جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۷
کد خبر: ۱۱۰۷۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
در راستای گراميداشت ياد قربانيان انفجار مهيب بندر بيروت، و ابراز همدردی با حادثه ديدگان و بازماندگان، بنیاد فرهنگی - هنری رودکی و رايزنی فرهنگی ج.ا.ايران نماهنگی توسط اركستر سمفونيك ملی ايران با عنوان "بيروت درد تو درد من است" در تالار وحدت کشورمان به اجرا درآمد.

اجرای كليپ سمفونی به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در راستای گراميداشت ياد قربانيان انفجار مهيب بندر بيروت، و ابراز همدردی با حادثه ديدگان و بازماندگان، بنیاد فرهنگی - هنری رودکی و رايزنی فرهنگی ج.ا.ايران با ديپلماسی هنری و در اقدامی بشر دوستانه و بی نظير در نوع خود، و نيز با دعوت و اعزام جناب "آندره الحاج" رهبر ارکستر ملی لبنان به تهران، نماهنگی توسط اركستر سمفونيك ملی ايران با رهبری ايشان و با عنوان "بيروت درد تو درد من است" و اشعار زيبايی با عنوان "بی تاب بلقيس" سروده آهورا ايمان و آهنگسازی فردين خلعتبری و خوانندگی حميدرضا نوربخش، در فضايی صميمی و با همدلی كامل، در تالار وحدت کشورمان به اجرا درآمد.

در پی این اتفاق هنری فاخر و طی مراسمی در مرکز فرهنگی - هنری یونسکوی بیروت از لوح فشرده اين اركستر توسط عباس مرتضی وزیر فرهنگ لبنان، عباس خامه یار، رایزن فرهنگی کشورمان ، "آندره الحاج" رهبر ارکستر ، و عدهای از مسئولان، هنرمندان و اصحاب رسانه ها رونمايی شد.

در اين مراسم رايزن فرهنگی كشورمان گفت: اين كار هنری، بهترين اقدامی است كه می تواند همبستگی ملت ايران با ملت لبنان را پس از حادثه دردناك انفجار بندر بيروت نشان دهد. در تهران برج آزادی با نورپردازی مزين به پرچم لبنان و نواختن سرود ملی ونیز برج میلاد و پل طبیعت با نوشتن " سلام لبيروت" به نماد همبستگی تبديل شدند و جوانان ایرانی در پارکها و در برابر سفارت لبنان در تهران، با روشن کردن شمع ، همدردی خود را با بازماندگان فاجعه بندر ، ابراز کرده و احساسات و دوستی خود را به ملت لبنان به نمايش گذاشتند .

خامه يار افزود: رهبری اركستر ملی ايران توسط "اندره الحاج" نشان دهنده اوج همبستگی هنری میان دو کشور است .

آفرینش یک اثر هنری مشترک ، همواره تأثیر فوق العاده ای داشته و فراتر از مرزهای جغرافيايی رفته است، چرا كه زبان موسيقی، زبانی بين المللی است. و ترجمه اشعار اين سرود نيز كمك شايانی به رساندن مفاهيم و واژه های آن به ملت لبنان نمود.

وی در ادامه خاطر نشان كرد كه اين اقدام فرهنگی و هنری در نوع خود كم نظير بوده و در چنين شرايطی كه مردم در شرایط سختی قرار دارند ، بازگو كننده عمق روابط ميان دو كشور است.

خامه يار در پايان گفت: اين اقدام نشانه محبت ايران به لبنان بوده و بار ديگر از صميم دل به بيروت درود می فرستيم و از وزير فرهنگ لبنان كه از اين اقدام استقبال و با ما همكاری نمود تشكر می كنم.

سپس عباس مرتضی وزير فرهنگ ضمن تشكر از اين اقدام، بر ضرورت تقويت روابط فرهنگی ميان دوكشور در تمام عرصه های فرهنگی و هنری تأكيد كرد. وی در ادامه افزود: زبان فرهنگ و هنر، زبانی جهانی بوده كه قابل فهم برای همگان است و انسان ها را با وجود گرايش های مختلفشان در كنار يكديگر گرد هم می آورد .

وی سپس از ايستادگی وهمراهی جمهوری اسلامی ايران با ملت ها و به ويژه با ملت و دولت لبنان تشكر نموده و از رايزن فرهنگی كشورمان نيز به جهت اين اقدام قدردانی كرد.

وی افزود ، ملت ایرانیان همواره ودر همه جا کنارمان قرار داشتند وبا ما همدردی کردند، درودشان باد .

در ادامه "آندره الحاج" رهبر اركستر سمفونی ملی لبنان نيز در سخنان خود از حضورش در چنين فعاليت هنری مشترك ابراز خرسندی نمود و گفت: ملت ايران، ملتی با پيشينه تمدنی عميق و دارای هنری اصيل و زيبا هستند و من از هنر و موسيقی ايران به شدت لذت بردم.

وی از ابراز همبستگی با زبان هنر تجليل كرد و گفت: ايران تنها كشوری است كه به صورت رسمی، اقدامی هنری در جهت ابراز همدردی با ملت لبنان در اين فاجعه دردناك انجام داد.

وی با نامبردن از هنرمندان همکار کشورمان ، از همراهی ، دعوت و میهمان نوازی آنان تقدیر وتشکر کرد و اقدامات ارزنده و فعالیتهای هنری و فرهنگی بنیاد رودکی را ستود .

سپس پيام تصویری سيد مهدی افضلی مدير مؤسسه فرهنگی وهنری رودكی پخش گرديد.

افضلی در این پیام وطی سخنانی ضمن اشاره به عمق وريشه دار بودن روابط مشترك ايران و لبنان گفت: لبنان كشوری با تنوع فرهنگی و دينی است كه صلح و محبت را سر لوحه خود قرار داده است .

ايران و لبنان دو كشوری با ريشه ها و پيوندهای مشترك با پيوستگی فراوان معنوی هستند كه پيوستگی فصل مشترك آلام، رنج ها و شادی دو ملت شده است. لبنان زيبا، سرزمين كم نظير و همزيستی اديان ابراهيمی است و از دل همين دوستی و صلح جوانه می زند و شگفتا كه چنين خاك دردانه ای، سرزمين مقاومت می شود.

در پايان رايزن فرهنگی كشورمان ضمن تقديم لوح تقدير و مجموعه ای از کتابهای تاریخ کشورمان، و تاریخ هنر آن به وزير فرهنگ، حسین عجمی مشاور هنری وی، و اندره الحاج؛ هر دو طرف بر تعميق و گسترش روابط فرهنگی ميان دو كشور و اهميت آن در عرصه های مختلف تأكيد نمودند.

اجرای كليپ سمفونی

اجرای كليپ سمفونی

اجرای كليپ سمفونی

اجرای كليپ سمفونی

اجرای كليپ سمفونی

اجرای كليپ سمفونی

اجرای كليپ سمفونی

اجرای كليپ سمفونی
انتهای پیام/
نظر شما