پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۰
کد خبر: ۱۱۰۸۱۸
|
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
روزنامه لارپوبلیکا ایتالیا در گزارشی تحت عنوان «عراق، غارت اموال و آثار باستاني در خلال پاندمي در کشوري که داراي يکي از بالاترين تعداد افراد مبتلا در خاورميانه است» از وضعیت نگران کننده چپاول و غارت اثار باستانی این کشور پرده برداشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در این گزارش آمده است: پاندومی ویروس کرونا نه تنها انسان ها بلکه حتی گنجینه های تاریخی و باستان شناسی را هدف قرار می دهد. همان گونه که در عراق رخ می دهد کشوری که در آن سایت های بین النهرین که در سراسر جهان شهرت دارند، مورد غارت قرار گرفته اند.

این گزارش می نویسد: پیش از این نیز داعش اقدام به فروش اموال و دارایی ها در بازار سیاه می کرد تا نبرد جهادی خود را از نظر مالی تأمین کند. امروز اینها هدف آسان سارقان به سبب نبود پرسنلی است که می بایست حافظ آنها باشد.

لارپوبلیکا در ادامه افزود: در دهه های اخیر یعنی همزمان با آغاز تحریم ها علیه رژیم بعثی صدام حسین شاهد افزایش سریع چپاولگری بوده ایم و علی رغم وجود مجازات های سنگین هرگز این فعالیت ها متوقف نگردیده اند. یکی از علل این امر این است که حفظ سایت های باستان شناسی هرگز برای بغداد و نیز نیروهای مسلح آمریکایی در پی تجاوز به این کشور در سال 2003 ، در اولویت نبوده است. همچنین نیروهای ویژه ای که برای حفاظت از این آثار باستانی آموزش دیده بودند اغلب برای انجام مأموریت های دیگر یا حفاظت از ساختمان ها و اماکنی اعزام می شدند که از اهمیت راهبردی برخوردار بوده اند.

این روزنامه فاش کرد که بیشترین میزان قاچاق آثار در کشورهای اردن و ترکیه صورت می گیرد. که سپس به بازار سیاه در منطقه و جهان فروخته می شوند، دانشمندان و کارشناسان درخواست سرمایه گذاری بیشتر اعم از ابزار و پرسنل به منظور حفاظت از میراث باستان شناسی هستند. مسأله ای که به واسطۀ بحران اقتصادی موجود، شورش های اجتماعی و پاندمی که این یک سال اخیر را رقم زده است و یک کشور غنی از منابع را به فقر کشاند، نمایان تر گردیده است.

در پایان این گزارش آمده است: در ضمن تمامی نیروها جذب پاندمی و مهار ویروس کووید-19 شده است و باعث کاهش ذخایر اقتصادی دولت و منابعی گردید که تاکنون قرار بود صرف نگهداری از میراث فرهنگی می شد. همچنین سقوط بهای نفت چشم انداز مربوط به رونق اقتصادی را محدود می سازند.


انتهای پیام/
نظر شما