پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۰
کد خبر: ۱۰۸۴۴۸
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
کاوه مهدوی کارگردان نمایش «کمدی‌زا» عنوان کرد این اثر نمایشی که محصول نهایی کارگاه آموزش بازیگری است براساس نمایشنامه «حساب پرداخت نمیشه» به شیوه نمایش‌های ایرانی روی صحنه رفته است.

تورم در دوره قاجار سوژه تئاتر شد/«کمدی‌زا» به سبک نمایش ایرانیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کاوه مهدوی نویسنده و کارگردان نمایش «کمدی‌زا» که اجرای محدودی در تماشاخانه سنگلج دارد، درباره این اثر نمایشی گفت: نمایش «کمدی‌زا» که تا ۲۴ مردادماه در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود محصول کارگاه آموزش بازیگری است که از حدود یکسال قبل با هنرجویانم داشته‌ام. این اثر نمایشی براساس نمایشنامه «حساب پرداخت نمی‌شه» نوشته داریو فو، شکل گرفته اما به شیوه‌ای کاملاً ایرانی و با تکنیک‌ها و سبک و سیاق نمایش‌های ایرانی به صحنه می‌رود.

وی ادامه داد: قبل از شروع بحران کرونا حدود سه ماه این نمایش را تمرین کرده بودیم و قرار بود کار از ۱۵ فروردین ماه در تماشاخانه سنگلج به صحنه برود اما با شرایط پیش آمده تمرین‌ها متوقف و اجرا لغو شد. با عادی‌تر شدن شرایط، تمرین‌ها را از راه دور پیگیری کردیم و با مشخص شدن اجرای نمایش از ۱۷ مردادماه چند جلسه تمرین حضوری نیز داشتیم.

مهدوی یادآور شد: ابتدا قرار بود نمایشنامه «کرگدن» اوژن یونسکو توسط هنرجویان آماده اجرا شود اما چون این متن برایشان بسیار سنگین بود، نمایشنامه داریو فو جایگزین آن شد. اتفاقات داستان در دوران قاجار رخ می‌دهد و به شیوه نمایش‌های تخت حوضی از فضایی کمدی برخوردار است.

وی در پایان درباره مضمون نمایش توضیح داد: این اثر نمایشی داستان مظفرشاهی است که قیمت اجناس را در بازار گران کرده است از همین رو مردهای خانواده به دلیل فشاری که بهشان وارد شده است اجناس را می‌دزدند و زیر لباسشان پنهان می‌کنند که همین مساله باعث شکل‌گیری اتفاقات و سوءتفاهم‌هایی می‌شود...

پریسا محسنی، نازنین ادیب، کیمیا امینی، نیلوفر مظفری، نگار غفاری، آیسان حدادی، روزبه دانشیان، پوریا معصومی، زهرا درخشان، امیرعلی شاه اسماعیلی، امیرمحمد اسماعیل زاده، عرشیا کرمی، رقیه عطا الهی، زهرا حسین زاده، فائزه هزاری بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۲۴ مردادماه ساعت ۱۹ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه خواهد بود.
نظر شما