سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : ۱۳:۲۴
کد خبر: ۱۱۰۰۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵
در مراسم افتتاحیه پایگاه مقاومت بسیج شهید رکن آبادی مطرح شد:
رییس سازمان فرهنگی هنری در آیین افتتاح پایگاه مقاومت بسیج شهید رکن آبادی گفت: مقاومت متعلق به تمامی دنیاست، امروز مقاومت به خاطر عظمتی که دارد وحشتی در دل‌ استکبار انداخته و این چراغی است که ایزد برافروخته و هرگز خاموش نخواهد شد.
شهدا قهرمانان واقعی این مرز‌ و بوم هستند/ شهید رکن آبادی نماد دیپلمات بسیجی است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، پایگاه مقاومت بسیج شهید رکن آبادی دوم مهرماه همزمان با چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس در فرهنگسرای ملل گشایش یافت.
این برنامه در سال روز شهادت شهید دکتر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان با حضور دکتر خامه یار، رایز فرهنگی جمهوری اسلامی در لبنان از طریق ویدئو کنفرانس،
 حجت السلام و المسلمین امرودی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،
سرکار خانم حاج علی گل، همسر مکرمه شهید رکن آبادی، علیرضا زندوکیلی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری و ایمان کرد رییس فرهنگسرای ملل به اتفاق تعدادی از چهره ها و فعالان فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری ضمن تبریک چهلمین سالگرد دفاع پرشکوه مقدس ملت ایران گفت: حادثه منا و حادثه جمعه تلخ سیاه و خونین برائت ازمشرکین ۶۶ نشان از خیانت و بی کفایتی آل سعود دارد، فراموش نمی‌کنیم در آن جمعه خونین آل سعود از کلمه اثبات و نفی لا الاه الله یک اسلام امریکایی را جلوه داد و به تعبیر امام(ره) ملت ایران هرگز این خیانت را فراموش نخواهد کرد. بی کفایتی این حکام غیر دموکراتیک خائن سلطنتی در آن حادثه نشان داد که خیانت در کنار بی کفایتی است.

وی افزود: پرداختن به موضوع شهدا برای شناخت شخصیت شان یک دریا کتاب است. اینکه جایی را به نام ایشان بزنیم یا تصویری از ایشان بکشیم کفایت نمی‌کند.اگر شهیدی را می‌خواهید بشناسید از خانواده‌اش و از دوستانش بشناسید اگر بخواهیم  از مواضع، از سخنان، از دشمنان شهدا بنویسیم کتاب ها باید نوشته شود.

امرودی بیان کرد: امروز مقاومت فقط متعلق به ایران، فلسطین ، لبنان، عراق و حتی خارومیانه نیست، متعلق به تمامی دنیاست. امروز مقاومت به خاطر عظمتی که دارد وحشتی در دل‌ استکبار انداخته است و این چراغی است که ایزد او را برافروخته و هرگز خاموش نخواهد شد.
شهدا قهرمانان واقعی این مرز‌ و بوم هستند/ شهید رکن آبادی نماد دیپلمات بسیجی است

وی با بیان اینکه درخواستم از دوستان این است که به یک نام گذاری بسنده نکنند و از خانواده و دوستانش تاریخ شفاهی، کتبی برای آیندگان ثبت کنند افزود:  تمدنی در ایران ایجاد شده که قله آن دفاع مقدس و مقاومت است . وظیفه ما حفظ این ارزش‌ها و شاخصه‌ها با انجام فعالیتهای  فرهنگی و هنری است تا آیندگان درباره این کشور این چنین قضاوت کنند که در کشوری زندگی می‌کنیم که افتخار آن‌ها فقط ارش کمانگیر نیست. قهرمان‌های واقعی دارد که هرکدام یک آرش کمانگیر هستند.

امرودی گفت: مقاوت در نیجریه آینده این کشور را ساخت. نمی‌گویم خواهد ساخت. آینده نیجریه متعلق به مقاومت است و مقاومتی که با خون ۶ فرزند آبیاری شده و این درخت تنومند را امروز کسی نمی‌تواند قطع کند. اگر توانستند چراغ اباعبدالله حسین را خاموش کنند چراغ مقاومت را هم می‌توانند که این چراغ هرگز خاموش شدنی نیست.
در این مراسم همچنین با عباس خامه‌یار رایزن فرهنگی ایران در لبنان، همکار و دوست شهید رکن‌آبادی به صورت تصویری ارتباط برقرار شد. وی گفت: صحبت کردن از شهید رکن آبادی با توجه به اینکه بنده از سال‌های دور ایشان را می‌شناسم، کار ساده‌ای نیست. من از اوایل دهه ۹۰ میلادی که ایشان کارشان را در لبنان شروع کردند، می‌شناسم و یک شناخت شخصی و میدانی از این شهید دارم. این افتخار آشنایی برای من واقعا غنیمت بود.

وی افزود: به شهید رکن‌آبادی صفت دیپلمات بسیجی داده شد که عنوان به جا و اسم با مسمایی بود. امروز بیشتر از همیشه نیازمند چنین دیپلمات‌هایی هستیم در عرصه‌های مختلف برای مقابله با استکبار و استعمار که به شکل‌های نوین و جدیدی ظهور کرده‌اند.

خامه‌یار در ادامه بیان کرد: شجاعتی که ایشان در رویارویی با مسائلی که در منطقه وجود داشت قابل تحسین بود. دوستانی که در لبنان بودند شاهد تحولات بزرگ مقاومت ایشان با دشمن بودند. آن روزها ویروس کرونا نبود اما ویروس تحجر و تکفیر، رژیم صهیونیستی و ویروس متفاوت استعمار در منطقه بیداد می‌کرد که نیازمند مدیریت کلانی بود که نقش اساسی را شهید رکن آبادی ایفا کرد، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهید رکن‌آبادی عشق او به مقاومت و مسئله فلسطین بود و این عشق را در جای جای فعالیت‌های شهید می‌توانستید ببینید.
وی گفت: ایشان عاشقانه، صمیمانه و متعهدانه نسبت به مسائل غزه و مدیریت ستاد بازسازی نقش ایفا می‌کرد و همیشه با عشق، با باور و اعتقاد از قدس شریف و از فلسطینی‌ها نام می‌بردند. هرجا که قدم می‌گذارم هر روستایی که می‌روم، هر محفل روشنفکری، حسینه، مسجد، نهاد کلیسا، مذهبی و غیر مذهبی صحبت یا عکسی از شهید رکن‌آبادی وجود دارد و خاطرات این شهید را به زبان می‌آورند.

وی تصریح کرد: این پدیده منحصر به فردی است که در این منطقه یک شخص بتواند نقش دیپلماتیک خودش را داشته باشد و در عین حال بتواند با نخبه، روشنفکر، مستضعفین و... ارتباط برقرا کند. این ارتباط با گروه‌های مختلف از یک پیچیدگی خاصی برخوردار بود و همچنان که سالهاست از فعالیت ایشان در این منطقه و از شهادتشان می‌گذرد همچون یک شعله فروزان مدنظر لبنانی‌ها، فلسطینی‌ها و مردم این منطقه است.
شهدا قهرمانان واقعی این مرز‌ و بوم هستند/ شهید رکن آبادی نماد دیپلمات بسیجی است

خامه‌یار اظهار کرد: شهید رکن‌آبادی نمادی از فرزندان انقلاب است. وی نماد تفکر اسلامی، امامی، رهبری و شیعه بود، رکن‌آبادی متخصص بود در رشته خودش، چهار سال در لبنان بهترین رابطه را در سطح رسمی بین دو کشور و آحاد مردم با همه گرایشها ایجاد کرد.

وی گفت: واقعیت‌های جغرافیایی، شرایط سیاسی و فرهنگی اقتضا می‌کند از چنین دیپلمات‌های والا و معتقد برخوردار باشیم و بتوانیم راه این بزرگواران را ادامه دهیم. این اقدام بزرگی است که در سازمان فرهنگی هنری انجام شده  و قابل تقدیر است. این قدردانی را می‌توانیم گسترده‌تر کنیم و به یک خیابان و شهر محدودش نکنیم.

شهدا قهرمانان واقعی این مرز‌ و بوم هستند/ شهید رکن آبادی نماد دیپلمات بسیجی است

در ادامه همسر شهید رکن‌آبادی گفت: صحبت کردن از شهید و شهادت کار آسانی نیست. باید زندگی شهید را مطالعه کنیم تا بفهمیم در زندگی‌اش چه کاری کرده که خدا او را برای شهادت انتخاب کرده است. شهید رکن‌آبادی در کارهایشان خیلی خلوص نیت داشتند. خیلی شجاع بودند. درجنگ ۳۳ روزه وسط جنگ بودند و همیشه می‌گفتند من یک جان ناقابل دارم که آرزویم این است آن را در راه خدا بدهم.


ایشان متواضع، فروتن و مردم دارد بودند. کسی نبود که از دست ایشان ناراحت باشد. شهید رکن آبادی در کارش همچنین متخصص بود. هم به زبان انگلیسی و هم به زبان عربی مسلط بودند. با شهامت در جلسات مباحثه شرکت می‌کردند. چندین بار در جاهای مختلف تلاش کردند ایشان را بکشند اما موفق نشدند تا اینکه سال ۹۴ به عنوان مبلغ به حج مشرف شدند. بعد از اتفاق منا دو ماه تمام دنبال ایشان می گشتیم، بعد از دو ماه و چهار روز ایشان پیدا شد. انقدر کینه نسبت به ایشان داشتند که موقع تحویل جنازه گفتند حق کالبد شکافی ندارید و باید سریع دفن کنید. آرزوی شهید رکن آبادی شهادت بود. کاش شهادت یک روزی نصیب ما هم بشود.

در این مراسم ایمان کرد رییس فرهنگ‌سرای ملل در خصوص انتخاب نام این پایگاه بسیج گفت: تلاقی این افتتاحیه با روز شهادت این شهید و هفته دفاع مقدس و ماه صفر، تلاقی عجیب و غریبی است. برای این پایگاه حدود دوهفته‌ای دنبال اسم بودیم. از اسامی شهدایی که پیشنهاد شده بود قرار بود یکی را انتخاب و اعلام کنیم. در این لیست اما نام شهید رکن آبادی نبود. شب قبلی که فردایش باید یک اسمی را انتخاب می‌کردیم، خواب شهید رکن آبادی را دیدم. این شهید در لباس احرام بودند. همین اتفاق توفیق شد این پایگاه به نام شهید رکن آبادی مزین شود.

رونمایی از تابلوی شهدای منا اثر رضا بدرالسما
همچنین در آیین افتتاح پایگاه مقاومت بسیج شهید رکن آبادی از اثر نقاشی رضا بدرالسما درباره شهدای منا رونمایی شد.

شهدا قهرمانان واقعی این مرز‌ و بوم هستند/ شهید رکن آبادی نماد دیپلمات بسیجی است
این اثر که با تکنیک گواش و آبرنگ نقاشی شده است گامی مهم در جهت نمایان ساختن بی‌کفایتی آل‌سعود و مظلومیت مسلمانان جهان با ابزار هنر است.
اثر استاد رضا بدر السما که حدود 200 زائر درآن وجود دارد  برگرفته از نقوش و طرح‌های ایرانی است، در این اثر رنگ‌های گرم به‌وفور استفاده شده است که تداعی تشنگی زائران خانه خدا و خوف و رجای ناشی از این فاجعه است، از نگاهی دیگر رستگاری عروج شهدای منا به همراه رقصی سماع گونه به تصویر کشیده شده است.
در این اثر آیه 100 سوره "نساء" با موضوع اجر و پاداش شهادت در راه هجرت به خانه خدا در حاشیه تابلو کار شده‌ است؛ همچنین آیه 25 سوره حج در حاشیه خانه خدا نوشته شده است که بیانگر وجود عذابی دردناک برای کسانی است که در سرزمین خانه خدا دست به ستم علیه زائران و مسلمانان می‌زنند، این دو آیه دو سمت از فاجعه منا را به تصویر می‌کشد.
 
مطالب مرتبط
نظر شما