جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۰۶
کد خبر: ۱۱۰۴۵۷
|
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا، حضور در پیاده‌روی اربعین به حسرت بزرگ ایرانی‌ها به ویژه جوانان تبدیل شده؛ حسرتی که در قالب دو اثر گرافیکی نمود پیدا کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، همزمان با فرا رسیدن پاییز و اوج‌گیری مجدد همه‌گیری ویروس کرونا اعلام شد که عراق نمی‌تواند میزبان زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) باشد و به همین دلیل، امسال پیاده‌روی اربعین حسینی منتفی است. با اعلام این خبر، موجی از حسرت و اندوه به قلب عاشقان ثارالله سرازیر شد و به انحاء مختلف دلتنگی خود را از این پیش‌آمد تلخ بروز دادند.
در این میان، گرافیست‌ها هم بیکار ننشستند و با ذوق و قریحه خود در این باره طرح‌هایی را تولید و منتشر کردند. یکی از این طرح‌ها که اخیراً در فضای مجازی با استقبال عموم مردم مواجه شده، متعلق به «سمیه کشاورز بابایی‌نژاد» است.

این هنرمند ۲۹ ساله، ساکن لاهیجان و کارشناس ارشد فیزیولوژی پزشکی است اما در کنار این تخصص به علاقه‌اش یعنی هنر هم می‌پردازد.

حسرت اربعینی در گرافیک

کشاورز در این باره گفت: همیشه به هنر و نقاشی علاقه داشتم و در کنار درسم، اوقات فراغت را مشغول طراحی بودم. ضمن اینکه دغدغه کار فرهنگی داشتم و دوست داشتم زیبایی‌های دین اسلام را به تصویر بکشم و نقش کوچکی در  گسترش فرهنگ اسلامی داشته باشم.

و درباره جدیدترین آثارش که در فضای مجازی با استقبال مواجه شده است، توضیح داد: اربعین امسال با سال‌های قبل تفاوت دارد و نمی‌شد همان موضوعات معمول را تصویرسازی کرد. با خودم گفتم الان که کسی نتوانسته به سفر اربعین برود، در ذهنش مدام حسرت می‌خورد و با خود می‌گوید کاش اربعین کربلا بودم. حالا این افراد به جای اینکه در مسیر پیاده‌روی اربعین باشند، به خاطر ویروس کرونا در معابر شهری با ماسک در رفت‌وآمد هستند. بنابراین به ذهنم رسید این دو تصویر را کنار هم بگذارم و هر دو حالت، غم و اشک داشته باشد؛ یکی غم فراق به خاطر کنسل شدن سفر برای همه و دیگری غم حاصل نشدن وصال و نرسیدن به کربلا.

 حسرت اربعینی در گرافیک

کشاورز، «نقاشی دییجتال» به شیوه وکتوری را به عنوان تکنیک اثر خود معرفی کرد که با یک تبلت دارای قلم طی یک روز اجرا شده است.

او در پایان ضمن ابراز خرسندی از استقبال مخاطبان به این طرح گفت: وقتی تصویر را در صفحه اینستاگرام بارگذاری می‌کردم، تصور نمی‌کردم این‌قدر بازخوردهای مثبتی داشته شد، حتی کاربران عراقی و برخی کشورهای مسلمان هم این طرح را بازنشر دادند.

نظر شما