جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۰۳
کد خبر: ۱۰۹۲۷۵
|
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
کار جهادی کفِ میدان کتاب و کتاب‌خوانی
«سنگر کتاب» از سال ۹۸ به صورت رسمی چارت قرارگاه جهادی خود را چید و این مجموعه به‌صورت یک سیستم اداری وارد جریان نشر کشور شد.
از ترویج تا معرفی پشت «سنگر کتاب»به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر، امید باغچقی مدیر مجموعه «سنگر کتاب» در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، درباره فعالیت این مجموعه اظهار داشت: مجموعه فرهنگی سنگر کتاب با شعار «کار جهادی کف میدان در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی» و با هدف گسترش فرهنگ مطالعه در سراسر کشور فعالیت خود را با تعدادی از جوانان و نوجوانان فعال و دغدغه‌مند آغاز کرد. البته فرمایش رهبر انقلاب پیرامون اینکه «اهمیت به مطالعه و کتاب از سفارشات مهم دین مبین اسلام است که جامعه در پرتو آن به رشد می‌رسد» انگیزه جدی برای ما شد و سعی کردیم به اندازه خود برای ترویج کتاب‌خوانی در جامعه قدمی برداریم.

* به ترویج کتاب توسط افراد بومی همان شهر اقدام می‌کنیم

وی در ادامه بیان کرد: در این مسیر به اقتضائات اقتصاد فرهنگ هم توجه کردیم تا در آینده با مشکل رو‌به‌رو نشویم. ما افرادی را که علاقه‌مند به حوزه کتاب بوده و در آن فعالیت داشته باشند شناسایی کرده و به ترویج کتاب توسط افراد بومی همان شهر اقدام می‌کنیم.

باغچقی در پاسخ به این پرسش که از چه سالی فعالیت خود را شروع کردید، توضیح داد: از سال ۹۷ به صورت غیررسمی و از سال ۹۸ به صورت رسمی چارت قرارگاه جهادی «سنگر کتاب» چیده شد و این مجموعه به‌صورت یک سیستم اداری وارد جریان نشر کشور شد.

* به خراسان شمالی و بجنورد رفتیم

این فعال عرضه کتاب، پیرامون انتخاب نام مجموعه تحت عنوان «سنگر کتاب» هم ابراز داشت: کلمه سنگر بیانگر مقاومت و نشانگر یک مقر جهادی است. فکر کردیم ما هم می‌خواهیم در حوزه‌های فکری و اجتماعی یک کانون جهادی داشته باشیم. بعد از مشورت‌هایی که با دوستان در این‌باره داشتیم عنوان «سنگر کتاب» را انتخاب کردیم.

باغچقی درباره شهرهایی که در آنها فعالیت صورت گرفته، گفت: خراسان شمالی و بجنورد جزو شهرهایی بوده‌اند که در آنها فعال بودیم.

* در ۲۵ شهر نمایندگی‌ داریم/ ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در اولویت است

مدیر مجموعه «سنگر کتاب» درباره اینکه آیا در شهرهای دیگر هم شعبه و یا نمایندگی دارید، افزود: تا امروز در ۲۵ شهر نمایندگی‌ داریم و امیدواریم بتوانیم کار کوچکی در هر شهری که ورود پیدا کرده‌ایم برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی داشته باشیم. سعی هم کرده‌ایم که ارتباط خوبی با عناصر فعال کتابی جبهه فرهنگی انقلاب برقرار کنیم.

وی با تاکید بر عدم وابستگی به نهادها تصریح کرد: وابستگی ما تنها به انقلاب و آرمان‌های انقلاب است.

* به مخاطبی که به ما اعتماد کرده موظفیمکتاب خوب  معرفی کنیم

مدیر مجموعه «سنگر کتاب» در بخش دیگری از سخنانش درباره کتاب‌هایی که مروج آن بوده‌اند، گفت:کتابِ کتاب، ناقوس‌ها به صدا در می‌آیند، آرزو‌های دست‌ساز، ملاصالح، همرزمان حسین، نخل و نارنج، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن و چندین کتاب دیگر را ترویج کرده‌ایم.

 امید باغچقی در ادامه به سنجش‌های میدانی و مقطعی از عملیات‌های ترویجی اشاره کرد و گفت: سنجش‌هایی صورت گرفته است. مثلاً یکی از عملیات‌های مهم ما برگزاری نمایشگاه در مساجد است، اما قبل از برگزاری آن باید در مورد محل برپایی نمایشگاه تحقیق شود و به پاسخ این چند پرسش برسیم. اول اهالی منطقه چه میزان سواد دارند. دوم شغل اصلی اهالی آن منطقه چیست. سوم آیا تاکنون مسابقه کتابخوانی و یا جشنواره کتابی در آن منطقه برگزار شده یا خیر. چهارم مردم با کتاب چقدر آشنایی دارند و پنجم به چه نوع کتابی علاقه‌مند هستند. باید با برنامه بود و اگر با برنامه‌ریزی دقیق جلو رفتیم می‌توانیم بهترین نمایشگاه و بهترین خروجی را کسب کنیم. برای مثال در یکی از مناطقی که این بررسی‌ها انجام شد و کتاب‌های مورد نظر ارائه شد تنها در یک مسجد و طی یک شب، مبلغ قابل توجهی از آن کتاب به فروش رفت.

این فعال فرهنگی در پاسخ به این سوال که معیار انتخاب کتاب‌ها برای ترویج چیست، ابراز داشت: انتخاب کتاب برای ما مهم است و ما علاوه بر این که در مجموعه خودمان کتاب‌های جبهه فرهنگی انقلاب را بررسی می‌کنیم، با تعدادی از ناشران اثرگذار هم مشورت می‌کنیم تا در مجموع بتوانیم بهترین کتاب‌هایی که وجود دارد را برای ترویج انتخاب کنیم. بخشی از مخاطبان ما افرادی هستند که شاید کتاب‌خوان حرفه‌ای نباشند و از جمله مهم‌ترین وظایفی که ما بر دوش خود احساس می‌کنیم، این است که به مخاطبی که به ما اعتماد کرده، کتاب خوب معرفی کنیم تا ارتباطش با کتاب حفظ شود و خاطره‌ای خوش از کتاب‌خوانی در ذهن داشته باشد.

 امید باغچقی به مکانیزم ترویجی این گروه هم اشاره کرد و توضیح داد: زمانی که تصمیم گرفته می‌شود کتابی در یک شهر ترویج شود، اقدامات گوناگونی انجام می‌شود؛ مثل برگزاری نمایشگاه کتاب‌های شاخص و یا برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی و تبلیغ توسط رابطان منطقه هدف و سعی هم می‌شود که توزیع سریع کتاب همراه با تخفیف به خوبی انجام شود تا مشکلی برای تهیه کتاب ایجاد نشود.

وی درباره فعالیت در ایام شیوع ویروس کرونا و محدودیت فعالیت‌ها هم عنوان کرد: طبیعتاً محدودیت‌هایی داشتیم، ولی سعی کردیم برنامه‌هایی هم برگزار کنیم. مثلاً اهدای تعدادی کتاب به پزشکان و کادر درمان کشور یکی از برنامه‌هایی بود که انجام شد. برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی با عنوان «سجلی» که هر روز سؤال‌ها طراحی می‌شدند و این سؤال‌ها از قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه طرح شده و به‌طور میانگین حدود ۵۰۰ نفر در این مسابقه شرکت کردند. برنامه دیگری در فضای مجازی بود که از طریق اینستاگرام برگزار کردیم. در این برنامه از حضور آقایان محمد سرشار، علی شاملو، میثم رشیدی، مظفر سالاری، مجید تقی‌زاده، فاطمه سلیمانی، احمدرضا بیضایی، روح الله رشیدی و... بهره‌ بردیم.

وی در پایان پیرامون فعالیت و برنامه‌های آتی اظهار داشت: امیدواریم با عنایت خدا «سنگر کتاب» در آینده یکی از ناشران برتر کشور در جبهه فرهنگی انقلاب شود. اما قبل از این جریان نیاز داریم تا به یک ساختار برسیم و نیروی متناسب را در این مجموعه تربیت کنیم. نیاز داریم تا محتوای لازم را احصا کنیم و با آمادگی وارد عرصه جدید شویم. با توجه به اینکه در حال حاضر اول راه هستیم و هر کاری در بدو مسیر قطعاً با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد، امیدواریم این مشکلات را به‌خوبی پشت‌سر بگذاریم و کنار دوستان خوبمان در جبهه فرهنگی انقلاب فعالیتمان را ادامه دهیم.
نظر شما