شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۶
کد خبر: ۱۰۹۷۹۷
|
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
یک مدرس سواد رسانه‌ای عنوان کرد: نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد افرادی که در فضای مجازی صفحات مربوط به سبک زندگی شاد و کم تنش را دنبال می‌کنند نسبت به افرادی که مدام در پی خبرهای استرس زا هستند، حس مثبت اندیشی بیشتری دارند.
با دنبال کردن صفحات سبک زندگی شاد در فضای مجازی مثبت اندیش می شویمبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ دکتر معصومه نصیری با حضور در برنامه "هشتگ گفتگو "، تاثیر خواندن اخبار، هشتگ‌ها و جریان‌های ناگوار برای ذهن را به زیان خوردن شکر تشبیه کرد و گفت: این جریان سازی‌ها یا به اصطلاح مین گذاری‌های فضای مجازی سبب ایجاد حس بدبینی، ترس، ناامیدی و سطحی نگری می‌شوند.

وی افزود: بر اساس پژوهشی که در دانشگاه تهران انجام شده است افرادی که در فضای مجازی صفحات مربوط به سبک زندگی شاد و کم تنش را دنبال می‌کنند نسبت به افرادی که مدام در پی خبرهای استرس زا هستند، حس خوشبینی و مثبت اندیشی بیشتری دارند.

این مدرس سواد رسانه‌ای با تاکید بر این که درمان اعتیاد به خوانش اخبار بد بسیار مشکل است، اظهار کرد: هشتگ‌ها و کلید واژه‌ها دقیقا نقطه زنی می‌کنند یعنی حوزه‌های شناختی ما را هدف قرار می‌دهند و پس از آن ته نشین می‌شوند و رهایی از وابستگی به آن سخت و تقریبا غیر ممکن است.

نصیری مقایسه ایران با کشورهای اروپایی در حوزه فضای مجازی را نادرست دانست و گفت: کنش‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این کشورها با ما متفاوت است و به نظر می‌رسد مقایسه خود سبب یاس و ناامیدی خواهد شد.

وی درباره راهکارهای اصلاح فضای مجازی عنوان کرد: قطعا آموزش سواد رسانه‌ای و اصلاح ساختار و سیستم‌های آموزشی کشور یکی از راهکارهای اساسی برای سامان دادن به وضعیت فعلی است.

این پژوهشگر سواد رسانه‌ای در ادامه به فیلترینگ فضای مجازی اشاره کرد و گفت: صرف نظر از چگونگی فیلترینگ و نوع نگاهی که نسبت به آن در ایران و غرب وجود دارد، ابزارهای آن در غرب ابداع شد و قوانین مربوط به حضور کودکان در فضای مجازی بسیار سختگیرانه و محکم دنبال می‌شود.

نصیری ادامه داد: گرچه دوگانگی و تضاد در سیاستگذاری‌ها و تصمیم گیری‌ها در حوزه فضای مجازی در ایران بسیار آشکار است اما این بدان معنا نیست که فیلترینگ تنها مختص به ایران است. در واقع آنچه که بسیاری تصور می‌کند که در این کشورها تنها آموزش بدون فیلترینگ وجود دارد اشتباه است.

وی در پایان عنوان کرد: شبکه‌های مجازی برای ما هویت سازی می‌کنند یعنی آن چیزی که در دنیای واقعی وجود ندارد یا کمرنگ است در این فضا مهیا و پررنگ می‌شود و در بسیاری از مواقع خلاهای افراد در این فضا دنبال می‌شود.

منبع:رادیو گفتگو
نظر شما