اجرای کامل برنامه‌های اثربخش و ماندگار خانواده محور آن است که همه نهادهای ملی خانواده محور باشند و همه کارگزاران نظام از اندیشه والای خانواده محوری برخوردار باشند؛ یعنی مجلس و قوانین خانواده محور، دستگاه‌های قضایی خانواده محور، دولت و برنامه‌های خانواده محور، اقتصاد خانواده محور، صنعت خانواده محور، مسکن خانواده محور، کشاورزی خانواده، محور آب و برق و گاز خانواده محور، تامین اجتماعی خانواده محور، بهداشت و درمان خانواده محور، مدرسه خانواده محور، مسجد خانواده محور، رسانه خانواده محور، ارتباطات خانواده محور، حمل و نقل خانواده محور، شهرداری خانواده محور، پلیس خانواده محور و جامعه و جهان خانواده محور.

وی افزود: با همین نگاه است که تاسیس یک وزارتخانه قوی و پر اقتدار به عنوان  «وزارت خانواده» برای هماهنگی در طراحی و اجرای دقیق برنامه‌های ملی خانواده محور یک ضرورت اساسی است. این وزارت خانه می‌تواند با تجمیع سازمان بهزیستی، معاونت خانواده و امور زنان ریاست جمهوری، حوزه معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان و سازمان تامین اجتماعی و دیگر بخش های مرتبط، تاسیس شود.

افروز تصریح کرد: بایسته آن است که همواره همه را درخانواده ببینیم و همه را برای خانواده بخواهیم. کانون خانواده با حاکمیت آرامش و نشاط معنوی، فوران گل‌واژه های عاطفی و پیوندهای مهرانه اصلی‌ترین بستر رشد و شکوفایی وجود است.خانواده همچون باغ پرطراوت و پر شکوفاست، در این باغ زندگی، زن/مادر، باغبان دل آرام و آرامش بخش و شوهر/پدر سنگربان پرمهر و امنیت آفرین است و باید باشد، فرزندان- اگر باشند- گل‌ها و میوه‌های پرطراوت و خوشایند این باغ هستند و رسالت اصلی والدین آن است که در حریم پرقداست خانواده بستری فراهم کنند تا فرزندان با اشتیاق و مهارت‌های آرامشگری برای فردای نه چندان دورشان آماده شوند. فردایی که به بایستگی و شایستگی در کسوت عروس و داماد ازدواج ماندگاری را رقم می‌زنند.

وی گفت: در این نگاه خانواده، مدرسه محبت و دانشگاه عروس و داماد پروری است و بهترین و پایدارترین یادگیری‌ها، یادگیری غیر مستقیم و مشاهده ای است. همین است که بچه‌ها از شاکله شخصیت دل آرام و آرامش آفرین پدر/مادر، آیین همسری و همسرپروری را با آرامشگری و رامشگری به نیکی می‌آموزند.



نظر شما