جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۳
کد خبر: ۱۰۸۵۳۷
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
متخصص تغذیه گفت:‌ حدود ۶۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا، از دست دادن اشتها را تجربه می‌کنند و با کاهش مصرف غذا در طول بیماری، دچار التهاب و بیماری‌های بدخیم خواهند شد.
حدود ۶۰ درصد مبتلایان به کرونا بی‌اشتهایی را تجربه می‌کنند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،تاکنون ۲۱ میلیون و ۶۸ هزار و ۶۶۶ نفر در جهان مبتلا به کرونا شده اند و ویروس کرونا با تغییر جهش های متفاوت، رفتارهای مختلفی را با علایم متعدد در مبتلایان از خود بروز می دهند که تازه ترین این علایم  از دست دادن اشتها و حس بویایی است.

شواهد ابتلا به کرونا در کشورهای مختلف  نشان می‌دهد که این ویروس از طریق چشم، بینی و حلق وارد بدن انسان می‌شود و اگر کسی علائم معمول ( تب بالا و سرفه مداوم) را از خود بروز نداده اما اشتها و حس بویایی را از دست دهد باید خود را قرنطینه کند تا مانع شیوع کرونا شود.

احمد منفردی متخصص تغذیه روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: اگر مدت زمان بی اشتهایی در دوره ابتلا به کرونا طولانی باشد می تواند منجر به سوءتغذیه شود، برای کاهش این عارضه، لازم است تا حد امکان راهکارهای تغذیه ای و رفتاری در پیش گرفته شود.

وی با بیان اینکه راه های کنار آمدن با بی اشتهایی بیماران متعدد و بسته به شرایط بیمار متفاوت است، اظهار داشت: در مواجهه با بی اشتهایی، مصرف موادی مانند میوه ها و سبزی ها با تاکید بر سیب، انار، پرتقال، انجیر، لیموترش، انبه، کدو حلوایی و انواع دیگر مطابق میل فرد، چای لیمو زنجبیل، ادویه ها و گلپر برای اضافه کردن در غذا، شیر برنج با سیاه دانه و کمی دارچین، شله زرد با خلال بادام و پسته، مغزها و خشکبار شامل فندق، گردو، پسته، بادام، توت خشک، نخود و کشمش، مویز و برگه های شیرین بعنوان میان وعده یا تنقلات روزانه، اضافه کردن آرد برنج به انواع سوپ یا غذا برای کاهش بی اشتهایی مفید است.

منفردی ادامه داد: اگر ناراحتی معده ناشی از مسمومیت غذایی یا مشکلات گوارشی باشد، معمولا پس از ۴۸ ساعت بهتر می شود و اگر مدت بیشتری طول کشید ممکن است از نشانه های زودرس کرونا یا عفونت باکتریایی باشد و باید از غذاهای چرب و فست فودها مانند انواع همبرگر، پیتزا، سوسیس، ژامبون، کالباس و سیب زمینی سرخ شده و کله پاچه استفاده کند.

وی افزود: مصرف بیش از حد لبنیات می تواند در برخی افراد اسپاسم معده ایجاد کند که دلیلش وجود قند لاکتوز در لبنیات است و برخی افراد به میزان کافی، آنزیم لاکتاز برای هضم آن را ندارند که منجر به درد معده، نفخ و تهوع در عرض چند ساعت پس از مصرف آن می شود، این افراد می توانند از شیرهای فاقد لاکتوز که در اکثر فروشگاه های عرضه کننده لبنیات موجود است استفاده و یا طی مشاوره با پزشک، از مکمل های حاوی لاکتاز برای کمک به هضم شیر مصرف کنند.

به گفته منفردی، در صورت درد معده بهتر است مصرف شکلات، کاکائو، قهوه، چای و سایر نوشیدنی های کافئین دار قطع شود، کافئین اثرات ادرار آور نیز دارد که سبب تکرر ادرار شده و فرد را بیش از پیش در معرض کم آبی قرار می دهد. لازم است در بیماران مبتلا به کرونا که عمدتا مشکلات تنفسی نیز دارند این مسئله مورد توجه قرار گرفته و تامین آب به میزان لازم و کافی صورت گیرد. کافئین همچنین می تواند سبب تحریک اعصاب و سفتی عضلات شود که هر دوی اینها در ایجاد درد معده می تواند نقش داشته باشد.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: رژیم غذایی پرفیبر به عنوان رژیم غذایی سالم همواره مورد تایید بوده و در رژیم های کاهش وزن، دیابت و بیماری های قلبی نیز توصیه می شود اما مصرف زیاد و یک جای این نوع غذاها می تواند سبب ایجاد درد معده و یا بدتر شدن آن شود. بدن نیاز به زمان برای هضم غذاهای سخت تر و حاوی فیبر و سبوس بالا دارد از این رو در صورت وجود سابقه مصرف غلات کامل(مانند غلات صبحانه) یا نان های کامل بدون استفاده از مایعات به میزان کافی در بیماری با علائم دل درد یا درد معده، کاهش مصرف این نوع غذاها توصیه می شود.

منفردی اظهار داشت: پرخوری و مصرف غذا در حجم زیاد در یک وعده و یا تنقلات مختلف نیز احتمال درد معده را بالا می برد و احساس نفخ به فرد دست می دهد. در پیش گرفتن برنامه غذایی سالم با تقسیم وعده های غذایی به پنج یا ۶ وعده در حجم کم در روز توصیه می شود.
منبع: ایرنا
نظر شما