پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۳۰
کد خبر: ۱۰۸۸۰۷
|
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
مدیر فرهنگی هنری منطقه 13 از برگزاری ببیش از 10 عنوان برنامه منطقه ای و سراسری با توجه به شرایط فعلی کرونا، در ماه محرم خبر داد و افزود: علاقمندان به برپایی روضه خانگی می توانند با فرهنگسرای امید تماس بگیرند.
احیای روضه های خانگی در منطقه 13/ هیئات منطقه برای اختصاص فضای مناسب مراسم سوگواری به فرهنگسرای امید مراجعه کنند
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ  هنر؛ شرایط پیش آمده پس از شیوع ویروس کرونا و دستورالعمل های ستاد ملی کرونا ؛ حال و هوای مراسم عزاداری محرم امسال را نیز تحت الشعاع قرارداده است. در این میان مراکز فرهنگی هنری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در جهت رعایت کامل پروتکل ها و حفظ سلامت و جان شهروندان با تدابیر خاص و حال و هوای متفاوت از سال گذشته به استقبال محرم  و مراسم عزادارای شهادت سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)؛ می روند.

در همین راستا پروانه دوستی مدیر فرهنگی هنری منطقه 13 به خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ و هنر گفت: ما در منطقه همسو با دیگر مناطق سازمان فرهنگی هنری شهرداری ویژه برنامه های متعددی با عنوان کلی و سراسری  " جلوه سوگ " برای میزبانی از عزاداران حسینی تدارک دیده ایم و با توجه به شرایط موجود (شیوع ویروس کرونا) و اعمال محدودیت های در نظر گرفته شده ماه محرم امسال با حال و هوای متفاوت برگزار می شود.

رییس فرهنگسرای امید در ادامه به برنامه "هر خانه یک حسینیه " اشاره کرد و گفت: از دیرباز تاکنون سنت حسنه روضه های خانگی در بسیاری از محلات شهر بویژه محلات قدیمی جاری است. ما نیز امسال در جهت تقویت این سنت نیک بزرگان خود، و با همراهی جامعه بسیج مداحان و گروههای جهادی به شهروندان منطقه خدمات ارائه می کنیم. در این برنامه خانواده هایی که امکان حضور در مراسم ها و اجتماعات عزاداری را با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا، ندارند اما مایل به برپایی عزای حسینی در منازل خود هستند با هماهنگی با ستاد منطقه 13 می توانند از خدمات رایگان اعزام سخنران و مداح بهره مند شوند.

دوستی در ادامه افزود: در محرم امسال سه برنامه شاخص دیگر در منطقه خواهیم داشت. پویش فضای مجازی سلام برحسین(ع) در قالب های مختلف عکس فیلم داستان و قصه پوستر و ... ؛ زنان عاشورایی که یادنامه بزرگ زنان حماسه آفرین کربلاست در قالب پادکست و مسابقه کتابخوانی و حسینیه مجازی از جمله مهمترین برنامه های ویژه منطقه 13 در محرم امسال خواهند بود.

مدیر فرهنگی هنری منطقه 13 در ادامه سخنان خود عنواین برنامه های  محرمی این منطقه را به شرح ذیل برشمرد: 
-روضه عشق : برگزاری مراسم دعای پرفیض عاشورا در دهه اول ماه محرم در بوستان خیام   
- مسیرعشق: پرده خوانی واقعه عاشورا همراه با قصه گویی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با واقعه قیام عاشورا
- منبرهای دودقیقه ای : ویدیوهای دو دقیقه ای باهمکاری ائمه جماعات منطقه و امور مساجد منطقه و با موضوع فرهنگ عاشورا 
- سلام آخر:تولید و انتشار فیلم کوتاه با حضور شهروندان و چهرهای شاخص فرهنگی ، هنری ، اجتماعی ، ورزشی و... 
-  نقل عاشقی: اجرای مجالس پرده خوانی و نقالی حسینی 
 - برمدارحسین: برگزاری سوگواری هنری برای نوجوانان در محورهای تعزیه خوانی ، داستان نویسی و طراحی پوستر با موضوع امام حسین(ع) 
-  سلسله موی دوست : تولید و انتشار محصولات فرهنگی هنری مجازی با موضوعات مربوط به محرم
-  نمایشگاه کتاب عاشورا: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب نهضت عاشورا 
-  سطرهای روضه خوان: معرفی و خوانش 30 عنوان کتاب با موضوع محرم و عاشورا
- بلندا: برگزاری سنت چارپایه خوانی در محلات تهران توسط هیئت های نوجوان
- علمدار: تولید پرچم و پایه آن و نصب در سر در کوچه ها توسط نیروی مردمی 
- تکیه: ارائه فضاهای باز به هیئت های عزاداری جهت برگزاری عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)
- مهرآیین: برگزاری مراسم عزاداری در منزل خانواده های شهدا همراه با مداحی 
- نی ناله: اجرای موسیقی آئینی اقوام همچون : مارش،سنج و دمام،چاق چاقو و... و همچنین اجرای آئین های ملی همچون :چاوش خوانی،شمایل خوانی ، پیش خوانی و ... همین طور سوگ آواهای قومی و عشایری نظیر:پاوه موری(کرمانشاه)،مور(لرستان)،شروه(بوشهر)و...
- جلوه سوگ:اجرای مراسم عزارداری و تعزیه خوانی در میدان آئینی امام حسین(ع) از جمله برنامه های دیگری است که برای محرم امسال شهروندان در منطقه 13 تدارک دیده ایم.

دوستی گفت: علاقمندان به برپایی روضه خانگی می توانند با شماره های 77400930 ، 77402827 تماس گرفته و به صورت صلواتی و به نیت شادی ارواح طیبه شهدای اسلام از خدمات معنوی سخنرانان و مادحین گرامی ، بهره مند شوند.
لازم به  ذکر است این برنامه با مشارکت گروه جهادی رحیل عشق در مناطق 22 گانه شهر تهران به مدت 18 شب برگزار خواهد شد. 
وی همچنین در زمینه تخصیص فضا و جای مناسب برپایی هیئات عزاداری با توجه به پروتکلهای بهداشتی ، اعلام آمادگی کرد و گفت : از امروز مسئولان هیئت ها می توانند به فرهنگسرای امید مراجعه کنند و درخواستهای خود را اعلام کنند.
علاقمندان به دنبال کردن برنامه های فرهنگسرای امید و اطلاع از برنامه های فرهنگی منطقه 13 می توانند به صفحه اینستاگرام farhangsara_omid@ مراجعه نمایند.  
مطالب مرتبط
نظر شما