سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۴
کد خبر: ۱۰۸۷۲۹
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
شکست تحقیر آمیز ایالات متحده در تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل برابر جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را بر آن داشته است تا به نوعی این شکست را جبران کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر،  شکست تحقیر آمیز  ایالات متحده در تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل برابر جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را بر آن داشته است تا به نوعی این شکست را جبران کند.

  دستیاران ارشد رئیس جمهور آمریکا تاکید دارند هیچ چیز جلودار واشنگتن نخواهد شد و آنان جدالی حقوقی را بر سر فعال کردن ساز و کار «ماشه» برای بازگرداندن همه تحریم های بین المللی علیه ایران طبق برجام آغاز خواهند کرد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را اشتباهی بزرگ توصیف کرد و این مسئله نشان می دهد ایالات متحده مصمم است با هر وسیله ای برای ادامه یافتن تحریم های تسلیحاتی علیه ایران بکوشد.


آمریکا امیدوار بود حمایت اروپایی ها را که مانند دولت ترامپ نگران عمل نکردن ایران به تعهداتش طبق برجام هستند به دست آورد ولی آلمان و فرانسه و انگلیس که از امضا کنندگان برجام هستند برای تضمین حفظ برجام و از بیم آن که ایران به طور کامل از این توافق خارج شود، به قطعنامه آمریکا رای مثبت ندادند.


پیش بینی می شود در صورتی که دولت آمریکا بر درخواست خود برای فعال کردن مکانیسم «ماشه» و بازگرداندن همه تحریم های بین المللی علیه ایران پافشاری کند، با مخالفت چین و روسیه مواجه شود.

 سفیر چین در سازمان ملل به صراحت اعلام کرد آمریکا دیگر عضو برجام نیست و نمی تواند از شورای امنیت بازگرداندن همه تحریم ها را خواستار شود.

کاریکاتور/

بحث و جدل بر سر تفسیر محتوای قطعنامه 2231 شورای امنیت است که شاید پیچیده ترین و مبهم ترین قطعنامه شورای امنیت باشد. این قطعنامه یک رشته مشوق ها به ایران در مقابل پایبند بودن به محدودیت های ذکر شده در توافق هسته ای ارائه کرد که شامل پایان تحریم تسلیحاتی ایران و پایان محدودیت برنامه موشک های بالستیک تهران است.

لندن و پاریس به دنبال خلائی قانونی هستند که حق آمریکا را برای فعال کردن مکانیسم ماشه از بین ببرد و فکر می کنند این خلاء را یافته اند ولی نگرانند که اگر یک بار از این خلاء قانونی استفاده کنند، راه برای آن که دیگران هم بارها از آن برای دور زدن حق وتوی پنج عضو دائم شورای امنیت استفاده کنند، باز خواهد شد و نظام چند قطبی دچار فروپاشی خواهد شد.  

منابع خبری گزارش دادند که آمریکا که امضا کننده و عضو برجام است استناد می کند که در قطعنامه 2231 شورای امنیت هیچ اشاره ای به این نشده است که اگر یکی از اعضای امضا کننده برجام از آن خارج شود چه باید کرد و تصریح نشده است که طرف خارج شده از توافق نمی تواند از حق فعال کردن ساز و کار بازگشت تحریم ها استفاده نکند. به همین علت آمریکا به رغم خروج از برجام، به عنوان عضو امضا کننده آن حق درخواست فعال شدن مکانیسم ماشه را دارد. این در حالی است که سایر اعضای دایم شورای امنیت این چنین حقی را برای آمریکا قائل نیستند.
این چندگانگی در درون شورای امنیت به گفته بسیاری از ناظران بی سابقه بوده و چنانچه امریکا بر درخواست غیرقانونی خود اصرار کند آینده جایگاه این شورا را با تهدید جدی مواجه خواهد کرد.




مطالب مرتبط
نظر شما