پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۰۷
کد خبر: ۱۰۹۰۶۳
|
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به امضای توافق‌نامه با سازمان برنامه و بودجه و صندوق کارآفرینی امید گفت: این تسهیلات در دو مرحله انجام شده است، مرحله اول این تسهیلات دو هزار میلیارد ریال است که براین اساس توافق‌نامه‌ای‌ امضا و زمان ارائه تسهیلات اطلاع‌رسانی خواهد شد. مرحله دوم هم مبلغی بیش از دو هزار میلیارد ریال است که تلاش ما براین است که در همین حوزه 4درصد پرداخت شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در برنامه رادیویی "رهیافت" که از رادیو اقتصاد پخش شد در مورد بحث شرایط اصحاب فرهنگ و هنر در ایام ‌کرونا گفت: از وقتی که موضوع کرونا مطرح شد ستاد ملی کرونا آغاز به کار و ستاد اطلاع‌رسانی کرونا نیز متشکل از مجموعه‌های مختلف نهادی و اطلاع‌رسانی به وسیله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: در این فاصله یکی از نکات مهم برای ما این بود که فضای اجتماعی کشور بتواند در برخورد با یک پدیده ناشناخته قدرت تاب‌آوری را داشته باشد، به نظر می‌آید در فضای شش ماه بعد از کرونا این تاب‌آوری در بخش‌های مختلف اعم از بهداشت و درمان، تامین نیازهای اولیه و پاره‌ای از موارد با وجود همه شرایط سخت کشور فراهم شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: یکی از حوزه‌هایی که تا حدود زیادی در این شرایط تاب‌آوری را بالا می‌برد حوزه اطلاع‌رسانی و مرجعیت رسانه‌ای بود، در آغاز شیوع ویروس کرونا فضای تهاجم خارجی بر افکار عمومی ما وارد شد، اما در این فضای شش ماه شاهد هستیم که با هماهنگی و همکاری رسانه‌های مختلف داخلی اعم از صداوسیما، خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و حتی شبکه‌های اجتماعی پرببینده یک همگرایی قابل توجه به وجود آمده که مدیون تشکیل یک قرارگاه خبری با استقرار کمیته اطلاع‌رسانی هستیم.

صالحی یادآور شد: در طول این مدت شش ماه کمیته اطلاع‌رسانی 23 جلسه را تا به امروز در مسیر راهبری داشته است، همچنین ستاد خبری نیز با ترکیب خبرگزاری‌های مرجع و نهادهای مختلف تشکیل که در این ستاد نیز 28 جلسه را تا به این لحظه برگزار کرده‌ایم، کارگروه اقدام رسانه‌ای را هم داشته‌ایم که در مسیر مقابله با شایعات آن سوی مرز به فضای داخلی اقدامات لازم را انجام داده است.

وی افزود: علیرغم موارد فوق شورای اطلاع‌رسانی استان‌ها به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این بخش بیش از 200 جلسه را برگزار کرده است، وقتی این فضای شش ماه را نگاه می‌کنیم یک همگرایی از سوی همه‌ رسانه‌ها زیر چتر کمیته اطلاع‌رسانی کرونا را شاهد هستیم که توانسته مرجعیت خبری را به داخل کشور سوق دهد و جریان‌های بیرونی که تلاش‌های قابل توجهی را برای مرجعیت خبری از کرونا را داشتند ناکام کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تعداد قابل توجهی از محتواها و پیش‌آگهی‌ها و حتی پس‌آگهی‌هایی که در این ایام تولید شده کمک کرد تا فضای حوزه رسانه‌ای ما فضای آرام و کم‌تنش‌تری را در زمان کرونا داشته باشد. این یکی از تجربه‌های خوبی بود که ما در چنین شرایط‌ بحرانی بتوانیم فضای رسانه‌ای و خبری کشور را در یک مسیر همگرا حرکت دهیم، زیرا این اتفاق می‌تواند فضای ملی را هم سو با منافع ملی و مصالح اجتماعی همراه‌تر و سمت جلو سوق دهد.

پرداخت 142 میلیارد ریال تسهیلات به ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه کارا

صالحی در مورد خسارت‌های اقتصاد فرهنگ در ایام کرونا نیز خاطرنشان کرد: کرونا شرایط خاصی بر فضای اقتصاد جهانی و ایران وارد کرد، در حوزه فرهنگ و هنر در مجموع آسیب‌های بیشتری را نسبت به حوزه‌های دیگر شاهد بودیم، خصلت کار فرهنگی به جمعی بودن آن است، در واقع در بخش فرهنگ تولید، توزیع و حتی مصرف کالای فرهنگی به صورت اجتماعی و جمعی است و وقتی کرونا اجتماع را هدف می‌گیرد به طور طبیعی اولین مشاغل که آسیب می‌بیند حوزه فرهنگ و هنر است.

وی بیان کرد: از همان روزهای اول اعلام کرونا حوزه‌های فرهنگی تعطیلات خود را آغاز و با وجود آنکه از اوایل خردادماه کار خود را از سر گرفتند اما این بازگشت به کار به طور کامل نبود، برای مثال در سینماها و تئاترها با کاهش 50 درصد ظرفیت سالن‌ها روبرو بودیم، این اتفاق بر روی درآمدها تاثیر می‌گذارد بنابراین در بسیاری از حوزه‌ها با وجود آنکه بازگشایی داشته‌ایم اما این بخش‌ها در اصل شبه تعطیل است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص رقم خسارت‌ها ابراز داشت: برآورد این خسارت‌ها در زمان‌های مختلف محاسبه شده است، در اواخر فروردین‌ماه بیش از هزار میلیارد تومان برآورد خسارت حوزه فرهنگ است، این رقم تا پایان خرداد به 2 هزار میلیارد تومان رسید و ممکن است در محاسبات جدید باتوجه به اینکه برخی مشاغل باز شده است بازگشت سرمایه در برخی حوزه‌ها را داشته باشیم.

صالحی اضافه کرد: اولین مرحله‌ی کمک‌های ما پرداخت حق بیمه هنرمندان به مدت سه ماه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمک سازمان برنامه و بودجه بود، همچنین حوزه فرهنگ و هنر جز رسته‌های حمایت اشتغال قرار گرفت، در حال حاضر در سامانه کارا اصحاب فرهنگ و هنر آسیب دیده از کرونا به منظور دریافت تسهیلات ثبت نام کرده و این موضوع همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: تا به امروز 622 میلیارد تومان خسارت افراد ثبت‌نام شده در سامانه کارا است که تسهیلات وام 12 درصدی به آنها تعلق می‌گیرد، از این مقدار 142 میلیارد تومان تا به امروز پرداخت شده است، یکی از اقدامات خوبی که در این بخش انجام داده‌ایم این است که صاحبان تسهیلات چنانچه اقساط معوق یا چک برگشتی داشته باشند مشکلی برای پرداخت تسهیلات به آنها وجود نداشته و این مهم با کمک ستاد ملی مقابله با کرونا محقق شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از روز 29 مردادماه که تسهیلات ارائه شده 120 میلیارد تومان بوده تا دوم شهریورماه به 142 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، در کنار این تسهیلات، یک کمک معیشتی بلاعوض را هم سازمان برنامه و بودجه با حمایت معاون اول رئیس جمهور و آقای نهاوندیان در نظر گرفته که براساس آن 120 میلیارد تومان به اعضای صندوق اعتباری هنر پرداخت خواهد شد، در حال حاضر جمعیت هنرمندان عضو این صندوق نزدیک به 70 هزار نفر است که این تسهیلات به آنها پرداخت خواهد شد، البته در این بخش توانستیم از شرایط بیمه بیکاری استفاده کنیم.

امضای توافق‌نامه ارائه تسهیلات 4 درصدی به اصحاب فرهنگ و هنر

صالحی خاطرنشان کرد: در این میان پیگیر یک تسهیلات 4 درصدی بودیم که در دو مرحله انجام شده است، مرحله اول این تسهیلات 200 میلیارد تومان است که براین اساس توافق‌نامه‌ای‌ با سازمان برنامه و بودجه و صندوق کارآفرینی امید امضا شده است، برای ارائه این تسهیلات هم اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد. مرحله دوم هم مبلغی بیش از 200 میلیارد تومان است که تلاش ما بر این است که در همین حوزه 4 درصد پرداخت شود.

وی یادآور شد: علیرغم تسهیلات که در نظر گرفته شده است سایر حوزه‌های فرهنگ و هنر نیز خدماتی را داشته‌اند، در حوزه کتاب طرح‌های بهار و تابستانه کتاب در دو مرحله انجام شده است و یارانه‌ای از سوی معاونت فرهنگی به ارزش حدود 30 میلیارد تومان به کتابداران پرداخت شده است و این مبلغ با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب نداشته‌ایم کمک مختصری برای فضای کتاب در کشور بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در بخش سینما نیز تسهیلات 4 درصدی در حدود 17 میلیارد تومان به سینماگران پرداخت شد، زیرا سینماها به مالکین فیلم‌ها بدهی داشتند، از طرفی به فیلم‌هایی که امید به اکران نوروزی داشته تا هزینه‌های خود را جبران کنند حدود 300 میلیون تومان پرداخت شد. همچنین سهم بیمه کارفرما حوزه سینما در سه ماه اول نیز تسویه شده است.

صالحی افزود: در حوزه هنرهای نمایشی نیز به سالن‌های خصوصی تهران که به دلیل کرونا اجراهای آنها تعطیل شد مبلغی پرداخت و همچنین گروه‌های تئاتری که نتوانستن اجرا داشته باشند اما برخوردار از شورای حمایت بودن نیز  50 درصد اجراهای آنها پرداخت شد.

فضای کرونا سرعت بیشتری به ارائه خدمات الکترونیک داده است

وی در مورد خدمات غیرحضوری به ویژه الکترونیکی کردن صدور مجوزات نیز اذعان کرد: از پارسال این اتفاق را شروع کرده‌ایم چون این امر تحت دولت الکترونیک مطرح بود، با اقداماتی سال گذشته و پیگیری‌های امسال بخش قابل توجهی از مراجعات در فضای دولت الکترونیک انجام می‌شود، برخی سامانه‌ها نیز که نداشته‌ایم نیز در دو الی سه ماه آینده رونمایی خواهد شد و تلاش ما بر این است که تا مهر و آبان هیچ خدماتی به شکل حضوری نداشته و پنجره واحد الکترونیک را هم در فضای خدمات خود داشته باشیم. البته تا به امروز ۱۳۰ مجوز این وزارتخانه با روند ادغام مجوزها به ۳۳ مجوز تقلیل پیدا کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: فضای کرونا در شش ماه اخیر به الکترونیکی شدن خدمات سرعت داده است، در شش ماه دوم به دنبال این هستیم که هم خدمات با شرایط موجود غیرحضوری شود و هم شیوه عرضه محصولات خود را در فضای مجازی فراهم کنیم، در حال حاضر جشنواره موسیقی جوان مرحله اول آن آنلاین برگزار و مرحله دوم نیز به همین ترتیب خو‌اهد بود.

صالحی تصریح کرد: بحث آموزشگاه‌های هنری که دغدغه ایام کرونا نیز بود با استاندارسازی مجموعه‌های آموزشی آماده ارائه خدمات است، تلاش براین است که بستر فضای مجازی را برای برگزاری جشنواره‌ها فراهم کنیم که در گام اول جشنواره تجسمی و نمایشگاه کتاب مدنظر است. بنابراین در حوزه خدمات و صدور مجوزها؛ کرونا سرعت اتفاقات را بالا برده است.

با زبان هنر می‌توان یک دیپلماسی ارتباطی موثر با جهان را بر مبنای کرونا برقرار کرد

وی در خصوص تلاش هنرمندان برای موضوع کرونا نیز گفت: از آنجایی که انتظار نمی‌رفت فضای کرونا طولانی شود در گام اول موجی از پویش‌ها را داشتیم، برای نمونه پویش "مشاهنر" با بیش از ۵۰۰ هنرمند یا پویش‌های هنرمندان استانی بخش قابل توجهی از هنرمندان را در همراهی با جامعه سلامت، پیشگیری‌ها، رعایت بهداشت، سفر نرفتن و در خانه ماندن رقم زد. براین اساس ما یک موج اجتماعی از سوی هنرمندان د‌ر قالب پویش‌های مختلف داشته‌‎ایم که اتفافا در این شش ماه به خصوص ماه‌های اول بسیار چشمگیر بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: گام دوم حضور هنرمندان نقش و ارتباط هنرمندان با فضای بین‌المللی بود، حدود ۱۸۵ هنرمند نامه‌نگاری علیه تحریم‌ها در ایام کرونا را داشتند که پژواک جهانی را در همان اوایل شیوع ویروس کرونا به همراه داشت. از آنجایی که زبان هنر یک زبان غیرسیاسی‌تر تلقی می‌شود در این بخش هنرمندان ما در مواجه با کرونا زبان ایران شدند.

صالحی حرکت سوم از سوی هنرمندان را موضوع فعال ماندن هنرمندان در فضای قرنطینه خانگی و عدم کار دانست و خاطرنشان کرد: در این شرایط برپایی کنسرت‌های مجازی، تئاتر آنلاین، هر روز یک فیلم، عرضه کتاب الکترونیک و عبور از کرونا با کتاب و همچنین حوزه‌های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچون معاونت قرآن و عترت و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که در این ایام فعال بودند ضلع دیگری از حضور اصحاب فرهنگ و هنر در ایام کرونا را نشان داد.

وی ادامه داد: موسیقی "نوای آدمیت" ارکستر ملی نیز به عنوان یک کار ماندگار در هفته‌های قبل به عنوان هدیه اصحاب فرهنگ و هنر به کادر درمانی کشور را نیز داشته‌ایم، همچنین در حال حاضر در سینما ۵ تا ۶ اثر در حال ساخت با موضوع کرونا است، همچنین در حوزه فیلم مستند و هنرهای نمایشی نیز کارهای خوبی در حال انجام است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایراز داشت: اگر بتوانیم روایت خود از کرونا را به زبان هنر داشته باشیم می‌توان در یک فضای دیپلماسی ارتباط موثرتری را با جهان بر مبنای کرونا داشت. مستندنگاری‌ها، فیلم‌های کوتاه و بلند، موسیقی‌های متناسب با این فضا کمک می‌کند در فضای داخلی و بین‌المللی روایت خوبی را از کرونا داشته باشیم.

حضور فضای فرهنگ و هنر در ردیف تسهیلات حمایتی دولت یک اتفاق مهم است

صالحی در خصوص کلان برنامه‌های حوزه فرهنگ و هنر اظهار کرد: آنچه در ۹ کلان برنامه مطرح شده از سوی بنده به مجلس ارائه شد تنها نقشه راهی برای سال‌های پیش‌رو بود، در واقع این کلان برنامه‌ها براساس اسناد بالادستی تنظیم شده است که در آن سعی کردیم دغدغه‌های خود را در حوزه فرهنگ و هنر در این ۹ بخش مطرح کنیم.

وی بیان کرد: برای نمونه در بخش اول به دنبال تقویت ظرفیت‌های مردمی حوزه فرهنگ و هنر بودیم، هرچقدر بتوانیم مردم را در‌ حوزه فرهنگ دخیل کنیم این حوزه پایداری بیشتری خواهد داشت و سرعت حرکت‌ها بالاتر خواهد رفت، در این بخش کارهایی انجام شده است و در این حوزه ۳۰ درصد راه را رفته و امید داریم تا پایان دولت از ۵۰ درصد عبور کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه بهبود کسب و‌کارهای فرهنگی نیز کارهای مختلفی انجام شده است و می‌توان گفت تا قبل از دولت دوزادهم فضای فرهنگ و هنر در ردیف تسهیلات حمایتی نبود اما امروز در آیین‌نامه دولت فرهنگ و هنر نیز به تسهیلات حمایتی اضافه شده و این یک اتفاق خوب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: این ردیف تسهیلاتی در شرایط‌های همچون کرونا امتیاز خود را نشان می‌دهد، مجموعا در فضای این ۹ کلان برنامه نقشه راه داشته‌ایم و این نقشه را جدی گرفته و برداشت بنده این است که یک بخش قابل توجهی از کار را به پیش برده‌ایم

نظر شما