سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۵
کد خبر: ۱۰۹۴۳۴
|
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
استاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: با تأکید بر اینکه اسلام در مورد رنگ حجاب نظری نداده و فقط حد آن مشخص شده، گفت: در کشور ما هیچ الزامی بر مشکی پوشیدن نبوده است، از طرفی هم مشکی عامل افسردگی نیست.
اسلام حدود حجاب را مشخص کرده اما درباره رنگش نظری نداده استبه گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ و هنر؛ «علی غلامی» در برنامه «بدون توقف» که ۱۵ شهریورماه از شبکه سه پخش شد، با تأکید بر اینکه اسلام در مورد رنگ حجاب نظری نداده و فقط حد آن مشخص شده، عنوان کرد: لذا اگر گروهی بر این امر دامن زدند اشتباه کردند چون در کشور ما هیچ الزامی بر مشکی پوشیدن نبوده، اما از طرفی هم مشکی عامل افسردگی نیست.

غلامی در پاسخ به این سؤال که «ما چرا در انتخاب حجاب و پوشش آزاد نیستیم» اظهار کرد: یک معنای آزادی این است که انسان از هر قید و بندی رها باشد که اصلاً چنین تعریفی از آزادی قابلیت اجرایی ندارد، چون آزادی خودش، خودش را محدود می‌کند، در کتاب «آزادی معنوی» شهید مطهری می‌گویند «آزادی عبارت است از عدم ایجاد مانع در راه رشد» یعنی من سر راه رشد خودم و شما مانع ایجاد نکنم. الان انتخاب دانشگاه رفتن ما محدودیت است پس چرا دانشگاه را انتخاب می‌کنیم؟ انسان‌ها در طول زندگی دائما به اختیار خودشان آزادی می‌دهند و محدودیت می‌گیرند تا به منافع بالاتر برسند. محدودکننده آزادی آدم‌ها خودشان هستند چون انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: الان وضع طوری شده که یک خانمی کنار خیابان راه می‌رود یک فرد بی‌ادبی می‌آید برای خانم بوق می‌زند، در سال ۶۰ چنین چیزی برای کسی قابل باور نبود، چه شد که آقایی به خودش اجازه می‌دهد برای خانمی بوق بزند، این یعنی نوع پوشش و رفتار برخی این جسارت را به این عده داده تا فکر کنند دری باز شده و می‌توانند بیایند داخل، حالا چه کسی می‌تواند جلوی آنها را بگیرد؟ چنین رفتاری از دهه ۸۰ مد شد، نیروی انتظامی و قوه قضائیه با خیلی از این افراد که متهم به تجاوز و آزار جنسی بودند مصاحبه کرده و اغلب آنها تأکید کردند وقتی خانمی با این لباس آمده معنای آن چیست؟ اگر به دنبال آزادی به این معنا هستیم که کسی حق اختیار مرا محدود نکند و متعرض من نشود حجاب تأمین‌کننده آن است.

این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: همین جا مقایسه کنم کشور ایران و فرانسه را، چون خیلی‌ها می‌گویند شما می‌تازید به فرانسه که چرا حجاب را ممنوع کرده اما خودتان اینجا حجاب را الزامی می‌کنید، فرق ایران در اجباری کردن حجاب با فرانسه در ممنوع کردن آن چیست؟ فرانسه در قانون اساسی سال ۱۹۵۸ خود تصریح کرده فرانسه کشوری است لائیک یعنی نظام سیاسی که هیچ نسبتی با دین ندارد نه نفیاً نه اثباتاً، من نه دینی را تأیید و تقویت و نه دینی را تضعیف می‌کنم، من نسبت به ادیان بی‌طرفم، در قانون آموزش و پرورش این کشور هم آمده که همه عقاید و قوانین بین‌المللی که فرانسه به آن پیوسته باید در نظام آموزشی تضمین شوند، اما قانون‌گذاری امروز این کشور برخلاف همه این هاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه یادآور شد: از این طرف قانون اساسی ما تصریح کرده که یکی از وظائف دولت زمینه‌سازی برای حاکمیت فضای دینی و اجرای احکام اسلامی است و در اصل چهار هم تصریح کرده که همه قوانین کشور باید بر اساس اسلام باشد، یعنی ما در خصوص حجاب دقیقا بر اساس قانون عمل می‌کنیم و فرانسه دقیقا در نقطه مقابل قانونش قانونگذاری می‌کند. کشور فرانسه بر دو اصل بنا شده یکی دموکراسی و یکی لائیسیته، مهمترین اصل دموکراسی آزادی است، ستون اصلی دموکراسی آزادی است، بعد فرانسه مانع آزادی پوشش می‌شود.

غلامی با اشاره به اینکه اسم قانون ۱۵ مارس ۲۰۰۴، قانون ممنوعیت استفاده از نمادهای مذهبی در اماکن آموزشی است، عنوان کرد: نمادهای مذهبی که فقط حجاب نیست، صلیب مسیحی، کلاه یهودیان، ستاره داود و دستار هندوها هم هست، پس چرا فرانسوی‌ها فقط با مسلمانان کار داشتند؟ اولین برخورد فرانسوی‌ها با حجاب برمی‌گردد به سال ۱۹۸۹ که سه دانش‌آموز با حجاب را از مدرسه اخراج کردند، از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۴ با هیچ نماد مذهبی دیگری برخوردی در فرانسه وجود نداشته، همین الان در فرانسه در دانشگاه‌ها هم صلیب هست هم کلاه یهودی، اما اگر کلاهی بگذارید که همه موها زیر آن جمع شود در دانشگاه جلویتان را می‌گیرند.

وی همچنین اظهار کرد: بعد از سال ۲۰۰۴ با هیچ نماد مذهبی هیچ برخوردی نشده تا اینکه در اکتبر ۲۰۱۰ سارکوزی روبند را ممنوع کرد، در رسانه‌ها هم از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۴ چقدر در مورد حجاب گزارش پخش کردند، حتی در قانون سال ۲۰۰۴ می‌خواستند عید فطر مسلمانان را تعطیل کنند که ژاک شیراک قبول نکرد، در حالیکه تعطیلات کشور فرانسه بر اساس مسیحیت است، این همه تناقض نشان‌دهنده این است که در فرانسه حجاب نوعی تهاجم نسبت به نظام حاکم به فرانسه بود لذا می‌خواستند جلوی آن را بگیرند، اما در قانون اساسی ما بر حجاب تأکید شده و ما از ابتدای انقلاب این را اعلام کردیم. در هر صورت در همه جای دنیا برای پوشش قاعده‌ای دارند، در کشور ما هم قاعده پوشش بر اساس اسلام و قانون اساسی بر پایه شرع انجام شده است.

این حقوقدان در پایان در پاسخ به این مطلب که «از ابتدای انقلاب تا سال‌های اخیر تأکید نظام برای پوشش روی رنگ مشکی که باعث افسردگی است بوده» گفت: اسلام در مورد رنگ حجاب نظری نداده و فقط حد آن مشخص شده، مگر اینکه کسی با رنگ لباسش به دنبال ایجاد مفسده باشد، لذا اگر گروهی بر این امر دامن زدند اشتباه کردند، ضمن اینکه در کشور ما هیچ الزامی بر مشکی پوشیدن نیست و اگر کسی بعد از انقلاب با رنگ چادرهای معمول مثل سرمه‌ای یا گلدار مخالفت کرده حرف غلطی زده، اما از طرفی هم مشکی عامل افسردگی نیست، چنانکه از این رنگ اغلب برای لباس‌های رسمی استفاده شده و حتی برخی آن را جذاب دانسته و در دیگر کشورها نیز رنگ پرطرفداری است.
نظر شما