پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۹
کد خبر: ۱۱۰۷۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
سطح مصرف فرهنگی از زبان وزیر فرهنگ و ارشاد/
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آماری از میزان مصرف فرهنگی در کشور گفت: «اگر قرار باشد اتفاق فرهنگی رخ بدهد باید به مصرف فرهنگی توجه کرد زیرا تا مصرفی نباشد تولید فرهنگی بی‌معنا می‌شود.
تولیدات فرهنگی در گرو مصرف فرهنگی استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، سیدعباس صالحی در سی و ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها  در بخشی از سخنان خود با اشاره به موضوع مصرف فرهنگی گفت: حوزه فرهنگ حوزه بسیار مهم و اساسی است. فرهنگ را نمی‌شود به عنوان یکی از ضلع‌های زندگی قرار داد. بلکه فرهنگ زمین و هوای زندگی اجتماعی است. فرهنگ هم خاک و هم آسمان زیست بوم ماست. هر اتفاقی که در هر یک از حوزه‌های زندگی اجتماعی پدید آید ریشه در این زمین داشته و سر به این آسمان می‌ساید. یکی از نکات مهمی که فکر می‌کنم یک نوع تغییر پارادایم را باید در برابر آن داشته باشیم این است که مسیر توسعه و رشد و تحول اجتماعی گرانیگاه و مرکزش اقتصاد و سیاست نیست و حتی امنیت هم نیست بلکه کانون تحول و توسعه اجتماعی فرهنگ است و از این مسیر سایر اتفاقات جهت دهی می‌شود.»

وزیر ارشاد ادامه داد: «یکی از مشکلات ما این است که این گرانیگاه و نقطه مرکزی کمتر مورد توجه است و شاخص‌هایی که به نظر می رسد قابلیت اندازه‌گیری سریع‌تری دارند بر شاخص‌های فرهنگی اولویت پیدا می‌کنند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بحث مصرف فرهنگی را موضوع مهمی دانست و افزود: «باید پرسید جامعه ایرانی سطح مصرف فرهنگی‌اش از لحاظ کمی و کیفی چقدر است. در این حوزه پیمایش‌های زیادی انجام داده‌ایم. در یکی از پیمایش‌ها متوجه شدیم که در حوزه کتاب، مصرف فرهنگی ما هفته‌ای ۱.۵ ساعت است. در حوزه نشریات و مجلات حدود ۲۸ درصد جامعه پیمایش گفته‌اند روزنامه یا مجله می‌خوانند. از بین این ۲۸ درصد هم میزان مطالعه نیم ساعت در هفته بوده است. این در حالی است که ۷۷ درصد جامعه هدف، سینما نمی‌رفته اند. از ۲۳ درصدی که به سینما هم می‌رفته‌اند، ۲۷ درصد تنها سالی یک بار به سینما می‌رفته‌اند.»

وی تاکید کرد: «اگر قرار باشد اتفاق فرهنگی رخ بدهد باید به مصرف فرهنگی توجه کرد زیرا تا مصرفی نباشد تولید فرهنگی بی‌معنا می‌شود. ما باید هم کمیت مصرف و هم کیفیت مصرف را بالا ببریم از این رو باید پرسید چه کنیم که تبلیغات محصولات فرهنگی را روان‌تر و آسان‌تر کنیم. نکته دیگر این است که مراکز توزیع محصولات فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار گیرند و فعالیت آن‌ها آسان‌تر شود.»

منبع: ایسنا
نظر شما