پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۰۳
کد خبر: ۱۰۹۹۹۷
|
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با اشاره به چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس و زنده نگه داشتن یاد و نام شهدای هشت سال دفاع مقدس، از اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری با عنوان «شهر پر ستاره» به مناسبت هفته دفاع مقدس در مراکز فرهنگی هنری این سازمان خبر داد.
ویژه‌برنامه‌های چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدسبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ سیدعلیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرنگی هنری گفت: این سازمان به مناسبت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس برنامه‌های ویژه این مناسبت را با چهار رویکرد؛ تبیین تاریخ دفاع مقدس و دستاورد‌های آن برای مخاطب جوان، اسطوره سازی از شهیدان دفاع مقدس برای مخاطب نوجوان، نشان دادن جنبه‌های امید بخش شهر تهران به عنوان مهد شهدا بر عموم شهروندان، ترویج و تقویت روحیه جهادی برای قشر کارمندان و مدیران ادارات با عنوان «شهر پر ستاره» در هفته دفاع مقدس برگزار می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هفته دفاع مقدس فرصت مناسبی برای پرداختن به فرهنگ ایثار و شهادت است و می‌توان جوانان را با شهدا، زندگی و راه آنها آشنا کرد، مهم‌ترین برنامه‌های هفته دفاع مقدس را تشریح کرد: مراسم ترکیبی «چهل چراغ» به مناسبت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود. این برنامه در کنار چهل مزار شهدای گمنام سطح شهر تهران برگزار می‌شود که در آن از چهل تن از پدران و مادران چشم به راه و ۱۰ هنرمند سرشناس صاحب اثر جريان ساز در حوزه دفاع مقدس تجلیل می‌شود. از دیگر بخش‌های این برنامه مراسم خاطره‌گویی و روایت‌گری، مداحی و روضه خوانی و جريان شناسي و پاسخ به شبهات جوانان در خصوص تاریخ دفاع مقدس است.

فاطمیان‌پور به اجرای ۴۰ نمایش خیابانی اشاره کرد و گفت: سازمان فرهنگی هنری با مشارکت انجمن تئاتر دفاع مقدس ۴۰ نمایش‌‏ میدانی را از ۳۱ شهریور تا ۶ مهر در بوستان‏‌های شهر تهران برگزار می‌کند.( جدول نمایش‌های میدانی «راویان مقاومت»)

وی در ادامه گفت: مسابقاتی در حوزه‌های مختلف با موضوع دفاع مقدس برگزار می‌شود که می‌توان به مسابقات بازی‌های موبایلی با عنوان «چهل برد» اشاره کرد که در این مسابقه سه بازی موبایلی ایرانی به نام‌های شاهین، هشتمین حمله ۲ وآتش سرخ انتخاب شده است. در پایان به ۴۰ نفر از بازیکنانی که در این مدت بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند، به قید قرعه جوایز نقدی اهدا می‌شود. برای به دست آوردن تمام اطلاعات این مسابقه می‌توانید به سایت40bord.farhangsara.ir مراجعه کنید.  همچنین «چهل سردار» عنوان یک كمیک استريپ(موشن) داستانی دنباله دار با موضوع پرداختن به اسطوره‌های دفاع مقدس برا یمخاطبان نوجوان تولید شده است که بخش پایانی  آن باز و ناتمام است و از مخاطب خواسته می‌شود تا ادامه آن را  با خلاقيت خود بسازد و برای دبیرخانه ارسال کند. داستان با روايتي از حضور سردار سليماني در جنگ تحميلي شروع مي‌شود. در پایان به ۳ اثر برگزیده جایزه اهدا می‌شود. همچنین مسابقات مجازی کتابخوانی با عنوان «کتاب ماه» با موضوع دفاع مقدس برگزار می شود.

وی افزود: همچنین روزانه روایات، خاطرات و وصیت نامه شهدا در توجه و اهتمام به حوزه کتاب و کتابخوانی  و در قالب پوستر تهیه و در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری در توضیح برنامه «کتاب دان» گفت: در این برنامه ۴۰  کتاب تقریظ شده توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حوزه دفاع مقدس توسط ۴۰ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری به صورت مجازی معرفی می‌شود. همچنین مصاحبه با نویسنده کتاب، خوانش بخشی‌هایی از کتاب توسط نویسنده از دیگر بخش‌های این محصول مجازی است. بازخوانی وصیت‌نامه و زندگی شهدا از دیگر محصولات مجازی است که در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

فاطمیان‌پور در ادامه از برپایی «فرهنگ‌سرای دفاع مقدس» خبر داد و گفت: فرهنگ‌سراي دفاع مقدس در محل ترمينال 4 فرودگاه مهرآباد برگزار مي‌شود و برنامه‌هاي فرهنگي شامل نمايشگاه عكس، راديو دفاع مقدس، نمايش خياباني و ... در آن اجرايي مي‌شود. همچنین به مناسبت هفته دفاع مقدس مراسم وایتگری، مداحی، نمایشگاه عکس به مدت یک هفته در گلزار شهدای بهشت‌زهرا با عنوان «شب‌های پر ستاره» برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین ۱۰ پوستر از شهداي شاخص دفاع مقدس و ۱۰ پوستر اينفوگرافی از دفاع مقدس تولید و به تعداد ۱۰۰ عدد درنگاه گذرهای متروی شهری نصب می‌شود.

سیدعلیرضا فاطمیان‌پور در پایان به تولید محتوای آموزشی «راه نشانم بده» اشاره کرد و گفت: خاطرات شفاهي دفاع مقدس از پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها توسط نوجوانان و كانون‌هاي فعال در قالب پويش مردمی و مسابقات مجازی تهیه و تولید می‌شود.




نظر شما