چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۱۷
کد خبر: ۱۱۰۶۹۰
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
«هنرکارت» پروژه‌ای از سوی صندوق اعتباری هنر که در ایام کرونایی فرهنگ و هنر خبر از تحقق حمایت مادی و معنوی برای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه می دهد و قرار است بستری باشد تا به هنرمندان تسهیلات ارایه دهد.
«هنرکارت» وعده‌ای برای تحقق حمایت از اهالی فرهنگ و هنرگزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، « فرهنگ و هنر در روزگار کرونا حال خوبی ندارد.» گزاره‌ای که بیشتر هنرمندان در این ایام آن را در رسانه‌های مختلف مطرح می‌کنند؛ اگرچه روزگار کرونا احوال را به نوعی بر تمامی اصناف تحت تاثیر قرار داده است و هر کس از منظر خود به بیان مشکلات و اثرات ناشی از این بیماری پرداخته است. خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر در این گزارش سعی کرده است  تا در روزگاری که کرونا فرهنگ و هنر را به طور معناداری تحت تاثیر قرار داده است به معرفی پروژه‌ای بپردازد که از آن به عنوان یکی از پروژه‌های مهم صندوق اعتباری هنر یاد می‌شود؛ پروژه‌ای که از سال 1398 آغاز شده و مجری آن «شرکت هنر کارت بنیان ایرانیان»  امیدوار است خدمات متمایزی را به هنرمندان ارایه دهد.

«هنر کارت» نام  پروژه‌ای است که به گفته  حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر برای اهالی فرهنگ و هنر خبر خوش محسوب می‌شود؛ بستری برای حمایت‌های مجموعه‎های مختلف؛ با ارایه تسهیلاتی برای اهالی  فرهنگ،هنر و رسانه.
به گفته سیدزاده هنرکارت، به نوعی یک کارت رفاهی است که با آن هنرمندان می‌توانند در استفاده از برخی مجموعه‌ها و فروشگاه‌ها و سینما‌ها و  ... از تخفیفات استفاده کنند.
 او در این باره می‌گوید تا کنون ۱۰ مجموعه تجاری خوشنام برای همکاری با این کارت اعلام آمادگی کرده‌اند.  

کمک هزینه بیکاری به اعضای صندوق اعتباری هنر

«هنرکارت» در درجه اول کارت شناسایی و کارت عضویت هنرمندان است و در درجه دوم کارت بانکی است که عمده کمک‌ها و حمایت‌ها از طریق آن پرداخت می‌شود.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر که شامگاه پنج شنبه هفدهم مهر با حضور در برنامه تلویزیونی شهرفرهنگ شبکه خبر  حاضر شده بود ضمن ارایه این تعریف از هنر کارت خبر داد که برای جبران خسارت های وارد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا به فعالان فرهنگی و هنر کشور تسهیلات قرض الحسنه و کمک هزینه بیکاری ایام کرونا پرداخت می‌شود.
سیدزاده در خصوص پرداخت تسهیلات قرض الحسنه و کمک هزینه بیکاری ایام کرونا گفت: از آنجا که بیمه شدگان صندوق اعتباری هنر مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی شوند تصمیم گرفتیم برای حمایت از آنها مبلغی را به عنوان معوض بیمه بیکاری به آنها پرداخت کنیم. با پیگیری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و مجموعه دولت 120 میلیارد تومان به این موضوع تخصیص پیدا کرد.
وی در ادامه افزود: براین اساس در روزهای پیش رو به 77 هزار عضو صندوق مبلغ یک و نیم میلیون تعلق خواهد گرفت. این مبلغ در قالب هنرکارت به اعضا پرداخت خواهد شد و تاکنون براساس فراخوان های صندوق بیش از 56 هزار نفر در سامانه هنرکارت ثبت نام کرده اند.

خبر حمایت مالی از اهالی فرهنگ و هنر توسط مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در حالی اعلام شد که مشکلات معیشتی هنرمندان از دیرباز وجود داشته و در همه‌ی این دوره‌ها؛ هنرمندان، روزنامه‌نگاران و اهالی فرهنگ با مشکلاتی همچون عدم امنیت شغلی، نبود بیمه‌های درمانی و خدماتی، نبود تسهیلات بانکی و مالی، بیمه بیکاری و هزار و یک مشکل دیگر دست و پنجه نرم کرده‌اند.

هر دولتی؛ وعده‌هایی برای مشکلات داده اما درعمل اقدامی نشده جز مواردی نمادین که حواشی رسانه‌ای موجبات بروز عکلس‌العمل ازسوی دولت یا نهادی صنفی را فراهم کرده است.

بر اساس این گزارش در دولت نهم و دهم، صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌‌نگاران تاسیس شد تا به مشکلات هنرمندان رسیدگی کند اما عملکرد این صندوق به‌خصوص در ماه ‌های پایانی دولت دهم نشان داد صندوق نتوانسته باری از دوش هنرمندان بردارد.
با آمدن دولت جدید، تلاش شد با اصلاح عملکرد این صندوق، خدمات‌دهی آن به هنرمندان را بهتر کند بنابراین نه تنها نام صندوق به صندوق اعتباری هنر تغییر کرد بلکه شیوه ‌های عضوگیری و خدمات ‌دهی‌تغییراتی داشت و چندی پیش مدیران این صندوق از «کارت هنر» یا «هنرکارت» رونمایی کردند!

روزهای پایانی مهلت ثبت‌نام برای دریافت هنرکارت

بر اساس گزارش روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، افرادی که تاکنون درخواست خود را ثبت نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سایت هنر کارت به آدرسhttp://honar.cards/Home/signup  نسبت به ثبت‌نام و بهره‌مندی از خدمات هنرکارت اقدام کنند.

سیدزاده همچنین با اشاره به راه اندازی مرکز تلفن صندوق هنر در آینده‌ای نزدیک گفت: در مجموعه صندوق اعتباری هیچ هنرمندی نباید نگران هزینه‌های درمانی باشد و تا کنون30 هزار هنرمند را بیمه تکمیلی کرده ایم و تا پایان آبان تمام خسارت‌ها که با تاخیر مواجه شده به روز می‌شود.    

او ادامه داد: سامانه آنلاین در سایت صندوق اعتباری هنر وجود دارد و تمام ارتباطات بیمه‌ای افراد در آنجا درج می‌شود ،از طریق این سامانه تمام شکایت‌ها را پیگیری می‌کنیم و پاسخگوی تمام مشکلات هستیم. از ابتدای آبان ماه مرکز تلفن هم برقرار می‌شود که اعلام خواهیم کرد.    
سیدزاده درباره بیمه تامین اجتماعی و بخش بیمه بیکاری هنرمندان توضیح داد: مجموعه دولت نگاه ویژه‌ای به تمامی هنرمندان و وضعیت معیشت آنها در این روزهای سخت دارد.

«کارت هوشمند صندوق هنر»؛ «هنر کارت»،  یا «کارت هنر»  این عناوین هرچه باشد قرار است امیدی باشد برای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه تا خدمات دهی گسترده در عین رعایت عدالت ارایه دهد. هنرمندان برای اگاهی از اطلاعات این صندوق می توانند به سایت https://honarcredit.ir/ مراجعه کنند.


مطالب مرتبط
نظر شما