جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۴
کد خبر: ۱۰۹۱۵۸
|
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
نمایشگاه عکس‌های قدیمی از تکیه‌های دوره قاجار در باغ‌موزه هنر ایرانی برگزار می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری، باغ‌موزه هنر ایرانی نمایشگاه عکس «با کاروان» با موضوع تعزیه و آیین‌های سوگواری و روضه‌خوانی دوره قاجار را از ۵ تا ۲۷ شهریورماه به دو صورت مجازی و حضوری برگزار می‌کند. 
 
نمایشگاه «با کاروان» نمایش عکس‌هایی متفاوت از آلبوم خانه کاخ گلستان است که توسط عکاسان قاجار از جمله محمدحسن قاجار، عبدالله قاجار، ابراهیم، امیر قاجار و جمعی از دیگر عکاسان آن دوره در ایام سوگواری ثبت شده است.

۳۰ تصویر به نمایش‌درآمده از آلبوم‌خانه کاخ گلستان به محدوده زمانی ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۵ یعنی از دوره ناصری تا مظفری مربوط می‌شود، که در برخی از تصاویر دست‌خط ناصرالدین‌شاه دیده می‌شود. نمایشگاه شامل تصاویری از تعزیه یا شبیه‌خوانی به عنوان نمایشی آیینی - سنتی است که در آنها از تکنیک فتوگرافی (نقش کردن با نور) استفاده شده است، همچنین در آن یک تصویر استرسکوپی نیز به چشم می‌خورد.

در این عکس‌ها، تصاویری از تکیه‌های دولتی، اصناف و اشخاص نیز وجود دارد، از تکیه‌های دولتی می‌توان به «تکیه دولت» و «صاحبقرانیه» و از تکیه اصناف نیز می‌توان به «تکیه سیف‌الدوله» اشاره کرد. همچنین تکیه‌های «مجدالدوله» و «مویدالدوله» در این تصاویر در فهرست تکیه‌های اشخاص قرار می‌گیرند.

در دوره قاجار تکایا برای برگزاری مراسم مذهبی و بزرگداشت عزاداری امام حسین(ع) رونق فراوانی یافتند، چنان که هم اصناف و مردم عادی و هم شاهان قاجار سعی در برپایی تکیه‌ها داشتند. تعزیه و تعزیه‌خوانی، از جمله مراسمی بود که در تکیه برگزار می‌شد. ساختن تکیه چنان در دوره قاجار گسترش پیدا کرد که حتی صاحب‌منصبان و وزرا سعی می‌کردند در ساختن تکیه، نسبت به یکدیگر پیشی بگیرند.

نمایشگاه مجازی «با کاروان» به صورت هر روز یک اثر در صفحه اینستاگرام باغ‌موزه هنر ایرانی به نشانی  iamg_ir برپا می‌شود. نمایشگاه حضوری نیز از ۱۱ تا ۲۷ شهریورماه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۶ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در نگارخانه پردیس باغ‌موزه هنر ایرانی برپاست.
 
علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۲۲۳۹۱۰۹۰ تماس بگیرند و برای بازدید از نمایشگاه به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از پل پارک‌وی، خیابان شهید فیاضی، خیابان بوسنی و هرزگوین، خیابان دکتر حسابی، باغ‌موزه هنر ایرانی، نگارخانه پردیس مراجعه کنند.

نظر شما