جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۵۹
کد خبر: ۱۱۰۵۶۸
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
توصیه‌های یک کارشناس دینی به والدین
حجت الاسلام دکتر مجید همتی کارشناس برنامه پرسمان دینی رادیو معارف در پاسخ به سوال والدینی که دغدغه دینداری فرزندانشان را داشتند گفت: لازمه این که فرزندان به ارزش ها و باورهای ما احترام بگذارند این است که آن ارزشها و باورها را قبول داشته باشند . یعنی اگر من فرزندم را باورمند و دیندار بار نیاوردم نمی توانم انتظار رفتار دیندارانه از او داشته باشم.
دینداری صرفا در مناسک دینی نیست ////////////تولیدیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، برنامه «پرسمان دینی» رادیو معارف با حضور کارشناسان مختلف در حوزه های روانشناسی و مباحث روز مرتبط با دین تلاش می کند تا پاسخگوی دغدغه ها و پرسش های شنوندگان این برنامه باشد. 

حجت الاسلام دکتر مجید همتی با توضیحی که در تقسیم بندی فقه بیان کرد گفت: فقه سه دسته است؛ فقه اکبر، اوسط  و اصغر. فقه اکبر به مباحث اعتقادی می پردازد، فقه اوسط حوزه اخلاق و فقه اصغر مناسک را مد نظر دارد. 

وی با بیان این نکته که پیامبر بزرگ اسلام برای اخلاق مبعوث شدند افزود: بحث اخلاق اگر نگوییم مهم تر از مناسک است اما در حد مناسک دینی است. اخلاق نقش بسیار مهمی در تربیت فرزندانمان دارد .


وی به پدر ها و مادر ها توصیه کرد قبل از هر چیز ابتدا رابطه خود را بسنجند ، اگر به  رابطه بین خودشان  از 10 نمره زیر 5 بدهند بدانند که  این رابطه نامناسب در تربیت فرزندان اثر می گذارد. یکی از عواملی که در تربیت فرزندان اثر می گذارد ناسازگاری والدین است. 

دکتر همتی اضافه کرد: فرزندان میوه دل ما هستند اگر این درخت آفت زده باشد میوه آن هم دچار آسیب می شود. فرزندان در صورتی اصلاح می شوند که پدر و مادر اصلاح شوند اگر ناهنجاری، پرخاش، افت تحصیلی و مشکلی در فرزندانمان می بینیم اول نگاهی به خودمان بیانداریم اگر کانون خانواده کانون عشق و محبت باشد بچه ها دراین فضا تربیت می شوند. تاثیر تربیت پنهان بیشتر از تربیت مستقیم است. در خانه ای که پدر و مادر ناسازگاری دارند نوجوان آرامش روان و احسان امنیت نمی کند و به سراغ دوستی های ناباب می ورد و یا به فضای مجازی پناه می برد. در واقع احساس عدم امنیت منجر به اضطراب می شود که ریشه تمام اختلالات رفتاری است.
 
پایمان را از زندگی نوجوانان بیرون بکشیم

این کارشناس تربیتی گفت: لازمه این که فرزندان به ارزش ها و باورهای ما احترام بگذارند این است که آن ارزشها و باورها را قبول داشته باشند . یعنی اگر من فرزندم را باورمند و دیندار بار نیاوردم  نمی توانم انتظار رفتار دیندارانه از او داشته باشم.
زمانی که نوجوان باور ندارد حجاب لازم است و باورش بر این است که اتفاقا دین با هرچه از آن لذت ببرید مخالف است؛ هر لحظه زمینه ای مانند فضای مجازی برای او فراهم شود او باورهای خودش را بروز می دهد. اگر می بینید که رفتار فرزندتان در راستای باورهایتان نیست بدانید او این باور را ندارد،  درونی نشده و قبول ندارد. 

وی تقویت باورهای دینی در فرزندان را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: در باور هم بعد هیجانی و عاطفی است و هم بعد شناختی است، نوجوان باید از نظر شناختی اغناء شود که به عنوان مثال چرا نباید به تصاویر مستجن نگاه کند؟ زیرا اگر ذهن نوجوان به مباحثی که هنوز زمینه ارضاء نیاز آن به صورت واقعی فراهم نشده مشغول شود جز به هم ریختن ذهن و درگیر کردن انرژی روانی و سوق دادن فرد به سمت آسیبهای جنسی چیزی نخواهد داشت. نوجوانان باید به این جمع بندی برسند که دیدن این تصاویر می تواند برای آنها آسیب های زیادی داشته باشد.

دکتر همتی معرفی زیبایی های دین به نوجوانان را اثربخش دانست و گفت: باید زیبایی های دین را نیز به او نشان بدهیم . زیبایی هایی مانند محبت، عدالت و  مردم داری؛ از عشق پدر و فرزند که در دین به آن تاکید شده و بخش های زیبای دین است بگویم و طعم آن را به او بچشانیم. 

وی با بیان مثالی از ابن سیرین گفت: زمینه گناه برای ابن سیرین فراهم بود ولی او قبول نکرد چون باور داشت که مسیر درستی می رود، چشاندن بعد عاطفی و هیجانی و عشق به فرزندان شناخت آنها را به رفتار و باور تبدیل می کند.  
دکتر همتی تاثیر گروه هم سالان در باورپذیری رفتار نوجوانان را یکی از راه های تبدیل شدن شناخت به باور در آنها خواند و به مادران توصیه کرد تا از قدرت پدرها که بیشتر مبتنی بر استدلال و دلیل باشد نه استبداد نیز استفاده کنند. 

وی در بخش پایانی گفته های خود افزود: قرار است ما فرزندانمان را توانمند بار بیاوریم والدینی که پشتیبان فرزند هستند و حمایت می کنند نهایت تا کلاس نهم و دهم دوام  می آورند و بعد از آن ممکن است دیگر حریف نشوند. قرار است ما فرزندان را علاقمند کنیم . انگیزه درونی از درس و تحصیل برایشان ایجاد شود آنها باید از درس خواندن احساس ارزشمندی کنند تا یکی از وظایفشان شود . توجه داشته باشیم که در کنار درس و تحصیل مقولات دیگری وجود دارد که به آنها عزت نفس و اعتمادبنفس می دهد. قرار است پایمان را از زندگی آنها بیرون بکشیم.


نظر شما