سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۱۶
کد خبر: ۱۱۱۰۰۹
|
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
عدم دعوت از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در جلسات اعضای شورای سیاستگذاری کتاب در حالی است که این نهاد با توجه به فعالیت گسترده در فرهنگ‌سراها، چاپ و نشر کتاب، برگزاری نشست‌ها، آیین‌های رونمایی کتاب، 330 کتابخانه در شهر تهران و... نقشی غیر قابل انکار در گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور ایفا کرده و می‌کند.
جای خالی سازمان فرهنگی هنری در میان اعضای شورای سیاستگذاری کتاب!پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ و هنر؛ لیلا شادالویی: 
روز بیست و چهارم آبان ماه، آغاز هفته کتاب و کتاب خوانی است که از سال ۱۳۷۲ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف ترویج کتابخوانی برگزار شده و امسال نیز بیست و هشتمین دوره هفته کتاب در دومین ماه فصل پاییز در سراسر کشور برگزار می‌شود. 

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان تبلیغات اسلامی، هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی، جهاد دانشگاهی، کانون فرهنگی و هنری مساجد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مؤسسه خانه کتاب و تشکل‌های صنفی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این برنامه همکاری دارند. 

شایان ذکر اینکه بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز هر سال از ۲۴ آبان تا یکم آذرماه جاری با مشارکت بیش از ۶۰ نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

عدم دعوت از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در جلسات اعضای شورای سیاستگذاری کتاب در حالی است که این نهاد با توجه به فعالیت گسترده در فرهنگ‌سراها، چاپ و نشر کتاب، برگزاری نشست‌ها، آیین‌های رونمایی کتاب، 330 کتابخانه در شهر تهران و... نقشی غیر قابل انکار در گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور ایفا می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های متمرکز کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور و منطقه را داراست. 

در سال‌های اخیر فضاهای فرهنگی هنری در شهر تهران توسعه قابل توجهی داشته و قابلیت‌های مختلفی را به نمایش گذاشته است. در همین سال‌ها بیشترین کتابخانه‌های فعال و سطح افرادی که در این کتابخانه‌ها مشغول یادگیری و مطالعه هستند در  تهران افزایش قابل ملاحظه ای یافته است. صدها کتابخانه‌‌ای که در شهر تهران گسترش یافته‌اند به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بوده که اهتمام ویژه‌ای به گسترش فعالیت‌های فرهنگی در کلانشهر تهران داشته است. 

از سوی دیگر در روزهای شیوع ویروس کرونا و هم راستا با اجرای دستورالعمل ستاد پیشگیری از ویروس کرونا ارائه خدمات فرهنگی کتابخانه‌ها به صورت فیزیکی، تعطیل و فعالیت این سازمان متناظر با شرایط همه گیری کرونا با ارائه خدمات در فضای مجازی به صورت گسترده ادامه پیدا کرده است و نشست‌ها و نقد و بررسی‌های کتاب به صورت آنلاین در دسترس علاقه‌مندان حوزه کتاب و حوزه‌های مختلف دیگر قرار داده شده است.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این سال‌ها با گسترش خانه‌های فرهنگ و فرهنگ‌سراها توانسته به صورت وسیعی امکان حضور شهروندان را در قالب کانون‌هایی که اتفاقا توسط شهروندان حمایت می‎شود فراهم کرده است. برنامه‌های هفته کتاب این سازمان در سال‌های قبل با هدف ایجاد هماهنگی بیشتر، هم‌افزایی فعالیت‌ها و بهره‌گیری حداکثری از مشارکت‌های مخاطبان با همکاری سایر نهادهای‌ فرهنگی فعال، بالغ بر ده‌ها رویکرد را در سطح مناطق از جمله ترویج فرهنگ هبه‌ کتاب، نهادینه‌سازی کتابخوانی در میان کودکان، تولید و توزیع محصولات فرهنگی مرتبط و به کارگیری ظرفیت‌های فرهنگی و هنری برای ترویج کتاب و کتابخوانی و.. را در سطح مناطق ۲۲گانه و مراکز خاص دنبال کرده بود.

با توجه به اینکه هم اکنون سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نهادی تاثیرگذار در گسترش کتاب و کتابخوانی به اذعان خود شهروندان محسوب می شود این سوال مطرح میشود که چرا این سازمان در شورای سیاستگذاری کتاب که به تازگی اعضای آن اعلام شده است حضور ندارد؟ اساس و مبنای انتخاب اعضای شورای سیاستگذاری به چه نحوی صورت گرفته است؟ 

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که می‌توان از ظرفیت‌های سازمان فرهنگی هنری برای برگزاری هرچه بهتر هفته کتاب سود جست.

قطعا ایجاد یک مکان مجازی گسترده و واحد که تمام ناشران بتوانند در آنجا کتاب‌های خود را عرضه کنند یک رویداد مثبت در حوزه ادبیات و نشر است. سازمان فرهنگی هنری در شرایط ویژه کنونی و با توجه به اینکه در افکار عمومی و نزد اهالی فرهنگ و هنر جایگاه تثبیت شده‌ای دارد می‌تواند نقش تعیین‌کننده‎ای ایفا کند.

انتهای پیام/

نظر شما