جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۱۱
کد خبر: ۱۰۹۵۴۴
|
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
نگاهی به دو کتاب‌ جدید انتشارات ندای سینا با عنوان‌های «از خانه تا مدرسه» و «مدرسه‌ای برای زندگی» در حوزه آموزش و پرورش که اخیرا رونمایی شدند.
نگاهی به دو کتاب در حوزه آموزش و پرورش
به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،«از خانه تا مدرسه» و «مدرسه‌ای برای زندگی» دو اثر جدید از اسماعیل جمالی و متناسب با حال و هوای آموزشی این روزهای کشور است. اولی برای والدین و دومی برای مدیران مدارس و متصدیان آموزش و پرورش کشور.

کتاب «از خانه تا مدرسه»
موضوع کتاب «از خانه تا مدرسه» ایجاد آمادگی در کودک برای ورود به مدرسه و کلاس اول دبستان است. کتابی که جایش در میان کتبی که والدین باید بخوانند و نکات کاربدی و تربیتی لازم را فرابگیرند، خالی بوده است. این کتاب حاصل یک عمر کار آموزشی اسماعیل جمالی، پیشکسوت تعلیم و تربیت کودکان است.

کلاس اول، سالی سرنوشت‌ساز است که می‌تواند آینده تحصیلی هر کودک را رقم زند. به همین دلیل والدین دچار حساسیت و وسواس‌هایی می‌شوند که گاه آن‌ها را به حاشیه می‌برد، تا جایی که هدف اصلی یعنی انگیزه تحصیلی و شوق به مدرسه رفتن در کودک گم می‌شود؛ درحالی‌که لازم است قبل از رفتن کودک به مدرسه، زیرساخت‌ها و آمادگی‌هایی ایجاد شود که به‌مراتب مهم‌تر از انتخاب مدرسه، تجربة معلم و محیط و منطقه مدرسه باشد.

اساس کتاب، مبتنی بر درک دنیای درونی کودک و آموزش مهارت‌هایی به والدین است تا فاصله‏ روانی و تربیتی که بین این خانه و مدرسه وجود دارد را کوتاه کنند.

این کتاب، روش‌‏هایی را به صورت ساده و کاربردی بیان می‌کند تا کودک را برای رفتنن به مدرسه بر سر ذوق ‏آورد و به زندگی امیدوار ‏کند.

در این کتاب با توجه به آنچه کودک هفت‌ ساله با آن روبه‏ روست، مواردی برای آشنایی والدین توصیه شده تا بتوانند شرایطی پیش‏ آورند که فرزند با آمادگی این مرحله را آغاز کند و با شادابی و نشاط آن را ادامه دهد.

در این مجموعه، آماده‏سازی کودک برای ورود به مدرسه، در قالب توصیه‏‌هایی بسیار ساده و کاربردی بیان شده تا خانواده‌‏ها بتوانند با اجرایی کردن این آموزه‌‏ها، فرزند خویش را با آمادگی و با انگیزه به مدرسه اعزام کنند.

در این کتاب 67 محور و موضوع اصلی برای راهنمایی والدین انتخاب شده است. هر موضوع به صورت جداگانه دارای اهداف روانشناختی، شرح فعالیت و نکات ریز اجرایی مربوط به آن موضوع است.

کتاب «مدرسه‌ای برای زندگی»
سال‌ها در این مورد فکر و بررسی شده که چه باید کرد تا دانش‌پژوهان از مدرسه و یادگیری لذت ببرند و با حال و هوای مدرسه زندگی کنند و ایام تحصیل را از بخش‌های مهم و تأثیرگذار زندگی بدانند و با انگیزه و اشتیاق به مدرسه روند تا درنهایت شادی و نشاط تجربه نمایند و روزگار را به آرامش و خوشی بگذرانند؟

تردیدی نیست که فضای شاد، کودکانی شاداب می‌سازد و کودکان شاد، دانش‌پژوهانی موفق‌تر می‌شوند و دانش‌پژوهان موفق، افرادی مستقل و مسئولیت‌پذیر بار می‌آیند.

در این کتاب که حاصل سال‌ها تحقیق، تلاش و تجربه در فضاهای آموزشی است، سعی شده است طرح و نقشه اولیه برای پیاده‌سازی سیستم نوین آموزشی، با زبانی ساده در اختیار اولیای آموزشی قرار گیرد.

موضوع این کتاب، تلاش برای ارائه طرحی جامع و نو در مورد ایجاد تحول در سیستم آموزش و پرورش برای حصول به اهداف زیر است:
- مدرسه شاد، کودکان شاد!
- مدرسه پژوهش‌محور، دانش‌آموزانی محقق و اهل اندیشه و فکر!
- مدرسه مسئول، فرزندان مؤثر!
تا مدرسه از محصلین افرادی شاد، مسئولیت‌پذیر، محقق، صاحب ‌فکر و اندیشه و مؤثر بسازد.

به عبارت دیگر، این کتاب سعی دارد با نگاهی سامان‌مند، به طرح و ارائه یک روش نوین تربیتی ـ‌ آموزشی بپردازد و آن را به‌عنوان یک نظام مستقل آموزشی پیشنهاد دهد و متصدیان امر تربیت و آموزش را به مشارکت، اعلام نظر، همدلی، همراهی، همفکری و تلاش دعوت کند.

این کتاب، می‌کوشد نگاهی ‌ژرف‌تر به موضوع شادی، مؤثر بودن، مسئولیت‌پذیر بودن و کارآمد بودن دانش‌پژوهان بیندازد و پیش‌نیازهای لازم برای تحقق اهداف و مقاصد آموزش‌وپرورش را به‌صورت عملی برشمارد و آن‌ها را در آیینة یک نظام آموزشی ببیند.
اکثر مواردی که در این کتاب به‌عنوان طرح پیشنهادی نظام آموزشی مطرح ‌شده، حاصل سال‌ها تلاش و تجربه در محیط‌های مختلف آموزشی است که به‌دفعات به روش آزمون‌وخطا در میدان عمل محک خورده و مورد ارزیابی قرار گرفته‌ و بازخوردهای آن سنجیده شده است.

در این کتاب به عوامل متعددی برای بهره‌مندی از یک مدرسه مطلوب اشاره شده است که نتیجة آن مدرسه‌ای شاد و دانش‌پژوهانی پرنشاط خواهد بود.

تردیدی نیست همه راه‌کارهای پیشنهادی این کتاب را نمی‌توان به ‌یک‌باره در مدرسه جاری ساخت. نمی‌توان نظام قبلی را به کناری نهاد و همة این سیستم را جایگزین کرد.

گام نخست آن است که راه‌کارهای ارائه‌شده در مجموعه «مدرسه‌ای برای زندگی»، در اندیشه و باور متولیان و متصدیان تربیتی نفوذ کند، با تمام وجود از سوی مدیران و کارگزاران پذیرفته شود و در مورد ‌ضرورت به‌کارگیری آن‌ها اتفاق‌نظر حاصل گردد.

وقتی گام اول برداشته شد، می‌توان مورد به مورد و به‌تدریج؛ بعضی اصول، روش‌ها و تکنیک‌ها را وارد مدرسه نمود و بازخوردها را به تماشا نشست تا رفته‌رفته موجبات فراگیر شدن آن فراهم آید. در این مدت می‌توان زمینه اجرا را فراهم آورد، فرهنگ‌سازی کرد، موارد را به شور عمومی گذاشت و اذهان را آماده کرد تا شرایط مساعد برای به جریان انداختن آن به وجود آید.

​​مراسم رونمایی مجازی از دو کتاب جدید انتشارات ندای سینا در حوزه آموزش و پرورش 17 شهریور در پیج ایستاگرام این انتشارات به آدرس nedayesina_pub برگزار شد.
نظر شما