جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۲
کد خبر: ۱۱۰۹۰۲
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مجتمع فرهنگی هنری نور نمایشگاه مجازی «منقش قرآنی» شامل آثار صمد نخجوانی را برگزار می‌کند.

نمایشگاه «منقش قرآنی» در نگارخانه مجازی آفرینش نوربه گزارش روابط عمومی مراکز فرهنگی هنری منطقه 5، "منقش قرآنی" عنوان نمایشگاه مجازی شامل آثار هنرمند پیشکسوت «صمد نخجوانی» است که در نگارخانه مجازی آفرینش نور مجتمع فرهنگی هنری نور برگزار می‌شود.

صمد نخجوانی در توضیح تکنیک آثار ارائه شده در این نمایشگاه بیان کرد: منقش بر وزن منبت به هنر مبتکرانه و جدیدی در عرصه صنایع دستی اطلاق می‌شود که از ترکیب چهار حرف نخست کلمات عبارت «مجموعه نکات قرآنی شاخص» پدید آمده است.

 یادآوری، توجه، تعمق، تفهیم و تحقیق در مفاهیم آیات و عبارات کتاب آسمانی مسلمانان در قالب تابلوهای ابتکاری از جمله اهداف برپایی این نمایشگاه‌های هنری است.

در خط به‌ کارگرفته‌ شده در تابلوهای منقش ابتدا از خط کوفی قدیم الهام گرفته و سپس با برخی اصول نقوش خطوط اسلامی، موسوم به اسلیمی (آرابسک) هماهنگی‌هایی به عمل آمده است؛ بدین ترتیب برای حروف و ترکیب‌های این خط، ابعاد و نظام معینی انتخاب شده که با ملاحظه قواعد آن می‌توان خط منقش را به عنوان قلمی نرم‌افزاری برای رایانه تعریف کرد.

علاقه‌مندان برای بازدید این نمایشگاه می‌توانند به صفحه اینستاگرام مجتمع فرهنگی هنری نور به نشانیfarhangsara.nour  و فرهنگسرای فردوس @ferdis.farhangsaraa مراجعه کنند.

نظر شما