پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۳۸
کد خبر: ۱۱۰۷۸۳
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
آخر ماه صفر یادآور مصایب بزرگی همچون رحلت پیامبر اسلام(ص) و شهادت فرزندان گرامی‌اش امام حسن مجتبی(ع) و امام علی بن موسی الرضا(ع) است سه روز آخر ماه صفر را اندوه و غم برای پیروان مکتب اهل بیت(ع) است.
معرفی4 اثرمرتبط با سه روز آخر صفر ////تولیدیبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،به مناسبت ایام سوگواری رحلت رسول اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع)، به معرفی4 کتاب می پردازیم.
 

کتاب «درس‌های پیامبر اعظم»

فایل پی دی اف کتاب «درس‌های پیامبر اعظم» گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره شخصیت پیامبر گرامی اسلام (ص) که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد.

این كتاب گزيده‌ای از بيانات حضرت آيت‌الله العظمي سيّدعلي خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره‌ي شخصيّت، ويژگيها، و بعثت نبيّ مكرّم اسلام(ص) است كه از ميان بيانات معظم‌له از خرداد 1368 تا شهريور 1391 با ويژگيهاي: مرتبط با زندگي و شخصيّت آن حضرت، درسهاي زندگي و بعثت پيامبر كه مورد نياز همه‌ي انسانها و جوامع انساني در طول تاريخ و به‌ويژه دوران معاصر است انتخاب شود و  مخاطب بيانات معظّم‌له عمدتاً نخبگان، روشنفكران و زمامداران كشورهاي اسلامي باشند.

انتخاب و به ترتيب تاريخي ارائه شده است.

اميد است اين بيانات كه خود نتيجه‌ي تعاليم حياتبخش و جاودانه‌ي مكتب آخرين پيامبر خدا حضرت محمّد بن عبدالله(ص) است و از زبان يكي از عالمان و فقيهان بزرگ اسلامي معاصر ايراد شده بر دل و جان مخاطبان جاي گيرد و جاني تازه در روح به حركت درآمده‌ی بيداري اسلامي بدمد.

شخصیّت و سیره‌ی رسول اکرم(ص)،بعثت، ابلاغ پیام الهی به مردم، ایجاد حکومت اسلامی، نکات اساسی در علاج بیماری‌های فعلی جهان اسلام، وحدت امت و بیداری اسلامی از موضوعات مهم این کتاب است.


گزیده ای از کتاب

در اين مقطع زمانى، ياد و نام مبارك پيامبر اعظم از هميشه زنده‌تر است؛ و اين يكى از تدابير حكمت و الطاف خفيّه‌ى الهى است. امروز امّت اسلام و ملّت ما بيش از هميشه به پيغمبر اعظم خود نيازمند است؛ به هدايت او، به بشارت و انذار او، به پيام و معنويّت او، و به رحمتى كه او به انسانها درس داد و تعليم داد.

امروز درس پيغمبر اسلام براى امّتش و براى همه‌ى بشريّت، درسِ عالم شدن، قوى شدن، درس اخلاق و كرامت، درس رحمت، درس جهاد و عزّت، و درس مقاومت است. پس نام امسال به طور طبيعى، نام مبارك پيامبر اعظم است. در سايه‌ى اين نام و اين ياد، ملّت ما درسهاى پيغمبر را بايد مرور كند و آنها را به درسهاى زندگى و برنامه‌هاى جارى خود تبديل كند.

ملّت ما به شاگردى مكتب نبوى و درس محمّد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) افتخار میكند. ملّت ما پرچم اسلام را در ميان امّت اسلامى با استقامت و استحكام برافراشته است؛ سختى‌ها را تحمّل كرده است و كاميابى‌هاى حضور در اين ميدان شرف و افتخار را ديده است و به فضل الهى، كاميابى‌هاى بيشتر در راه است.

ما درس اخلاق پيغمبر، درس عزّت پيامبر اعظم، درس علم‌آموزى و درس رحمت و كرامت و درس وحدتى را كه ايشان به ما داد و درسهاى زندگى ماست، بايد در برنامه‌ى زندگى خودمان قرار بدهيم.
 
کتاب »«درسهای پیامبر اعظم»درقطع  رقعی،به تعداد 180صفحه، به قیمت 23 هزار تومان که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.

 کتاب«دوره پنج جلدی سیره معصومان»

مجموعه سیره معصومان(ع) اثری ارزشمند به نویسندگی سید محسن امین در حوزه شناخت ائمه معصوم(ع) است که در پنج جلد نوشته و منتشر شده است.

جلد اول این اثر مختص سیره پیامبر مکرم اسلام حضرت خاتم الانبیاء(ص) است. معرفی پیامبر(ص)، مبعث، قرآن کریم، دعوت عمومی قریش، نامه های پیامبر(ص) به سران و پادشاهان جهان، جنگها، غزوات و سیره های پیامبر(ص)، حجه الوداع و پاره ای از خطبه های پیامبر(ص) موضوع جلد اول این اثر است .

جلد دوم این مجموعه درباره زندگی درخشان و سراسر نور حضرت فاطمه زهرا(س)دخت گرامی پیامبر(ص) است. میلاد فاطمه(س)، کنیه و لقب آن حضرت، ویژگی های ظاهری، شدّت علاقة پیامبر(ص) به فاطمه(س)، حدیث ثقلین، ازدواج زهرا (س) با علی(ع)، خطبة زهرا (س) پس از وفات پدرش در حضور مهاجر و انصار و .. از جمله موضوعات این جلد است .

جلد سوم این اثر به سیره امام علی(ع) اختصاص دارد که در دو مجلد تدوین شده است. سیره حضرت علی(ع) از بدو تولد تا ماجرای قتل خلیفه سوم به طور گسترده در مجلد اول بررسی شده است و مجلد دوم به شرح زندگانی سراسر فراز و نشیب آن حضرت پس از کشته شدن خلیفه سوم و دوران خلافت امام علی(ع)، جنگ جمل، جنگ صفّین، پیدایش خوارج، واقعة نهروان و شهادت مظلومانه امیرالمؤمنین در محراب عبادت و مدت عمر و خلافت ایشان می پردازد.

زندگانی امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و امام زین العابدین(ع) موضوع جلد چهارم سیره معصومان(ع) است که در یک مجلد آمده و منتشرشده است .

تاریخ زندگی و شرح حیات انسانی و دوره امامت امام محمد باقر(ع)، امام جعفر صادق(ع) تا دوره های زندگانی امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام جواد(ع)، امام هادی(ع)، عهد امامت امام یازدهم امام حسن عسگری(ع) و ولادت و غیبت امام دوازدهم حضرت امام مهدی(عج) از آغاز تا پایان غیبت صغری در سال ۳۲۹ هجری یعنی شروع غیبت کبری، در جلد پنجم آمده است.

دورۀ 5 جلدی این اثر با قیمت 142.000 تومان از سوی انتشارات سروش راهی بازار شد.


 کتاب« از گوشه و کنار تاریخ »

 کتاب« از گوشه و کنار تاریخ » پس از تحقیق، مطالعه و بررسی منابع گوناگونی توسط حضرت آیت الله شفیعی از سوی انتشارات خوزستان منتشر شده است.

 این کتاب را برای دفاع از حریم مقدس حضرت امام حسن مجتبی(علیه السلام) نگاشته شده است،پس از بیان بیوگرافی مختصر و مفیدی از امام مجتبی(علیه السلام) و نیز فضایل اخلاقی و رفتاری آن حضرت، با ذکر روایات و منابع مربوطه، ابتدا اتهامات وارد شده بیان و سپس به هر کدام پاسخ مناسب داده شده است.

نکته قابل توجه اینکه مؤلف کتاب پس از بررسی تاریخی و ریشه­ یابی منابعی که این اتهام ناروا را وارد نموده‌اند به این نتیجه رسیده است که تا قرن چهارم هجری هیچ­ کدام از منابع معتبر و کتب مورد قبول حدیث و تاریخ نزد شیعیان و اهل سنت موضوع کثرت ازدواج و طلاق امام مجتبی(علیه السلام) را بیان نکردهﺍند و این تقویت کننده آن است که این اتهامات به تدریج و با فاصله گرفتن از قرون اوّلیه اسلام و اوج­ گیری دسیسه‌های سیاسی و خلاف واقع سلاطین و دستگاه­ های جور علیه پیشوایان مذهب تشیع مطرح شده است. به علاوه اینکه مقام عصمت امام مجتبی(علیه السلام) کثرت مشاغل و امور مربوط به امامت، جعلی بودن بسیاری از روایات مربوط به این تهمت ناروا و مبالغه آمیز بودن ارقام مورد ادعای نویسندگان و طراحان این موضوع که تعداد همسران امام را حتّی تا 300 نفر ذکر کردهﺍند، باطل بودن این ادعاهای خلاف واقع و عقل را اثبات ﻣﻲکند.

نظر به اهمیّت این موضوع و برای آنکه بحث به صورت مستند و علمی بیان شود، مؤلف محترم با دقت و تأمّل در 93 منبع و مأخذ که نام آن ها در پایان کتاب ذکر شده، سرانجام در نتیجه ­گیری این بررسیﻫﺎ کذب اتهامات وارده را ثابت نموده و ساحت ملکوتی امام مجتبی(علیه السلام) را منزّه از این ادعاهای نادرست و غیر مستند ﻣﻲداند.

این کتاب پس از چاپ اوّل در سال 1359، دومین بار در سال 1384، در شمارگان 1000 نسخه و در 156 صفحه توسط انتشارات خوزستان در ویرایش جدید و تحقیقات افزون­ تر از چاپ اوّل، منتشر گردید.


 کتاب «قرآن حکیم از منظر امام رضا علیه السلام»

 کتاب «قرآن حکیم از منظر امام رضا علیه السلام» به نویسندگی عبدالله جوادی آملی که توسط انتشارات اسرا منتشر شده است.

قرآن حکیم و عترت کریم، دو یادگار ماندگار پیامبر اکرم (ص)‌اند که به جهت عظمت والا و نقش حساس و خطیر آن‌ها همواره مورد توجه و اهتمام مسلمانان بوده و می‌باشند. هشدارهای تکان دهندهٴ آن حضرت دربارهٴ این دو امانت الهی بعد از جریان رسالت و اتحاد و هماهنگی بین آن دو ایجاب می‌کرد که مؤمنان راستین و صادق، همواره به فکر این دو یادگار مهم رسالت باشند و با تمسک به قرآن و عترت، به موازات هم و بدون تفاوت، هم قرآن حکیم را در جایگاه اصلی آن ببینند و هم عترت عزیز را در ارایهٴ نقش مهم‌شان یاری کنند.

از بهترین زمینه‌هایی که می‌توان به هماهنگی ثقل اکبر و اصغر، راه یافت، این است که قرآن را از زبان عترت و عترت را از زبان قرآن بیابیم. کتاب ارزشمند «قرآن حکیم از منظر امام رضا (علیه‌السلام)» در راستای این هدف تألیف شد و در مباحث وزین خویش در یک مقدمه، یک روضه و چهار جنت به آشنایی با حقیقت قرآن، قرآن علمی و عینی، راه و شرایط شناخت قرآن، موانع شناخت قرآن، تفاوت تدبر در قرآن و استنطاق آن، تشویق قرآن به تحصیل برهان عقلی و دریافت شهود قلبی، جایگاه شهود قلبی در قرآن و… می‌پردازد.

 معرفی کتاب

این کتاب خلاصه ای است دربارهٴ قرآن حکیم در پیشگاه امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام) تا بدین وسیله مقام منیع حضرت در پرتو نور قرآن کریم آشکار گردد و از طرفی معارف عالی قرآن حکیم با بیان این قرآن ناطق روشن گردد. چون سرچشمه و مسیر و مقصد آن دو یکی است؛ همان گونه که آن دو هماره با حق همراهند و هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند.

ساختار این کتاب در یک بوستان و چند بهشت سامان یافته است. مباحث مربوط به خود قرآن در بوستان مطرح می شود. شرایط و موانع شناخت قرآن نیز در بهشت ها بیان می شود؛ افزون بر آن که در این بهشت ها، معارف به دست آمده از قرآن نیز طرح می شود، همهٴ این معارف، جز بعضی از موارد خاص، با توجه به سخنان نورانی حضرت رضا(علیه‌السلام) بررسی می گردد.


این اولیای الهی به ما از خود ما سزاوارترند، چه رسد به اعمال نیک ما. زیرا نیکوکار برتر از کار نیک است. چون کار نیک اثری از فاعل آن است و همواره وجود مؤثّر برتر و با فضیلت تر از وجود اثر است. امام صادق(علیه‌السلام) می فرمایند: «خیرٌ من الخیر فاعله».

 کتاب «قرآن حکیم از منظر امام رضا علیه السلام» در 376 صفحه ،به قیمت 53000 تومان به فروش می رسد.

 



نظر شما