جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۶
کد خبر: ۱۰۹۶۱۷
|
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
همزمان با رونمایی از پوستر مسابقه در آفریقای جنوبی
مراسم افتتاحیه مسابقه بین‌المللی جایزه بزرگ شعر سال به صورت آنلاین با حضور و سخنرانی شخصیت‌های ادبی و فرهنگی جهان اسلام برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مراسم افتتاحیه مسابقه بین‌المللی جایزه بزرگ شعر سال به صورت آنلاین با حضور و سخنرانی شخصیت‌های ادبی و فرهنگی جهان اسلام برگزار شد. در این مراسم ابتدا سید عبدالله حسینی رییس مرکز اسلامی آفریقای جنوبی با ارائه توضیحاتی در خصوص این مسابقه بزرگ و دلایل اجرای آن در کشور آفریقای جنوبی، فرایند داوری اشعار، چگونگی انتخاب شعر برتر، برنامه‌های آتی مسابقه را تشریح کرد.

دبیر مسابقه مهلت ارسال اشعار فارسی را تا اربعین سال جاری و مهلت ارسال شعر انگلیسی را تا ۲۰ اکتبر سال جاری اعلام کرد و گفت: از آنجا که در اصل قرار بود این مسابقه به زبان انگلیسی باشد، دبیرخانه مسابقه در آفریقای جنوبی قرار داشت. با پیدا شدن اسپانسر زبان فارسی هم به آن اضافه شد و لذا مسابقه شعر فارسی هم به علت مهیا بودن زیرساخت‌ها از این کشور کلید خورد.

حسینی دبیر این رویداد بزرگ فرهنگی، ادبی و بین‌المللی با تشکر از همه مدعوین و اندیشمندانی که از نقاط مختلف جهان در این برنامه شرکت کرده‌اند، از همه شاعران پارسی‌گوی و انگلیسی‌زبان از تمام نقاط عالم که دل در گرو اهل بیت داشته و نیز دغدغه حریت و آزادی از قید و بندهای مادی و رهایی از استعمار و استکبار دارند، برای شرکت در این مسابقه شکوهمند و جهانی دعوت کرد. 

وی با تشکر از همکاری‌های مجموعه مدیریت شهری، از شورای شهر تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای اختصاص فرهنگ‌سرای ملل برای نصب لوح سنگی شعر برگزیده سپاسگزاری کرد و گفت: بسیاری از بزرگان شعر معاصر اعلام آمادگی کرده‌اند و در قسمت انگلیسی نیز شاعران ارزشمند مسیحی و هندو شرکت کرده‌اند. شاعران برجسته کشور که در هیچ مسابقه‌ای شرکت نمی‌کنند، صرفاً برای ادای دین به اباعبدالله(ع) در این فراخوان شرکت خواهند کرد. البته نام شاعران شرکت‌کننده اعلام نخواهد شد و تنها نام برگزیدگان آن هم در برنامه اختتامیه اعلام خواهد شد.

سخنران اصلی این مراسم که به صورت زنده از آفریقای جنوبی پخش می‌شد، دکتر غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان فارسی بود که این مسابقه بین‌المللی را افتتاح کرد. حداد عادل که خود از داوران نهایی این مسابقه است به جامعیت این نهضت عظیم اشاره کرد و گفت: این حادثه بزرگ چنان ابعاد گونه‌گون و فراوانی دارد که هر یک از شعرا بر اساس ذوق و سلیقه و استعداد خود به یک یا چند جنبه از آن پرداخته‌اند. 

رییس بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان فارسی، حماسه کربلا و عاشورا را  همزمان یک واقعه اخلاقی، سیاسی، تاریخی، ابدی و  فراتر از جغرافیای کربلا و مذهب شیعه و حتی اسلام خواند و اظهار کرد: شعر فارسی میدان پهناور و مناسبی برای بیان درک و فهم شاعران فارسی‌گوی از واقعه عظیم و شریف کربلاست و شعر آیینی همراه با موسیقی و شعر در خور آن، وسیله‌ای است برای ابلاغ مفاهیم بلند حماسه حسینی.

در ادامه آیت‌الله رضا رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام ضمن تشکر از برگزارکنندگان این برنامه، درباره اهمیت شعر در ابلاغ و انتشار مفاهیم عمیق اهل بیت علیهم‌السلام نکاتی را بیان کرد و واقعه عاشورا را دارای ابعاد حماسی، عرفانی، معرفتی، توحیدی، فقهی، حقوقی، کلامی و فرهنگی دانست. او همچنین با بیان اینکه اجرای چنین برنامه‌ای در خصوص واقعه عاشورا و امام حسین(ع)، هم به زبان انگلیسی و هم به زبان فارسی کار بسیار ارزشمندی است، حمایت مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام را برای اجرای این مسابقه اعلام کرد.

مهدی آقاجعفری سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی، سخنران بعدی مراسم بود که ضمن قرائت شعری از محتشم کاشانی بیان کرد: همزمانی آغاز ماموریتم در این کشور با برگزاری این برنامه عاشورایی را به فال نیک می‌گیرم. هنر و به خصوص شعر یکی از حوزه‌های تاثیرگذار بر ذهن مخاطبان است و از تلاش‌های مستمر مرکز اسلامی و رایزنی فرهنگی تشکر می‌کنم. به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی آمادگی مجموعه سفارت را برای مشارکت در برگزاری این برنامه اعلام می‌کنم.  

در ادامه از پوستر فارسی و انگلیسی مسابقه بین‌المللی جایزه بزرگ شعر با حضور آنلاین شخصیت‌های فرهنگی جهان اسلام و حضور فیزیکی سفیر و کادر دیپلماتیک سفارت جمهوری اسلامی ایران و رایزن فرهنگی و رییس مرکز اسلامی آفریقای جنوبی رونمایی شد.

این پوستر توسط هنرمندان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طراحی و اجرا شده است و طراح آن سعی کرده است با جایگزینی شبکه‌های ضریح امام حسین(ع) با طرح مشبک چفیه فلسطینی توجه شاعران را به فلسطین به عنوان کربلای امروز جلب کند.

دیگر سخنران این برنامه قربانعلی پور مرجان معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود که در مورد جایگاه ویژه شعر در اسلام و نزد ائمه اطهار علیهم‌السلام و به ویژه جایگاه شعر در رثای امام حسین(ع) و حادثه کربلا نکاتی را بیان کرد و گفت: آغاز سرودن شعر در رثای امام حسین(ع) در ادبیات فارسی از اواخر قرن چهارم و حکومت آل‌بویه بوده و در قرن‌های بعد شاعران فارسی‌گوی همچون باباطاهر، ناصرخسرو، سنایی، عطار نیشابوری، خواجوی کرمانی و بالاخره محتشم کاشانی در خصوص واقعه عاشورا شعر سرودند و موجب ماندگاری واقعه عاشورا شدند. شعر می‌تواند احساسات انسانی در حادثه عاشورا را منتقل کند، چرا که در واقعه عاشورا فطرت انسانی و احساسات انسانی در مقابل باطل قرار گرفت.

شاعران و ادب دوستان می‌توانند از طریق لینک‌های زیر در این مسابقه شرکت کنند.

لینک تلگرام ارسال برای اثر فارسی و ارتباط با دبیر مسابقه:
@jayezai20

لینک تلگرام برای ارسال اثر انگلیسی:
@grandpoetryaward

لینک ابرگروه اطلاع‌رسانی مسابقه به فارسی:
https://t.me/joinchat/Bk4guRmTthDuqXl-hiGJQA

لینک ابرگروه تلگرام اطلاع‌رسانی مسابقه به انگلیسی:
https://t.me/joinchat/Bk4guUSbGqRpNTXLalx6ZA

لینک اطلاع‌رسانی واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/Kj72hiZNPblFYlUwWvDVN4

لینک اینستاگرام:
www.instagram.com/jayezai20
مطالب مرتبط
نظر شما