سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۵
کد خبر: ۱۰۹۸۲۰
|
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
متاسفانه با گذشت نزدیک به صد روز از قرار گرفتن «لاری» پشت تریبون سخنگویی وزارت بهداشت، تنها شاهد برگزاری یک نشست خبری با عنوان سخنگویی وزارت بهداشت بوده‌ایم که شاید دلیل این موضوع نیز، رسیدگی به امور معاونت فرهنگی وزارت بهداشت بود.
ایست خبرنگاران پشت چراغ قرمز سخنگوی وزارت بهداشت!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کرونا که آمد، شرایط کشور متفاوت شد و شیوع یکباره آن باعث شد تا مسؤولان وزارت بهداشت تلاش خود را برای اطلاع‌رسانی شفاف بکار گیرند.پاسخ‌گویی مسؤولان وزارت بهداشت به پرسش‌های خبرنگاران در اوایل بحران برای مدیریت فضای پر از ابهام مجازی از اقدامات خوب این وزارتخانه به شمار می‌رفت که البته خبرنگاران نیز به عنوان بازوهای وزارت بهداشت در عرصه مقابله با بیماری کرونا خوش درخشیدند.

در شرایطی که وزارت بهداشت از سوی برخی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان مورد هجمه قرار گرفته بود، این خبرنگاران سلامت بودند که تمام تلاش خود را به کار
گرفتند تا از دستاوردهای مهم نظام بهداشت و درمان صیانت کنند. پس از گذشت 110 روز از پاسخگویی و اعلام آمار توسط جهانپور، سرانجام در تاریخ بیستم خرداد ، زمان آمدن سخنگوی جدید فرا رسید و سعید نمکی وزیر بهداشت در حالی «سیما سادات لاری» را به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت منصوب کرد که انتظار می‌رفت وی تسلط بیشتری نسبت به «جهانپور» در ارائه اطلاعات و عملکرد وزارت بهداشت در حوزه‌های مختلف داشته باشد.

تغییر سخنگوی جدید که از معاونت فرهنگی وزارت بهداشت با حفظ سمت در این پست منصوب شده بود، باعث شد تا خبرنگاران با روند پیچیده‌تری برای دریافت پاسخ سوالات مردم و ابهاماتشان مواجه شوند، شاید از اصلی‌ترین دلایل این رخداد عدم اشراف کافی خانم سخنگو به مسائل و اتفاقات وزارت بهداشت و حواشی فضای مجازی باشد؛ به طوری که از سخنگوی یک وزارتخانه مهم توقع می‌رود که در جریان تمام اتفاقات و حواشی فضای مجازی، پیرامون حیطه کاری‌اش قرار داشته باشد.

به نظر می‌آید یکی دیگر از نکاتی که در این ایام حساس از دید لاری مغفول مانده، سرعت پاسخگویی است؛ آن هم در شرایطی که رسانه‌های زنجیره‌ای ضد انقلاب با سوء استفاده از هر رخدادی، درصدد هستند در کوتاه‌ترین زمان ممکن آتش توپخانه را روی دستاوردهای وزارت بهداشت بگشایند. انفعال در پاسخگویی باعث سوء استفاده بیشتر آنها می‌شود، اما متاسفانه در رویکرد جدید وزارت بهداشت خبرنگاران باید برای دریافت پاسخ سوالات خود ابتدا موضوع را از روابط عمومی سخنگوی وزارت بهداشت پیگیری کنند!

سکوت سخنگوی وزارت بهداشت در برابر برخی حواشی و ابهامات نیز از دیگر نکاتی است که این روزها مورد توجه اهالی رسانه و مردم قرار گرفته است. بررسی اخبار وزارت بهداشت طی چند ماه قبل نشان می‌دهد، جهانپور نسبت به مسائل حوزه کاری خود بی تفاوت نبود و برای اغلب مسائل مربوط به حوزه بهداشت و درمان در شرایط کرونا پاسخ درخور و تعامل مناسبی با اصحاب رسانه داشت.

 به طور مثال همین چند روز قبل، در ماجرای ابتلای 39 دانش آموز به کرونا در یکی از مناطق کشور، وزارت بهداشت علی رغم وظیفه ذاتی خود در خصوص انجام تست و غربالگری بیماران، پاسخ شفافی در این رابطه ارائه نداد.

نحوه بیان و ارائه آمار روزانه کرونا نیز از جمله موارد مهمی است که از دید سخنگوی جدید وزارت بهداشت مغفول مانده و همین عدم تنوع اطلاعات روزانه و جای خالی بیان مناسب هشدارهای جدی و یکنواختی ارائه آمار ، باعث شده تا مردم نیز نگاهی روزمره به آمار روزانه فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا داشته باشند و از این موضوع غافل شوند که این بیماری منحوس، روزانه جان بیش از صد تن از هموطنان را می‌گیرد.

نباید این موضوع را به فراموشی سپرد که جهانپور در زمان ارائه آمار کرونا تا حدودی با تکنیک‌های انتقال اطلاعات و مفاهیم آشنایی داشت و در زمان ارائه آمار تلاش می‌کرد با هشدارهای جدی و اطلاعات علمی علاوه بر هشیار نگه داشتن عموم مردم درباره خطرات این بیماری، سواد سلامت جامعه را در حد توان افزایش دهد.

گویی خانم سخنگو این موضوع را از یاد برده است که واژه «سخنگویی» به معنای همیشه در دسترس بودن و ارائه اطلاعات دقیق و بروز به خبرنگاران و مردم است و وظیفه ذاتی خبرنگاران، پیگیری مشکلات مردم.

 ناگفته نماند اگرچه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از واژه «پاسخگویی» استفاده نشده اما در اصول متعددی بر «مسؤول بودن» تأکید شده است. از آنجا که در کشور ما هیچ مقام غیرمسؤولی وجود ندارد و از آن ‏رو که لازمه مسؤولیت، پاسخگویی است، این امر بر تمامی مسؤولان سایه افکنده؛ لذا مسؤولان وزارت بهداشت نیز باید به عنوان نمایندگان مردم در نظام سلامت پاسخگوی اقدامات خود باشند.

متاسفانه با گذشت نزدیک به صد روز از قرار گرفتن «لاری» بر پُست سخنگویی وزارت بهداشت، تنها شاهد برگزاری یک نشست خبری با عنوان سخنگویی وزارت بهداشت بوده‌ایم و وی در یک نشست خبری دیگر با عنوان معاون فرهنگی وزارت بهداشت شرکت کرد که در آن نشست نیز تاکید شده بود خبرنگاران فقط مسائل مربوط به حوزه فرهنگی را مطالبه کنند.

از همین رو، به نظر می‌رسد برگزاری یک نشست خبری از سوی سخنگوی یک وزارتخانه حساس در شرایط بحران کافی نیست؛ هرچند نباید منکر این موضوع شد برخی مسوولان وزارت بهداشت در این مدت در نشست‌های خبری شرکت کرده‌اند.

ارائه اخبار و پاسخگویی عادلانه به رسانه‌ها از دیگر نکاتی است باید مورد توجه مسؤولان خصوصا سخنگوی هر سازمانی قرار گیرد، اما متاسفانه گاهی شنیده می‌شود که برخی مسؤولان وزارت بهداشت ترجیح می‌دهند اخبارشان از طریق یک رسانه خاص اطلاع‌رسانی شود.

این نکته مهم را به فراموشی نسپاریم که عدم پاسخگویی مناسب معاونان وزارت بهداشت به رسانه‌ها هم در شرایط بحران منجر به سردرگمی مردم خواهد شد؛ آن هم در شرایطی که بنا به گفته کارشناسان و مسؤولان وزارت بهداشت با فرارسیدن فصل پاییز احتمال اوج گیری بیماری‌های کرونا و آنفلوآنزا وجود دارد، اطلاع‌رسانی دقیق و مستمر در این شرایط امری ضروری است که این امر جز با پاسخگویی معاونان و مسؤولان وزارت بهداشت محقق نخواهد شد.

کلام آخر اینکه؛ سخنگوی وزارت بهداشت نباید فراموش کند سازمانی در پاسخگویی موفق خواهد بود که ملتزم به لوازم و پیامدهای آن باشد. تردیدی نیست که پاسخگویی اگر به گونه‌‏ای صحیح در جامعه به اجرا در آید، مایه تحکیم رابطه ملت و دولت، همبستگی ملی، رشد سواد سلامت و ارتقای فرهنگ جامعه خواهد بود
نظر شما