جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۱
کد خبر: ۱۰۸۸۰۸
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آستانه فرارسیدن ماه محرم و تقارن آن با محدودیت های ناشی از بیماری همه گیر کرونا پیامی صادر کرد.
با افتخار پرچم عزای ریحانه رسول الله (ص)را افراشته خواهیم داشتمتن پیام حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی که نسخه ای از آن در اختیار خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر قرار گرفت به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله و سلم):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ (ع) حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً»

فرهنگ عاشورا قرن ها است نسل به نسل در تار و پود جوامع اسلامی خصوصا شیعیان، جاری و ساری است و شیعیان را چه افتخاری بالاتر از این که پرچم عزای ریحانه رسول الله (ص) و نور چشم زهرای اطهر(س) را قرن هاست برافراشته اند و همه ساله در ماه ذی الحجه دل ها به شوق محرم تپیدن می کند و شور حسینی فضای جامعه را آکنده می سازد. چه بسیار جوانانی که با محرم و عاشورا از ورطه گمراهی به بارگاه آشنایی رهنمون شده اند. شوری که هر سال بیشتر از گذشته فراگیر می شد. گویی ندای «هل من ناصرا ینصرنی» حسین علیه السلام از ورای قرن ها همچنان شنیده می شود و در محرم و صفر هر سال شیعیانش به میدان یاری اش بر می خیزند و لبیک یاحسین شان بلند و رسا به گوش می رسد.

بی شک فرهنگ عاشورا همانگونه که راه هدایت از گمراهی به دیار آشنایی است و به عبارت دیگر شیعیان را از تهدیدات شیطانی صیانت می کند، همان سان جوامع مسلمان را از تعدی و تهدید صاحبان زر و زور و تزویر نیز صیانت می کند.

تاریخ در این 14 قرن مصادیق بسیار از تاثیر این فرهنگ در اعتلای فردی و جمعی مسلمانان و خاصه شیعیان دارد. انقلاب اسلامی ایران و در پی ان دوران 8 سال ایثار و فداکاری ملت ایران در جنگ تحمیلی جلوه ای از فرهنگ عاشورایی است و ایستادگی بی مثال ملت ایران در برابر همه فشارها و تحریم های ظالمانه و حرکت امیدوارانه به سمت توسعه و شکوفایی بی تردید با تأسی از فرهنگ عاشورا روی داده است.

پس جای شگفتی نیست که دشمنان اسلام و ایران تلاش کنند تا گرمای عشق به حسین (ع) و شور حسینی را از جامعه ایران و جوانان شیعه دور سازند. تلاشی که در طول قرون متمادی، حاکمان ظالم و خودکامه انجام داده اند اما عاشقان امام حسین(ع) جان دادند اما عشق و عاشقی و گفت و شنود عاشقانه با امام شان را رها نکردند و لبیک یا حسین شان هر روز بلند تر شنیده می شود.

اینک محرم از راه می رسد و شور و شوق حسینی جان ها را فرا گرفته است. پوشیده نیست که محرم امسال متأثر ازبیماری همه گیر کرونا است و همچون سایر رفتارهای اجتماعی و فرهنگی، مراسمات ماه محرم نیز تحت الشعاع این بیماری قرار دارد. پس باید شور و عشق حسینی را با توجه به شرایط بیماری کرونا مدیریت کرد.

عشق حسینی را نه پایانی است نه مانعی یارای مقابله با آن. تاریخ عاشقان حسین علیه السلام نشان داده که در شرایط سخت نیز این شور همچنان برپا بوده است. عزاداریهای پنهانی برای سالار شهیدان در خانه ها در دوران خفقان رژیم طاغوتی پهلوی نمونه ای از این شرایط سخت بود در کنار راه اندازی هیئات و دسته جات در مساجد، حسینیه ها و حتی خانه ها به هنگام سرمای طاقت فرسای زمستان. در همه حال این شور بر پا بوده است.

طبیعی است که عاشقان حسینی امسال هوشمندانه شوق خویش را مدیریت کنند. روضه های خانگی، تغییرچهره شهرها با برافراشتن بیرق عزای حسین (ع) و مهمتر از همه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را با نام و یاد و روضه حسین رنگ و بوی عاشورایی باید داد، این خود فرصتی است بزرگ تا لبیک ما امسال چگونه باشد.

میثم امرودی

29ذی الحجه


نظر شما