جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۳
کد خبر: ۱۰۹۸۸۶
|
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
کتاب «تاریخ مختصر جاهلیت و صدر اسلام» نوشته علی اصغر ایماندوست در انتشارات دلیل ما منتشر شد. گذر از باورهای اساطیری و خرافی به عصر تاریخ و عقلانیت با ظهور پیامبر(ص) در این کتاب شرح شده است.
روایتی از تاریخ جاهلیت/گذر شبه جزیره از اسطوره به تاریخبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،انتشارات دلیل ما در قم کتاب «تاریخ مختصر جاهلیت و صدر اسلام» نوشته علی اصغر ایماندوست را با شمارگان هزار نسخه، ۳۲۰ صفحه و بهای ۲۶ هزار تومان منتشر کرد. کتاب سه بخش به ترتیب با این عناوین دارد: «جاهلیت در تاریخ»، «از بعثت تا هجرت» و «از هجرت تا وفات پیامبر».
 
بخش نخست کتاب شامل فصول متعددی است که همگی تاریخ جاهلیت و وضعیت شبه جزیره عربستان را تا پیش از بعثت پیامبر مکرم اسلام روایت می‌کند. فصول ابتدایی این بخش به تعاریف و اصطلاحات اختصاص پیدا کرده و در ادامه مباحثی چون «فرق بین عرب و اعراب»، «اجداد قوم عرب و تولیت کعبه»، «محدوده سرزمین عربستان و زندگانی اعراب»، «مشخصات بادیه نشینان»، «جنگ‌های قبیله‌ای در عربستان»، «انگیزه‌های جنگ در جاهلیت»، «تشویق و تنبیه برای جنگ» و... ارائه می‌شوند.
 
یکی از مهم‌ترین فصول این بخش انواع ازدواج یا نکاح در جاهلیت بحث شده‌اند. نویسنده در این فصل به بررسی نکاح دائم، نکاح متعه، نکاح استبضا (در این نوع نکاح مردی همسر خود را در اختیار مردی که شجاعت، قدرت یا صفت پسندیده دیگری داشت قرار می‌داد، تا همسرش از آن مرد باردار شود و آنها افتخار بزرگ کردن فرزندی از آن مرد را داشته باشند، در این حالت شخص تا وقتی که همسرش از آن مرد باردار نمی‌شد، از او کناره گیری می‌کرد)، نکاح ضیزن یا مقت (منظور ازدواج با زن پدر است)، نکاح بدل (در این حالت دو مرد عرب همسران خود را با همدیگر معاوضه می‌کردند)، نکاح شغار (در این حالت دو سرپرست با مهر قرار دادن دخترانشان آن دو را به همسری یکدیگر در می‌آوردند. این گونه که یکی از دو نفر به دیگری بگوید دخترم یا خواهرم را به همسری تو در می‌آورم به شرط آنکه تو نیز دختر یا خواهرت را به همسری من درآوری و مهری نیز در میان نباشد. در واقع مهر آنها یکی به جای دیگری است)، ازدواج با محارم، ازدواج همزمان با دو خواهر، ازدواج مشارکتی برادران، ازدواج‌های جمعی یا نکاح رهط و سایر ارتباط‌های جنسی ناروا، پرداخته است.
در این فصل همچنین قوانین مربوط به زنا در دوران جاهلیت، چگونگی فعالیت زنان بدکاره، بهره کشی‌های جنسی از کنیزان، تشخیص پدر زنازاده با استفاده از روش قرعه کشی و... روایت می‌شوند. دو فصل دیگر از این بخش نیز به جایگاه زن در جاهلیت و همچنین پدیده دخترکشی در جاهلیت اختصاص پیدا کرده است.
نظر شما