جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۴
کد خبر: ۱۰۸۴۳۲
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران پس از بازسازی در سه بخش آماده میزبانی از آثار است که یک بخش صرفاً به محل نگهداری مجسمه‌ها اختصاص دارد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ و هنر، خبرنگاران و اهالی رسانه پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۲۱ مرداد) از بازسازی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران واقع در پارک لاله بازدید کردند.

در این بازدید که هادی مظفری مدیرکل دفتر تجسمی وزارت فرهنگ و احسان آقایی رییس جدید موزه هنرهای معاصر تهران هم حضور داشتند، مجید حبیبی‌نژاد پیمانکار مرمت موزه گفت: با توجه به اینکه آئین‌نامه نگهداری موزه‌ها باید دما و رطوبت حد مشخصی باشد، دستگاه هواساز مجزایی برای گنجینه تهیه شد.


وی افزود: دیوارهای گنجینه نم داشت و لوله‌های فاضلاب گرفته بود و لازم بود در کنار کانال‌های هوارسان مرمت شوند. با این رویکرد، کار مرمت را در ۹ فضای اصلی گنجینه شامل سه فضای نگهداری آثار و همچنین اتاق مرمت آغاز کردیم. حدود ۱۵۰۰ متر لوله‌کشی و ۱۰۰۰ متر سیم‌کشی فقط بیرون ورودی گنجینه کار شده است.

پایان بازسازی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران

حبیبی‌نژاد گفت: ظرفیت گنجینه اصلی افزایش یافته و تعداد قفسه‌های ریلی از ۸۶ عدد به ۱۰۶ عدد افزایش یافته است. البته برایمان حفظ اصالت موزه مهم بود، به همین دلیل کف گنجینه با همان شکل و شمایل اولیه مرمت شده است. همچنین کلیه ریل‌ها و ماشینری توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است.

پایان بازسازی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران

مظفری هم در توضیحاتی یادآور شد: در مرمت آثار تاریخی فرهنگی و تاریخی باید دقت کنیم کمترین تغییرات احساس شود. یعنی مطلوب این است که اصلا احساس شود تغییری نداشته‌ایم، در عین حال که ضریب ایمنی بالایی درباره اعلام و اطفای حریق و... دارد. در اکثر موزه‌هاف اطفای حریق با انتشار گاز صورت می‌گیرد که در موزه هنرهای معاصر هم چنین است. 

پایان بازسازی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران



وی ادامه داد: گنجینه شماره ۳ که مختص مجسمه است، قفسه‌های زمان افتتاح موزه را در خود جای داده و از آن به صورت مفید استفاده خواهد شد. برای تعدادی از مجسمه‌ها هم که پایه نداشتند، پایه سفارش داده شده است.

پایان بازسازی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران

مظفری در پایان گفت: هم‌اکنون در مرحله پیشرفت ۹۱ درصدی پروژه مرمت موزه هستیم و اگر این فرآیند حدود دو سال زمان برده، خلف وعده نبوده است، بلکه به دلیل اهمیت کار و انجام کار کیفی بود.

 


نظر شما