سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۴۱
کد خبر: ۱۱۰۶۴۴
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: واقعیتی غیرقابل انکاری که وجود دارد این است که سبک زندگی غربی برای زن و خانواده ایرانی، آرامش واقعی را به همراه نمی آورد.
آیا سبک زندگی غربی برای زن و خانواده ایرانی، آرامش به همراه می آورد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، «زهرا روح اللهی»با بیان این که محیط زندگی تاثیر قابل توجهی در ترسیم فضای روانی، اخلاقی و فرهنگی افراد جامعه به خصوص از منظر زندگی خانوادگی دارد، ابراز داشت: برپایه تحقیقات و پژوهش های علمی، در دنیای کنونی یکی از عوامل تشدید کننده اضطراب، افسردگی ، استرس و گاه تنبلی و کسالت، پیروی از مؤلفه های سبک زندگی غربی است که یکی از نشانه های بارزش را در زندگی های آپارتمانی مشاهده می کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: تحقق شاخصه های سبک زندگی غربی در مقوله آپارتمان سازی و طراحی داخل خانه بر این اساس، موجب آرامش خانواده نمی شود، هر چند که شاید آسایش ظاهری را در برخی مواقع به همراه داشته باشد اما آرامش واقعی را بر اساس آنچه ما مدنظر داریم، برآورده نمی کند.

استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: متاسفانه در سال های اخیر به جهت مشکلات و محدودیت های اقتصادی از یک سو و نیز وضعیت خاص فرهنگی و اجتماعی از سوی دیگر، شاهد رشد و توسعه زندگی های آپارتمانی بوده ایم که خود این مساله نیز به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در کاهش فرزندآوری خانواده ها مؤثر بوده است.

وی یادآور شد: باید بپذیریم که زندگی های آپارتمانی آن هم به این سبک و سیاقی که ما دچار آن هستیم، یعنی زندگی در فضاهای کوچک و نامناسب، با شاخصه های سبک زندگی ایرانی و اسلامی چندان سازگاری ندارد و لذا سال هاست که اندیشمندان و اساتید حوزه و دانشگاه نسبت به این مساله هشدار داده و خواستار دقت نظر و حساسیت مسئولان در این باره شده اند.

روح اللهی همچنین افزود: البته هر چند که شاید به جهت وضعیت خاص امروز جامعه، زندگی در فضای محدود آپارتمان برای بسیاری از اقشار به نوعی ناخواسته و اجتناب ناپذیر باشد، اما دولت باید زمینه ای فراهم کند که حداقل فضای زندگی برای خانواده ها در همین محیط آپارتمانی به جهت متراژ خانه و نیز نوع معماری و طراحی آن ، قابل تحمل تر باشد.

وی بیان داشت: یکی از مسایلی که در حفظ آرامش و سکینه خانواده ها و به خصوص زنان مهم است و متاسفانه در سبک زندگی غربی به آن توجه نمی شود، رعایت مسایل مربوط به محرم و نامحرم در منازل است که متاسفانه با وضعیت کنونی ساخت آپارتمان ها ، چندان امکان رعایت این مسایل در هنگام حضور مهمان وجود ندارد و یا با سختی های خاصی همراه است.

منبع: شبستان
برچسب ها: سبک زندگی
نظر شما