پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۴۰
کد خبر: ۱۱۰۶۳۰
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
نقاشی قهوه‌خانه‌ای "کآرام جان می‌رود" محمدرضا محمدحسین است در فرهنگ‌سرای رسانه رونمایی و به فروش رسید تا عواید این اثر برای ساخت مدرسه‌ای در خوزستان هزینه شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، همزمان با دهه اول ماه محرم مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد. در این مراسم عزاداری که به مدت ۶ شب و با عنوان "کآرام جان می‌رود" ادامه داشت، برنامه‌های فرهنگی مختلفی اجرا شد. یکی از این برنامه‌ها، به تصویر کشیدن نقاشی قهوه‌خانه‌ای عاشورایی توسط استاد محمدرضا محمدحسین بود. 

‌‎مراسم رونمایی و فروش این نقاشی عاشورایی با نام "کآرام جان می‌رود" با حضور رئیس فرهنگسرای رسانه و مسوولان سازمان نوسازی مدارس و خیرین مدرسه‌ساز صبح روز پنجشنبه ۱۷ مهرماه همزمان با اربعین حسینی با اجرای محمد سلوکی، در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد. 

طبق توافقات انجام شده، مقرر شد عواید حاصل از فروش این تابلو نقاشی صرف ساخت مدرسه‌‌ای در استان خوزستان شود. 



در ابتدای این مراسم زهرا گیتی‌نژاد، خیر مدرسه‌ساز و مدیر موسسه خیریه مهر گیتی با اشاره به فعالیت این موسسه خیریه گفت: موسسه مهر گیتی تا به امروز بیش از ۵۰۰ مدرسه ساخته و یا در حال ساخت دارد. تاکنون بیش از ۴۵۰۰ دانش‌آموز و دانشجو را بورسیه تحصیلی کردیم و ارسال کتاب و کامپیوتر از دیگر برنامه‌های ما در جهت مبارزه با فقر فرهنگی و رفع تبعیض برای رسیدن به عدالت آموزشی است. 
فروش یک میلیاردی نقاشی قهوه‌خانه‌ای برای ساخت مدرسه‌

‌‎وی افزود: بهترین کاری که امسال صورت گرفت این بود که توانستیم رسانه دیجیتالی آموزش را در روز اول مهر رونمایی کنیم تا دانش آموزان و معلمین ما در سراسر کشور از این رسانه که نامش "رادمهر گیتی" است استفاده کنند. خبرهای خوبی به ما رسیده است که نشان می‌دهد استقبال خوبی از این سامانه صورت گرفته است. 

‌‎این خیر مدرسه‌ساز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این که هدف قیام امام حسین ریشه‌کنی جهل بوده است، بیان داشت: امروز شاهد رونمایی یک اثر ارزشمند هستیم؛ اثری که خالق آن استاد محمدرضا محمدحسین است و تقدیم کودکان سرزمین‌مان می‌شود تا آن را صرف مدرسه‌سازی و رفع تبعیض آموزشی کنیم. امیدوارم فرزندان ما بدانند مردم چگونه به یادشان هستند. باید اشاره کنم که ما اثرات بسیار خوبی را از مدرسه‌سازی دیدیم و امیدوارم بتوانیم برای برپایی عدالت آموزشی در سراسر کشور قدمی برداریم.  

‌‎مهدی محمدی، رییس فرهنگ‌سرای رسانه دیگر سخنران این برنامه نیز ضمن توضیح درباره رونمایی و فروش این نقاشی عاشورایی که به همت فرهنگ‌سرای رسانه صورت گرفته است، گفت: پیش از ماه محرم فکر می‌کردیم که محرم امسال نمی‌توانیم برنامه خاصی برای عزاداری داشته باشیم اما خوشبختانه توانستیم مجموعه برنامه‌ فرهنگی را به مدد خیرین در فرهنگسرای رسانه برگزار کنیم. با خود می‌گفتیم ممکن است کاری از دستمان برنیاید اما می‌توانیم هر روز برنامه‌ای در فضای باز فرهنگ‌سرا داشته باشیم و بدین شیوه عزاداری کنیم. 

‌‎وی افزود: اثری که امروز قرار است از آن رونمایی شود، نقاشی قهوه‌خانه‌ای است که به همت آقای محمدحسین آماده شده است. ایشان به مدت ۴۰ روز و شاید روزهایی قبل از ماه محرم نیز مشغول آماده‌سازی لوازم آن بودند و فکر می‌کنم دیروز بود که آخرین بخش آن به اتمام رسید. از یک جایی به بعد گفتیم حالا که این محصول تولید شده است، چگونه می‌توانیم با یک اقدام جهادی به بهترین نحو آن را عرضه کنیم و چه بهتر است که این اثر در امر خیر و مبارکی همچون مدرسه سازی صرف شود. 

‌‎رییس فرهنگ‌سرای رسانه در پایان گفت: این سالن شاهد مراسمات و رویدادهای زیادی بوده و افراد زیادی با مناصب مختلف به آن آمد و رفت کردند اما امروز بسیار خوشحالم که خانم گیتی‌نژاد مهمان آن است و در اینجا حضور دارند. خوشحالم که اگر امروز این توفیق را نداریم تا در کربلا و زائر امام حسین باشیم در مراسم معنوی دیگری حضور داریم که برای زدودن جهل تلاش می‌کند. 

فروش یک میلیاردی نقاشی قهوه‌خانه‌ای برای ساخت مدرسه‌

‌‎محمدرضا محمدحسین، خالق اثر نقاشی عاشورایی قهوه‌خانه‌ای سخنران دیگر این جلسه بود. او گفت: خوشحالم که توفیق داشتیم در این امر خیر سهمی داشته باشم و امیدوارم چنین برنامه‌هایی ادامه داشته باشد. در کنار مراسم عزاداری که در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار می‌شد، بنده هم در گوشه‌ای حضور داشتم و این نقاشی به صورت زنده کشیده می‌شد. موضوع مهمی که وجود دارد این است که فروش این اثر هم به مدرسه ارتباط دارد، هم فرهنگسرا و هم کار من. 

‌‎وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل من برای ترسیم این نقاشی، ادای احترام به استادان نقاشی قهوه‌خانه‌ای و استاد خودم عباس بلوکی‌فر انجام دادم. وظیفه فرهنگ‌سرا، مدرسه و من نقاش این است که این میراث را حفظ کنیم. حضرت زینب (س) به ما آگاهی دادند و ما هم در همین زمینه باید فعالیت کنیم. این نقاشی روایت همین موضوع است؛ این که بتوانیم واقعه عاشورا را زنده نگه داریم و به بقیه نیز انتقال بدهیم. ‌

فاطمه مهاجرانی معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌ها سازمان نوسازی مدارس نیز در این مراسم صحبت کرد. 

‌‎در پایان این جلسه، مهندس بابازاده خیر مدرسه‌ساز اثر هنری "کآرام جان می‌رود" را به مبلغ یک میلیارد تومان خریداری کرد تا عواید حاصل از آن صرف ساخت یک مدرسه ۶ کلاسه در بخش گتوند خوزستان شود. 

‌‎او در این جلسه گفت: من و همسرم روز عاشورا مبتلا به کرونا شدیم و حالا در اربعین حسینی به شکرانه سلامتی که به دست آوردیم این امر خیر را انجام می‌دهیم.

تابلوی عاشورایی "کآرام جان می‌رود" برای قرارگیری در حسینه‌ای در زادگاه مهندس بابازاده به "شهرستان ماکو" ارسال شد.

 


مطالب مرتبط
نظر شما