جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۰۱
کد خبر: ۱۰۹۱۷۵
|
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
ویژه برنامه «کآرام جان می‌رود» در قالب تجمع حسینی اهالی فرهنگ و رسانه طی آخرین اجرای خود به مناسبت شام غریبان امام حسین(ع) امروز، یکشنبه برگزار می‌شود.
برگزاری شام‌غریبان امام حسین(ع) در فرهنگسرای رسانهبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، این ویژه برنامه امشب با سخنرانی «محمدحسین رجبی دوانی» مورخ و مصحح در زمینه تاریخ اسلام، شعرخوانی «نفیسه موسوی»، مداحی حاج «سیدعبدالحمید رخ‌صفت» و با اجرای «مجید یراقبافان» اجرا می شود.

ترسیم پرده عاشورا توسط «محمدرضا محمدحسین» (نقاش قهوه‌خانه‌ای) از دیگر بخش‌های این برنامه است.

فرهنگسرای رسانه با مشارکت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه مطبوعاتی نشرآوران، ویژه‌برنامه عزاداری سید و سالار شهیدان را با یادی از خبرنگاران درگذشته از جمله «روح‌الله رجایی»، «سهیل گوهری»، «مهدی شادمانی»، «آیدین روشن‌ضمیر» و ... در ۶ شب برگزار کرد.

تجمع حسینی اهالی فرهنگ و رسانه در محوطه باز فرهنگسرای رسانه و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی میزبان عموم عزاداران حسینی است.

شهروندان برای حضور در این برنامه می‌توانند امشب، نهم شهریور ساعت ۲۰:۴۵ تا ۲۲ به خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق‌نوری، میدان قبا مراجعه کنند.

«جلوه سوگ» در میدان امام حسین(ع)

ویژه برنامه عزاداری دهه اول محرم با عنوان «جلوه سوگ» از ۳۰ مرداد همزمان با شب اول محرم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در میدان آیینی امام حسین(ع) آغاز شده است.

امروز در روز عاشورا، برنامه عزاداری از ساعت ۱۰:۳۰ در این میدان آغاز شده و با اجرای مراسم سنج و دمام، قرائت زیارت عاشورا، اجرای سرود مذهبی توسط گروه ابناءالحسن(ع)، ذکر مصیبت و نوحه‌خوانی توسط ذاکران اهل بیت(ع) و اقامه نماز ظهر عاشورا توسط حجت‌الاسلام «سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد» امام جمعه موقت تهران ادامه خواهد شد.

همچنین آیین «خیمه‌سوزان» از ساعت ۱۷ تا اذان مغرب و «شام غریبان» بعد از نماز مغرب و عشاء با قرائت زیارت عاشورا، مداحی توسط «سعید و محمدحسین حدادیان» و سخنرانی حجت‌الاسلام «سیدحسین مؤمنی» در میدان امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

اجراهای «تعزیت خورشید» در عاشورای حسینی

در ادامه اجرای ویژه‌برنامه «تعزیت خورشید» در مناطق مختلف شهر تهران به مناسبت ماه محرم، این ویژه‌برنامه با اجرای آیین تعزیه در روز عاشورا با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی میزبان عزاداران حسینی است.

فرهنگسراهای اشراق در منطقه چهار و رازی در منطقه ۱۱، نهم شهریور همزمان با عاشورای حسینی از ساعت ۱۸ تا ۲۰ میزبان  اجرای تعزیه گروه حضرت ابوالفضل(ع) و گروه حیدر کرار است.

همچنین گروه تعزیه شهید فلاحی در روز عاشورا از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در فرهنگسرای خاوران در منطقه ۱۵ و گروه کهربای تعزیه در فرهنگسرای بهمن در منطقه ۱۶ از ساعت ۲۰ تا ۲۲ اجرای تعزیه خواهند داشت.

ویژه‌برنامه «تعزیت خورشید» به مناسبت ماه محرم در قالب اجرای ۷۲ برنامه تعزیه توسط گروه‌های شاخص آیینی در ۱۰ منطقه شهر تهران؛ یک، چهار، پنج، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۸ و ۲۰ برگزار می‌شود، فرهنگسرای خاتم(ص) نیز به عنوان دبیرخانه، مسئولیت برنامه‌ریزی و هماهنگی مناطق را برعهده دارد.

برگزاری «در سوگ نینوا» در بوستان سهند

«در سوگ نینوا» از جمله برنامه‌های فرهنگسرای اخلاق به مناسبت ماه محرم است که در قالب ۱۰ مجلس تعزیه‌خوانی با حضور پیشکسوتان هنر تعزیه‌خوانی کشور در دهه اول ماه محرم، از ۳۱ مرداد تا نهم شهریور، روز عاشورای حسینی، از ساعت ۱۷:۳۰ با و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در بوستان سهند برگزار می‌شود.

«میرزا ابوالفضل منبت‌کار»، «سیدمحسن هاشمی»، «مجید خسروآبادی»، «مهدی صیادی»، «سیدکاظم جده خواه» از جمله اساتید و پیشکسوتان هنر آیینی تعزیه‌خوانی هستند که در طول دهه اول محرم در اجرای مجالس تعزیه نقش ایفا می‌کنند و موسیقی تعزیه نیز برعهده «رضا صالحی» و «مهدی عبدی» است.

همچنین امروز-نهم شهریور- ساعت ۱۶:۳۰ «نشان حسینی» شعارنویسی بر روی خودروها در میدان شهدا انجام می‌شود.

برگزاری برنامه «حب‌الحسین»

فرهنگسرای خانواده به مناسبت ماه محرم و ایام عزاداری شهادت امام حسین(ع) در دهه اول این ماه برنامه «حب‌الحسین» را با همکاری کانون مذهبی «بر ستیغ چکاد» و مدرسه «شهیدهمت» منطقه ۶ از ساعت ٢٠:٣٠ در این مدرسه برگزار می‌کند.

این برنامه با حضور «سیدمهدی شیرازی» (قرائت زیارت عاشورا)، «سلمان قنبری»(سخنران شب اول تا چهارم)، «داوود صفرزاده»(سخنران از شب پنجم)، «عباس تجربه» و «محمدجواد لاری» (مداحان) به صورت مجازی و میدانی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا در فضای باز برگزار می‌شود. 

پخش زنده این برنامه از طریق آپارات به نشانی‌های  HTTPS://WWW.APARAT.COM/MAKTAB_HABIBEBNMAZAHER/LIVE و  HTTPS://INSTAGRAM.COM/MAKTABE_HABIB?IGSHID=۱HO۸۸YLYJSG۳Q در دسترس مخاطبان است.

همچنین برنامه‌های «سلام آقا»، «قصه عاشورا» و «طریق نور» در فضای مجازی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای اطلاع از برنامه‌های فرهنگسرای خانواده می‌توانند به نشانی farhangsara_khanevade مراجعه کنند.

برنامه‌های فرهنگسرای سرو

این فرهنگسرا نیز برنامه‌های مختلفی را به صورت میدانی و مجازی در روز عاشورا برگزار می‌کند که «سفره حسینی»( پخت غذای نذری) ۷صبح تا ۱۵ در روستای ابراهیم آباد شهرری، برگزاری مراسم عزاداری توسط هیات شهیدزارع ساعت ۲۰ تا ۲۲  در این روستا، «بلندا» چهارپایه‌خوانی ساعت ۲۰ تا ۲۲ در روبه‌روی مسجد موسی بن جعفر(ع) روستای ابراهیم‌آباد از این جمله است.

همچنین مراسم عزاداری توسط هیات حضرت زینب(س) ساعت ۲۰ تا ۲۲ در خیابان جلال آل احمد، کوچه شهید لونی، «بلندا» چهارپایه‌خوانی ساعت ۲۰ تا ۲۲ توسط هیات نوجوانان حضرت ابوالفضل (ع) در خیابان فلسطین، عزاداری توسط موکب سیدالشهدا ۲۰ تا ۲۲ در چهارراه فاطمی، شهرک سازمانی سازمان مهندسی ارتش برگزار می‌شود.

«عاشورائیان» نمایشگاه مجازی پوسترهای عاشورایی، «هوای وصال» روایت واقعه عاشورا در قالب پادکست، «لبیک گویان حسینی» عکس نوشته معرفی مداحان و ذاکرین حسینی به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)، امام حسین (ع) در آثار دکتر علی شریعتی(گزیده‌هایی از سخنان دکتر شریعتی با موضوع عاشورا در حسینیه ارشاد) در قالب فوتوکلیپ در فضای مجازی منتشر می‌شود.

ویدئوکلیپ «قصه پر غصه کربلا»(قصه‌گویی عاشورایی به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع))، ویدئوکلیپ «آیین سوگ» (معرفی آیین‌های عاشورایی)، «پیر عشق» تهیه عکس نوشته و فایل‌های صوتی ذاکرین، مداحان، پیرغلامان امام حسین(ع) و هیات‌داران قدیمی از دیگر برنامه‌های فرهنگسرای سرو در فضای مجازی است، علاقه‌مندان برای اطلاع و بهره‌مندی از این برنامه‌ها می‌توانند به نشانی farhangsara_sarv مراجعه کنند.

منبع: ایرنا
مطالب مرتبط
نظر شما