جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۵۳
کد خبر: ۱۱۱۰۷۴
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی منتشر کرد:
فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی در آستانه سیزدهمین سالگرد درگذشت شاعر انقلاب قیصر امین‌پور پوستر «یاران انقلاب» را با موضوع زندگی وی منتشر کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، کتابخانه آفتاب فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی در آستانه سیزدهمین سالگرد درگذشت شاعر انقلاب قیصر امین‌پور، در پوستر «یاران انقلاب» به معرفی بخش‌هایی از زندگی، موفقیت‌ها و تلاش‌های این شاعر، فارسی پژوه و استاد ادبیات فارسی پرداخت. 

نخستین بخش از معرفی این شاعر به مرور نظر مقام معظم رهبری درباره او اختصاص دارد: «او (قیصر امین‌پور) و دوستانش نخستین رویش‌های زیبا و مبارک انقلاب در عرصه شعر بودند و بخش مهمی از طراوت و جلوه این بوستان، مرهون ظهور و رشد آن عزیز و دیگر دوستان همراه اوست.»

در بخش دیگری از این متن، قیصر امین پور این‌گونه به مخاطبان معرفی شده است: 
«دست عشق از دامنِ دل دور باد! / می‌توان آیا به دل دستور داد؟
آنکه دستور زبان عشق را / بی‌گزاره در نهاد ما نهاد
خوب می‌دانست تیغ تیز را / در کف مستی نمی‌بایست داد
این قطعه‌ای شعر از قیصر امین‌پور است که در کتاب «دستور زبان عشق» می‌خوانید، شاعری که فارغ از آنکه کجا به دنیا آمده و کجا زیسته است، زبان مردم زمانه‌اش را می‌دانست و برای دردهای آنان شعر می‌گفت. 

در میان لوح‌های افتخار و تندیس‌های قیصر امین‌پور می‌توان به این موارد اشاره کرد: کسب جایزه ویژه نیما یوشیج در سال ۷۶، برنده  تندیس ماه طلایی (برگزیده شعر کودک و نوجوان ۲۰ سال انقلاب)، برنده جایزه جشنواره کتاب کانون پرورش فکری برای کتاب ظهر روز دهم، برنده جایزه جشنواره کتاب کانون پرورش فکری برای کتاب به قول پرستو و برنده تندیس مرغ آمین.
قیصر امین‌پور دوم اردیبهشت ۱۳۳۸ در گُتوند واقع در منطقه بختیاری استان خوزستان به دنیا آمد. دوره راهنمایی و متوسطه خود را در مدرسه راهنمایی دکتر معین و آیت‌الله طالقانی دزفول گذراند و در سال ۱۳۵۷ در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد، ولی پس از مدتی از تحصیل در این رشته انصراف داد. او در سال ۱۳۶۳ بار دیگر، اما در رشته زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه رفت و این رشته را تا مقطع دکترا گذراند و در سال ۱۳۷۶ از پایان‌نامه دکترای خود با راهنمایی محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان «سنت و نوآوری در شعر معاصر» دفاع کرد. این پایان‌نامه در سال ۱۳۸۳ توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. امین پور در سال ۱۳۵۸ به همراه سید حسن حسینی از جمله شاعرانی بود که در شکل‌گیری و استمرار فعالیت‌های واحد شعر حوزه هنری تا سال ۱۳۶۶ تأثیرگذار بود.  امین پور پس از تصادف در سال ۱۳۷۸ همواره از بیماری‌های مختلف رنج می‌برد و دو عمل جراحی قلب و پیوند کلیه را پشت سر گذاشته بود و در نهایت حدود ساعت ۳ بامداد سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶ در بیمارستان دی تهران پر کشید و به عاشقانه‌ها پیوست.

این کتاب‌ها به قلم قیصر امین‌پور چاپ شده‌اند: مثل چشمه، مثل رود (شعر نوجوان)، طوفان در پرانتز (نثر ادبی)، منظومه ظهر روز دهم (شعر نوجوان)، بی بال پریدن (نثر ادبی)، مجموعه شعر آینه‌های ناگهان، به قول پرستو (شعر نوجوان)، گزینه اشعار (مروارید)، مجموعه شعر گل‌ها همـه آفتابگردان‌اند و دستور زبان عشق.


کتابخانه آفتاب فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی در پوسترهای «یاران انقلاب» که در فضای مجازی منتشر می‌شود، هر ماه به مرور زندگی و موفقیت‌های یکی از شاعران و نویسندگان عرصه انقلاب می‌پردازد. 

برای دیدن این پوستر و مطالعه کامل متن می‌توانید به صفحه اینستاگرام فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی به نشانی f.enghelab مراجعه کنید. 

نظر شما