شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۸
کد خبر: ۱۰۹۵۷۹
|
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
شهرام اقبال‌زاده در هفدهمین برنامه زنده اینستاگرام گفتمان هنر و معماری به بررسی آثار هوشنگ مرادی کرمانی خواهد پرداخت.
تأثیر اقلیم و معماری بومی بر آثار هوشنگ مرادی کرمانی
به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،هفدهمین برنامه زنده گفتمان هنر و معماری در اینستاگرام با محوریت بررسی آثار هوشنگ مرادی کرمانی با سخنرانی شهرام اقبال‌زاده چهارشنبه 19 شهریور برگزار می‌شود.

شهرام اقبال‌زاده، نویسنده و مترجم، پیش از این در یادداشتی با پرداختن به کتاب «طبیعت از منظر بوم‌شناسی در شاعرانگی» اثر نصرت‌الله صفائیان، درباره ادبیات، محیط زیست و معماری همخوان با اقلیم نوشته بود:
این روزها گویی مادر طبیعت با ویروس کرونا دارد به بشریت و پیش از همه و بیش از همه، به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان و سرمایه‌داران استثمارگر زیاده‌خواه و سیاسیون زورگو و جنگ‌افروز پیامی می‌دهد تا آنها را گوشمالی دهد؛ کرونا این نکته اساسی را گوشزد می‌کند:

با مام طبیعت و با یکدیگر مهربان باشید!
ادبیات باید بتواند دست در دست پژوهشگران محیط زیست و بوم‌شناسان، با نگاهی بین رشته‌ای، به گرهگاه‌های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی بپردازد و با روایتی ژرف‌کاوانه به روایت لایه‌های پنهان در اعماق جامعه و طبیعت در حال نابودی، با نگاهی سونوگرافیک، غده‌ها و نودهای میلیاردی سرطانی را پیش چشم ما بگذارد...
 
این پژوهشگر و مدرس در بخش دیگری از یادداشت خود با معرفی کتاب «موجود عجیب در کنار رود» اثر ایمی سارینگ کینگ تأکید می‌کند:

کودکان امروز در دنیایی بزرگ می‌شوند که با چالش‌های اجتماعی و زیست‌محیطی بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است. آنها باید در یافتن راه حل برای این چالش‌ها همراه شوند... همه اینها - و بیش از اینها را - خانم ایمی سارینگ کینگ به دور از احساساتی‌گری و شعارزدگی و سیاست‌زدگی در روایتی شیرین و بیانی دلنشین در چارچوب زندگی خانوادگی و روزمره یک نوجوان روستایی در ساختار ادبی و پیرنگی منسجم به پیش می‌برد. چنین پدیده‌هایی به صورت روزانه در پیش چشم ما هم می‌گذرد، اما فقط چشمی تیزبین، تخیلی سرشار و قلمی توانا و ذهنی پربار و نویسنده‌ای روایت‌شناس می‌تواند در چنین روایت زیست‌محیطی، با به‌تصویر کشیدن ایستادگی دانش‌آموزی روستایی در برابر مصرف‌زدگی بچه شهری‌ها و بزرگسالان عادت‌زده، کامکارانه عمل کند...
 
شهرام اقبال‌زاده ساعت ١۶ چهارشنبه ١٩ شهریور در صفحه انجمن مفاخر معماری ایران به نشانی زیر درباره تأثیر اقلیم و معماری بومی بر آثار هوشنگ مرادی کرمانی به صورت زنده سخن خواهد گفت:
نظر شما