چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۴۹
کد خبر: ۱۱۰۹۸۷
|
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
یک روانشناس گفت: باید به کودکان بفهمانید تو آنقدر ارزشمند و دوست داشتنی هستی که نیازی نیست برای کسب تایید یا دیده شدن دست به هر کاری بزنی.
عزت نفس، واکسیناسیون روانی کودکان و نوجوانان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نرگس مومنی جو روانشناس بالینی، درباره نداشتن ظرفیت شهرت در برخی از سلبریتی‌ها، اظهار کرد: این روز‌ها شاهد رفتار‌های پر حاشیه و جنجال برانگیزی بین برخی از جوانان سرشناس و شاید هنرمند هستیم.

وی با اشاره به اینکه  افرادی درست باید الگوی متمدنانه‌تر و انسانی‌تر زیستن برای ما و فرزندانمان باشند، گفت:، اما آنچه در عمل میبینیم رفتار‌های ناپخته و هیجان زده ای است که خوب میدانیم با یک هدف ضمنی انجام و اشاعه می‌شوند و آن هدف جز بر سر زبان‌ها افتادن و نقل محافل فردی و رسانه‌ای و به اصطلاح مشهور شدن نیست، شهرتی که در صورت صحیح بودنش میتواند بسیار سازنده و الگو پرداز برای نسل جوان هر جامعه‌ای باشد.

این روانشناس تصریح کرد: شهرتی که اگر با محبوبیت و براساس اصول روانشناختی درست شکل گرفته باشد باعث ایجاد همدلی و همکاری در جامعه می‌شود و افراد مختلف از نظر‌های گوناگون را، به دلیل علاقه به یک انسان مشهور، هم سو و هم راستا می‌سازد و در نهایت انرژی این همراهی به نفع خود افراد و با هدف سازندگی در حوزه‌های مختلف صرف می‌شود.

مومنی‌جو ادامه داد: به عنوان مثال، وقتی فرد مشهور با نفوذ که محبوبیتی را در مخاطب خود ایجاد کرده است، کمپین‌های همدلی وکمک رسانی در مواقع بحران اجتماعی و انسانی شکل میدهد اما خوب میدانیم ماجرای شهرت به همینجا ختم نمی‌شود واین تیغ دو لبه، بعد تیز و برنده دیگری نیز دارد، آن روی سکه شهرت که در آن افراد، آزادی عمل خود را به واسطه افتادن در دام قضاوت‌های مردم از دست میدهند، قضاوت همان مردمی که، قربانیان شهرت، خودشان، با انجام رفتار‌های بی پرده و بدون مرز و بدون حفظ حریم شخصی، اجازه دخالت و حضور پررنگ آن‌ها را از قبل صادر کرده اند.

وی با بیان اینکه حالا با نظر دو روی عجیب و متفاوت شهرت سوال‌های زیادی به ذهن میرسد، گفت: آیا میتوان از ابتدا به شخصیت افراد کمک کرد که اگر هم تمایل به مشهور شدن دارند کانال‌ها و مسیر‌های سازنده تری را انتخاب کنند؟ آیا افرادی که حاضرند به هر قیمتی بر سر زبان‌ها بیوفتند طبیعی میشوند؟ آیا کسانی هستند که از قضاوت شدن و مورد هجوم نظرات منفی قرار گرفتن لذت ببرند؟ و اینکه تبعات این شهرت زدگی چیست؟ برای پاسخ به این سوالات خوب است با هم به زمینه اصلی تمایل انسان‌ها برای دیده شدن نظری بیاندازیم.

این روانشناس بیان کرد: بر این اصل و اساس که ما موجودات اجتماعی هستیم تا حدی درگیری با نظرات دیگران برای بهتر زیستن طبیعی است، اما مشکل از آنجا شروع میشود که این درگیری به سمت گرفتاری انسان‌ها با اختلالات شخصیتی و روانی پیش برود، که از مهمترین این اختلالات که بستر ساز شهرت زدگی هستند، اختلال شخصیت نمایشی است.

مومنی‌جو اضافه کرد: افرادی که با این اختلال دست و پنجه نرم میکنند، معمولا به شدت تحریک پذیر و هیجانی اند و با رفتار‌های پر رنگ و لعاب و بیش از حد برونگرایانه و نمایشی که اغلب نمیتوانند دلبستگی‌های عمیق را به مدت طولانی حفظ کنند و سعی در کانون توجه بودن با جذابیت‌های ظاهری و اغواگری و دلربایی دارند.

وی افزود: آن‌ها پر از روابط پر شور و در عین حال سطحی هستند و پیوسته در حال تغییرند و سریع از همان روابط کسل و خسته میشوند و در نهایت همه روابط حس میکنند قربانی شده اند و کسی قدر دان آن‌ها نیست دقیقا چنین افرادی با این ویژگی‌ها به شدت آماده افتادن در دام شهرت‌های موقتی و بدون محبوبیت هستند.

این روانشناس تصریح کرد: در نهایت به روان آشفته شان ضربه‌های بدی میزند، تا آنجا که تنها راه مانده را برای فرار از وطن و یا حتی خودکشی میبیند و به آن راه تن میدهند و هم بر پیکره اعتماد نوجوانان و جوانان جامعه ضربه خواهند زد، از آنجا که نوجوان ۱۴ ساله‌ای با الگو برداری از این شهرت پوشالی دچار صعود‌ها و سقوط‌های شدید خلقی شده و خود را از زندگی محروم میکند و خانواده و اجتماعی را سوگوار و مغموم میسازد.

مومنی‌جو با اشاره به اینکه این تبعات دردناک تا جایی ادامه خواهد داشت که ما بتوانیم با یافتن و انجام راهکاری صحیح از پیش آمد این اتفاقات ناگوار پیشگیری کنیم، ادامه داد: از مهمترین راه‌های این پیشگیری ضروری، در نگاه روانشناسان چیزی نیست جز ایجاد و رشد دادن عزت نفس در فرزندان قبل از اینکه فرزندانمان به دنبال کسب آن دست به هر نمایشی بزنند و خود را در تیر رس هر قضاوتی قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه عزت نفس همان خود دوست داری است، افزود: همین که از ابتدا به کودکم بفهمانم تو آنقدر ارزشمند و دوست داشتنی هستی که نیازی نیست برای کسب تایید یا دیده شدن دست به هر کاری بزنی و به او یاد بدهیم برای خوش آمد دیگران قرار نیست پرده از حریم شخصی خود بردارد و آسیب پذیر‌تر شود.

این روانشناس گفت: عزت نفس واکسیناسیون روانی است که کودک را در نوجوانی و جوانی در مقابل پذیرش انواع پیشنهادات ناخوب از طرف گروه‌های هم سن و سال، مثل مصرف سیگار و مواد و حضور در مجالس و ارتباطات نا متعادل حفظ میکند.

مومنی جو خاطرنشان کرد: کودک من وقتی ارزش وجودی خود را درک نکند ممکن است تن به هر نمایشی برای دیده شدن، پذیرفته شدن و در نهایت مشهور شدن بزند، که ما با آگاهی از سبک صحیح فرزند پروری میتوانیم از این مصائب و مشکلات پیشگیری کنیم.
نظر شما