شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۸
کد خبر: ۱۰۸۷۶۴
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
گرچه سینما آثار درخشانی در حوزه مقاومت تولید کرده است اما مستند همواره مهمترین ابزار در آگاهی‌بخشی، تبیین ابعاد متنوع یک رویداد اجتماعی و محل اجماع نظرات بوده و هست.
مستندسازان از «روایت سلامت» می‌گویند/ تمرکز جشنواره فیلم مقاومت روی نبرد پنهان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ،جوامع انسانی همواره تحت‌تأثیر چالش‌های غیرمترقبه، خودخواسته و یا طبیعی بوده است که نه‌تنها جامعه را در زمان حال، بلکه بعضاً تاریخ یک تمدن را متأثر کرده‌اند. در این بین، هنر نمایش بهترین محل برای آگاهی‌بخشی به جامعه از اثرات و ابعاد و البته گستره این تأثیرات است.
جامعه ایرانی نیز به عنوان یکی از مهدهای تمدن انسانی و شاید تنها تمدن زنده بشری از این قاعده  مستثنی نیست. نگاهی به تاریخ معاصر کشور و موضوعاتی مانند انقلاب، جنگ‌تحمیلی و حتی تحریم‌ها و اخیراْ شیوع کرونا، به خوبی این نکته را نشان می‌دهد.
در موضوعات گذشته خاصه در حوزه مقاومت، گرچه سینما آثار درخشانی تولید کرده است اما مستند همواره مهمترین ابزار در آگاهی‌بخشی، تبیین ابعاد متنوع یک رویداد اجتماعی و محل اجماع نظرات بوده و هست.
در همین رابطه و با توجه به افزوده شدن بخش «مدافعان سلامت» به شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت پای صحبت برخی از مستندسازان که تولید آثاری با موضوع کرونا را در دستور کار خود قرار داده‌اند، نشستیم.
* واژه مقاومت به خوبی در بیمارستان‌ها معنا می‌شود
محمد حسنی، کارگردان مستند «تولد» با اشاره به لزوم توجه بیشتر مستندسازان به موضوع کرونا، این حوزه را بخشی از مستند مقاومت می‌داند و می‌گوید: مستندساز باید در همه اتفاقات ویژه جامعه حضور داشته باشد تا بتواند به بهترین‌شکل تصاویر را ضبط و تغییرات اجتماعی را ثبت کند خاصه در مواردی مانند بیماری کرونا که رنگ جامعه و زندگی عادی مردم دچار تغییرات جدی می‌شود.
وی می‌افزاید: واژه مقاومت به خوبی در بیمارستان‌ها معنا می‌شود. بسیاری از افراد حتی بیش از آنچه به عنوان وظیفه بر عهده دارند، در این جبهه مقاومت می‌کنند؛ به عنوان مثال پرستارانی که بعضاْ دو ماه یا سه ماه حتی به خانه‌هایشان نمی‌روند. این اتفاقات باید توسط مستندسازان در تاریخ ثبت شود.
حسنی با اشاره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و اختصاص بخش ویژه این جشنواره به موضوع کرونا، تصریح می‌کند: کرونا مانند دفاع‌مقدس ابعاد متنوعی دارد که باید به تفکیک به هر کدام پرداخته شود. خوشبختانه جشنواره در این موضوع نقش‌آفرینی بسیار خوبی دارد.
وی تأکید می‌کند: ابعاد مختلف کرونا خاصه تأثیراتی که در بخش‌های اجتماعی مانند اقتصاد داشته است نباید مورد غفلت مستندسازان قرار بگیرد.
* پرداختن به بُعد عاطفی کرونا، یک ضرورت است
جواد یقموری، کارگردان مستند «تنگنای» نیز با بیان اینکه کرونا تهدیدی بود که به فرصت تبدیل شد، اظهار می‌کند: حضور جهادی مردم در مواجه با کرونا در شرایطی که حتی بیمارستان‌ها هم تجهیزات حفاظتی لازم را نداشتند، نقطه عطف ملموسی بود که باید درباره آن مستندهای متعددی تولید شود.
یقموری تصریح کرد: مقابله با کرونا ابعاد مختلفی دارد اما در دنیایی که انسان روزبه‌روز غریب‌تر می‌شود، پرداختن به بٌعد عاطفی آن اولویت است..
کارگردان مستند «نفس در قفس» یادآور می‌شود: مستندساز باید حقیقت را کشف کند و رخدادها و وقایع را ثبت و به دیگران برساند تا با امیدبخشی، دردهای روانی جامعه را بکاهد و فلسفه زندگی اجتماعی را تحت‌تأثیر فراتر دهد.
وی با مثبت ارزیابی‌کردن اختصاص بخش ویژه در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به موضوع کرونا، این مهم را اقدامی موثر می‌داند و معتقد است: کرونا در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم وارد کشور شد و قطعاْ اثرگذاری اجتماعی نیز داشته و دارد که برگزاری این قبیل جشنواره‌ها سبب می‌شود مستندسازان به آن سمت هم حرکت کنند.
* جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت روی جنگ پنهان تمرکز کرده است
آرمان قلی‌پور، کارگردان مستند «تراژدی کرونا» با موضوع کوچ عشایر در دوران کرونا، با اشاره به اثرگذاری بالای مستند در آگاهی‌بخشی به جامعه، می‌گوید: خوشبختانه در سال‌های اخیر تولیدات حوزه مستند کیفیت بالایی داشته‌ و به لحاظ فنی هم رشد خوبی کرده‌اند البته حمایت از مستند و آزادی‌عمل بیشتر مستندساز سبب می‌شود آثار تولیدی با کیفیت بهتری به جامعه عرضه شود. از سوی دیگر، برگزاری جشنواره‌های باکیفیتی مانند جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت زمینه را برای دیده‌شدن و ارائه بهتر مستند فراهم می‌کند که این خود عامل مهمی در آگاهی‌بخشی به جامعه و پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا و البته ارتقاء کیفی تولیدات است.
قلی‌پور تصریح می‌کند: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اختصاص بخش ویژه به موضوع کرونا، خود را به‌روز کرده است و توانسته به خوبی در این جنگ پنهان نیز مانند موضوع دفاع‌‎مقدس و انقلاب عملکرد مطلوب داشته باشد.
وی امیدبخشی را یا یکی از ارکان مستندسازی می‌داند و یادآور می‌شود: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت باید همه ابعاد بیماری کرونا را مدنظر بگیرد؛ از سوی دیگر، مستندسازان نیز باید جنبه‌های مختلف این بیماری و اثراتی که بر بخش‌های مختلف جامعه به جا می‌گذارد را تصویر کنند.
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در دو زمان ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه همزمان با هفته دفاع مقدس در بخش‌های «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلمسازان بسیجی» و «نشان رسول» و یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی برگزار می‌شود.
نظر شما