جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۶
کد خبر: ۱۰۹۰۴۳
|
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
نمایشگاه مجازی «کتیبه نقش» با آثار منتخب نقاشی‌های قهوه خانه‌ای با همکاری گنجینه موزه ملک با روایت محرم و حماسه عاشورا در فضای مجازی برای بازدید عموم منتشر می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نمایشگاه مجازی «کتیبه نقش» با هدف آشنایی با پیشینه نقاشی قهوه خانه‌ای و سیر این هنر در ایران با بیش از ۱۰ اثر منتخب از گنجینه موزه ملک همزمان با تاسوعا و عاشورا با دسترسی به  نشانی golestan.farhangsara  منتشر می‌شود.
 
نقاشی قهوه خانه‌ای درون‌مایه نقاشی‌های بسیاری با رویداد تاریخی عاشورا و حکایات شاهنامه است. مبدا این هنر، سنت قصه‌خوانی و مرثیه‌سرایی و تعزیه‌خوانی در ایران است. این سبک از نقاشی با بازتابی اصیل و صادق از هنر هنرمندانی عاشق، تنها و دلسوخته ‌است که زیر سقف قهوه خانه‌ها در خلوت عارفانه تکیه‌ها و حسینیه‌ها حکایت پلیدی‌ها مظلومیت‌های از یاد رفته، روح و اندیشه آزادگانی که در جان و دل و خیال و باور مردم قرن‌های قرن، نسل به نسل، سینه به سینه گشته‌اند را پایدار و جاودان ساخته است.

نقاشی قهوه خانه‌ای اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی همزمان با جنبش مشروطه ایران اوج گرفت و پس از آن طی دهه‌های ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ خورشیدی، این شیوه  مورد استقبال و توجه هنرمندان مدرنیست ایرانی به ویژه اهالی مکتب سقاخانه قرار گرفت.

فرهنگ‌سرای گلستان به نشانی نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، جنب بوستان فدک است. شماره تلفن  77826475 برای آگاهی بیشتر اعلام می‌شود.

نظر شما