پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۱
کد خبر: ۱۱۰۵۹۴
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
قصه‌ کودک و عروسک ماجرای امروز و دیروز نیست و عقبه‌ آن شاید به زمانی برگردد که کودک سه‌ساله‌ای با همان دستان کوچک زمانی که جای عروسک، قفل و زنجیر به دست داشت قصه‌ تازه‌ای نه در تاریخ اسلام که در تاریخ جهان نوشت که هنوز هم که هنوز است نَقل مقتل هزاران روضه و هزاران مجلس است.
عروسک‌های اربعینی به یاد شهدای سلامتبه گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ و هنر؛ داستان عروسک‌ها از آنجایی شروع شد که تعدادی از زائران اربعینی جای خالی عروسک را در آغوش خادمان کوچک اربعینی خالی دیدند و تصمیم گرفتند تا جای خالی عروسک‌ها را با اهدای عروسک پر کنند یا به نوعی خادم باشند برای به تصویرکشیدن لبخند کودکان.

سال گذشته اولین مرحله‌ عروسک‌های اربعینی با پوشش چادر و پیکسل مزین به شعار اربعین سال ۹۸ یعنی «حب الحسین یجمعنا" تهیه و توسط تعدادی از زائران ایرانی از سراسر کشور به دست ۳۱۳ خادمان کوچک اربعینی که در مسیر جاده نجف به کربلا  به عشق حسین(ع) به زائرانش خدمت می‌کردند رسید تا داستان تازه‌ای از عروسک و لبخند در تاریخ نوشته شود و امسال هم داستانی دیگر.



زمانی که بیماری منحوس کرونا بر جهان غالب گشته و توفیق زیارت حضوری در مراسم اربعین گرفته شد برخی از موکبه‌های اربعینی تصمیم گرفتند امسال داستان دیگری از عروسک‌ها را بازگو کنند.

اگرچه امسال حضور زائران اربعینی در عراق ممنوع شد اما مگر می‌شود که عروسکی بدون قصه بماند و کودکان و دختران خردسال خادم عراقی قصه نداشته باشند؟

عروسک‌های اربعینی به یاد شهدای سلامت

قصه‌ کودک و عروسک ماجرای امروز و دیروز نیست و عقبه‌ این دستان کوچک و قصه‌های بزرگ شاید به زمانی برگردد که کودک سه‌ساله‌ای با همان دستان کوچک زمانی که جای عروسک قفل و زنجیر به دست داشت قصه‌ تازه‌ای در تاریخ اسلام نه شاید در تاریخ جهان نوشت که هنوز هم که هنوز است نَقل مقتل هزاران روضه و هزاران مجلس است.

و اما داستان دیگر عروسک‌ها هم از آن‌جایی شروع شد که رهبر انقلاب برای پیشگیری از بیماری کرونا، صلاح را در برپایی مراسم کمک مؤمنانه و دستگیری از نیازمندان دیدند و این بود که دستگیری به سبک فرهنگی و به رسم نوشتن داستان دستان کوچک و عروسک دوباره قلم خورد و به خط تولید رسید.

عروسک‌های اربعینی به یاد شهدای سلامت

در برهه‌ای از زمان که کادر درمان، سنگرداران و مجاهدان جبهه‌ مقابله و مدافع سلامت بودند و از سوی دیگر امر ولی‌ به تقدیر و مواسات حکم می‌کرد نیروهای جهادی آن هم از نوع جوان پای کار آمدند تا علاوه بر لبیک‌گویی به امر ولی‌امر با یک تیر نشان‌های متعدد فرهنگی را مورد هدف قرار دهند و دِین خدمت به جامعه را با همان شور نوجوانی و جوانی به‌جا بیاورند.

بر همین اساس بود که تعدادی از نیروهای جهادی و موکب‌داران اربعینی امسال تصمیم گرفتند با ثبت موکب فرهنگی و با ساخت و تولید عروسک‌های اربعینی، این عروسک‌ها را به آغوش کودکان برسانند.

موکب فرهنگی «تنهاترین سردار» به سرپرستی فاطمه نوری و معصومه مددخانی و همکاری جمعی از دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل پای کار آمدند تا خدمات فرهنگی متعدد که شاخص‌ترین آنها تهیه‌ عروسک برای کودکان نیازمند بود را به داستان بکشد.

به همت این نیروهای جوان تعدادی عروسک اربعینی همراه با ماسک پارچه‌ای که قابلیت شست‌وشو و استفاده‌ متعدد داشتند تهیه شد تا آماده‌ حرکت به سوی خانه‌های مردمانی شود که کودکانشان با آرزوی بازی کودکانه و عروسک هزاران فرسخ فاصله‌ داشتند.

صدها عروسک به عنوان نماد زائران کوچک اربعین که در لوای موکب تنهاترین سردار، به نیت سه‌ساله‌ کربلا تهیه شده بودند با مقاصد مختلف به آغوش کوچک کودکان سراسر کشور ایران و کشور عراق راهی شدند.

بخشی از این عروسک‌ها همراه با پک لوازم التحریر و کوله‌های مزین به نام و میثاق‌نامه‌ شهید سردار سلیمانی بین مناطق محروم اطراف استان قزوین، تعدادی از این عروسک‌ها همراه با بسته‌های معیشتی بین خانواده‌های نیازمند سطح استان، تعدادی همراه با ماسکهای بهداشتی  به یکی از مدارس مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان، تعدادی به مناطق شهرری، کوره‌پزخانه و جنوب تهران و تعدادی برای لبخند نشاندن به لب‌های کودکان خادم اربعینی عازم کشور عراق شدند.

اما بخش جالبی که داستان زائران کوچک اربعینی را متفاوت می‌کرد تهیه‌ عروسک به شکل و پوشش مدافعان سلامت بود که همراه با گوشی‌های پزشکی کوچک به پاس تقدیر از مدافعان سلامت زیبایی عروسک‌های کوچک اربعینی را دوچندان می‌کرد.

عروسک‌های اربعینی به یاد شهدای سلامت

نازنین زهرا خوینی یکی از اعضای این موکب فرهنگی در خصوص علت فعالیت خود در موکب چنین گفت: اگرچه انجام کار خیر و خوبی به دیگران در هر سن و سالی طعم منحصر به فرد خود را دارد اما زمانی که این طعم خوب در دوران نوجوانی و جوان به دل انسان می‌نشیند و ریشه می‌کند گویا این لذت از این طعم خوش چندین برابر می‌شود.

وی اضافه کرد: زمانی که در موکب کنار بچه‌های موکب و زیر پرچم ابا عبدالله قرار گرفتم حس خیلی خوب و آرامش بخشی داشتم، زیرا زمانی که با دستان خود عروسک‌هایی به نیت حضرت رقیه (س) را درست می کردیم  و می‌دانستیم که  این عروسک‌ها به دست کودکانی می‌رسند که از  داشتن عروسک محروم هستند احساس قلبی خوبی بر وجودمان حاکم می‌شد.

وی اضافه کرد: فکر کردن به لبخند و شادی کودکان بعداز دریافت عروسک آنقدر حال همه‌ی مارا خوب می‌کرد که ما می‌دیدیم هرروز بچه‌ها با اشتیاق بیشتری در موکب حاضر می‌شوند و از هر لحظه فعالیت در موکب لذت می‌برند.

این جوان تصریح کرد: زمانی که ما مطلع شدیم امسال توفیق حضور در کربلا و مسیر پیاده‌روی را نداریم خیلی ناراحت شدیم زیرا گمان می‌کردیم امسال  نمی‌توانیم عروسک‌ها را به دست کودکان عراقی برسانیم و این داستان  مِهر اربعینی خاتمه پیدا می‌کند اما دیدیم عدو که همان بیماری منحوس بود سبب خیری شد تا با به شیوه‌ی دیگر خادم کودکان کوچک باشیم.

وی  ادامه داد:  شرایط امسال با وجود بیماری به ما فهماند که اگر اربابمان بخواهد و عشق به او در وجودمان ریشه داشته باشد هیچ چیز نمی‌تواند سعادت خادمی را از ما بگیرد.

این جوان هجده سال بیان کرد: عشق خادمی به اباعبدالله نه تنها من بلکه تعدادی از جوانان و نوجوان که برخی از آنها همسن و سالان خود من هستند را گرد هم نشاند و اجازه داد بخشی از دوران جوانی را با جهت‌دهی مناسبی زیر بیرق حسینی بگذرانیم زمانی که اگر نمی‌توانستیم آن را به خوبی مدیریت کنیم بیشتر آن صرف فضای مجازی می‌شد یا به بطالت رقم می‌خورد اما این عشق حسین و خدمت به مردم بود که به ما طعم خوش زندگی خوب در جوانی را چشاند.

عروسک‌های اربعینی به یاد شهدای سلامت

خوینی تصریح کرد: حضورمان در موکب زیبایی‌های دیگری هم داشت که یکی از آنها تولید عروسک‌ در قالب مدافعان سلامت بود تا علاوه بر قدردانی از این کادر زحمت کش، طرح الگویی برای کودکان ترسیم شود که بیشتر از گذشته فکر سلامتی خود باشند.

وی گفت: از دیگر زیبایی‌های حضور در موکب نگاه خاص عروسک‌ها با روپوش سفید و گوشی پزشکی و البته لبخندهای زیبا بود که بر لب‌هایشان نشسته بود و  چهره  هر عروسکی گویا آماده بود تا داستان تازه‌ای را برای صاحب جدید خود ببرد و با حضورش لبخند شادی را مهمان چهره‌‌های معصوم کند.

این جوان بیان کرد: پخش مداحی، سخنرانی‌های مفید و روضه‌ها در حین ساختن عروسک فضای معنوی را چندین برابر می‌کرد به طوری که گویا پای مکتب علم و عشق نشسته‌ایم و درحال درس پس دادن هستیم.

وی در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: دل‌کندن از تمام این زیبایی‌ها به مراتب دشوار است اما قول و قرارهایی که بین ما جوانان شکل گرفته این است که با تمام توان و قدرت به فعالیت‌های خود در مسیر سیدالشهدا ادامه دهیم و خالق لحظات زیبای بیشتری باشیم چرا که تمام روز‌ها برای ما عاشورا و تمام زمین‌ها برای ما کربلاست و نباید فراموش کنیم که ما ملت شهادتیم و هرچقدر هم که از حرم دور باشیم باز هم به یاد تو سخن می‌گوییم.



فاطمه حسنا  با همان لحن پرانرژی و نوجوانانه‌ خود در ادامه‌ی  بیان کرد: تا پیش از ممنوع شدن از حضورمان در کشور عراق ، فکر می‌کردم آن روزهایی را که موکب نرفتم، لیاقتش را نداشتم و به طبع چند تا خوراکی خوش مزه را از دست دادم، اما کمی که گذشت فهمیدم امسال چیزهای دیگری را هم  دست دادم  که دیگر نمی‌توانم تجربه کنم .

وی ادامه داد: در این مدت هق هق بچه های موکب  به من فهماند علاوه بر تمام این‌ها من ۴۰ روز را که می‌توانست بهترین روزهای عمرم باشد را از دست دادم زیرا به علت حضور در کلاس‌های مجازی نمی‌توانستم در موکب ساعات بیشتری را با بچه‌ها سپری کنم و این یعنی من در این مدت بسیاری از خاطرات، عادت‌های شیرین و از همه مهم‌تر نوکری ارباب را از دست داده‌ام.

وی تصریح کرد: اما آن ایامی که در موکب حضور داشتم به اندازه‌ ۴۰ روز گویا برای خود حس و حال خوب را ذخیره کرده‌ام و از خدا خواستم تا توفیق خادمی و نوکری اباعبدالله و دختر دردانه‌اش را داشته باشم‌.

این نوجوان ۱۳ ساله گفت: به راستی که کرامت امام حسین(ع) تمامی ندارد و هرکس در هر سنی را زیر پرچم خود نگه می‌دارد و اجازه می‌دهد من و امثال من هم به نوبه‌ی خود برای او قدمی هرچند کوچک بردارد.



وی افزود: فکر کردن به عدم حضور در بین‌الحرمین و قرارگرفتن بین دو مقصد حضرت سقا و برادرش امام حسین(ع) حالم را دگرگون می‌کرد اما زمانی که از پله‌های موکب پایین آمدم و فهمیدم می‌توانم با دستان کوچکم زائران کوچکی درست کنم که نائب الزیاره‌ من در کربلا هم باشند آنقدر خوشحال شدم که نمی‌توانم این حجم از احساساتم را در جملات مطرح کنم.

فاطمه حسنا در پایان صحبت‌هایش ابراز کرد: وقتی که فکر می‌کنم تعدادی از کودکان نیازمند با آغوش گرفتن این عروسک‌ها خوشحال می‌شوند و خاطره‌ی خوبی از اربعین در ذهن ثبت می‌کنم خدا را هزاران بار شکر می‌کنم که من هم توانستم به نوبه‌ی خود در این حرکت عظیم سهیم باشم.

تعداد اعضای موکب برای صحبت از حس و حالشان بسیار بود که مائده به نمایندگی از سایر دوستان خود بیان کرد: پیش از حضورم در موکب گمان می‌کرد طعم خادمی تنها در کربلایی است که من هیچگاه توفیق زیارت و حضور در کشور عراق به عنوان زائر را نداشتم.

وی ادامه داد: تصورم از خادمان اربعینی آنهایی بود که در تلویزیون می‌دیدم که با لهجه‌ عراقی خود هرلحظه آماده‌ خدمت به زائران هستند و با کلماتی مانند "اشرب شربتی زائر" یا امثال این‌ها می‌خواهد برای اباعبدالله قدمی بردارند.

این جوان ۲۱ ساله بیان کرد: وقتی در جمع همسن و سالان خود قرار گرفتم و عروسک دوختن را آغاز کردم برای یکبار هم که شده حس و حال شیرین همان خادمان اربعینی را داشتم که در تلاشند تا به هر اقدامی که می‌توانند انجام دهند برای ارباب خود گام بردارند.

وی گفت: دیدن چهره‌های خندان عروسک‌ها و حضور در جو معنوی موکب گاهی مرا پای موکب‌های عراقی و چای عراقی‌ای می‌کشاند که من هیچگاه تجربه نکردم اما این روزها می‌توانستم تمام این حس و حال‌ها را که برایم قابل درک نبود را لمس کنم.

عروسک‌های اربعینی به یاد شهدای سلامت

مائده در پایان بیان کرد: خدمت به زائران و محبان حسینی زمان و مکان نمی‌شناسد حتی نمی‌توان موقعیت و شرایط خاصی را برای آن تعریف کرد بلکه از نظر من هرلحظه و هر زمان فرصتی است تا انسان بتواند نسبت به شرایط موجود برای سیدالشهدا گام بردارد و توفیق خادمی را از آن خود کند

فاطمه نوری، مسئول موکب فرهنگی تنهاترین سردار استان قزوین هم به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: دو هدف مهم در موکب ما دنبال می‌شود یکی ایجاد وحدت و همدلی میان جوانان و نوجوانان  ایرانی و معرفی حماسه حضور مردم در پیاده‌روی اربعین و ارائه خدمات فرهنگی به زائران امام حسین (ع) است.

وی گفت: ‏اگر هدف امام حسین(ع)  باشد همیشه راه باز است، امسال اربعین دلتنگیم اما به اطاعت از ولی و به نیت همدلی و مواسات، در مسیر اقتصاد مقاومتی گام برمی‌داریم به سمت محرومیت زدایی با رویکرد اشتغال زایی پیش می‌رویم به امید آنکه مقبول افتد ، اما ما بیشتر از آنکه دغدغه اسکان و تغذیه زائران داشته باشیم، باید به مسائل فرهنگی و بعد فرهنگی اربعین و نهضت امام حسین (ع) توجه داشته و پیام‌رسان شهدای کربلا و اهداف امام حسین (ع) باشیم

مسئول موکب فرهنگی تنهاترین سردار استان قزوین گفت:خادمین موکب تنهاترین سردار در پویش «مهربانی» ویژه تامین معیشت نیازمندان ، «مهر اربعین» ویژه تامین وسایل آموزشی و نوشت افزار برای دانش آموزان کم بضاعت و نیازمند، «پویش سلامت» برای تهیه لوازم پیشگیری از کرونا نظیر ژل ، ماسک ، دستکش و مواد ضدعفونی و پویش «حرم عشق» برای جذب مشارکت مردم در عمران حرم‌های مطهر به خصوص صحن در حال ساخت حضرت زینب(س) در کربلا فعال شده‌اند.

فاطمه نوری در پایان گفت : موکب‌ تنهاترین سردار  امسال هیچ برنامه‌ای برای پذیرایی از عزاداران حسینی در روز اربعین و قبل از آن به علت مخاطرات ناشی از شیوع کرونا ندارد و تمام فعالیت موکب در شب و روز اربعین انجام  برنامه‌های فرهنگی و هنری و پخش ۱۰ هزار ماسک بهداشتی بین مردم عزادار با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با نظارت بهداشت در شب و روز اربعین است.

منبع: خبرگزاری آنا
نظر شما