شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۴
کد خبر: ۱۱۱۱۴۸
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳
یک جامعه شناس با اشاره به حمایت رییس جمهوری فرانسه به نام «آزادی بیان» از توهین به پیامبر اسلام (ص) گفت: آزادی مقدس تر از آن است که به توهین ختم شود رییس جمهور فرانسه هتک آزادی کرده و آزادی خواهان جهان باید در قبال این اقدام وی در دفاع از آزادی موضع بگیرند.دفاع مکرون احمقانه و ناشی از جهل وی به حقیقت آزادی و برابری است.
افروغ: رییس جمهور فرانسه هتک آزادی کرده و آزادی‌خواهان باید در دفاع از آزادی موضع بگیرندبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، عماد افروغ استاد دانشگاه و جامعه شناس با اشاره به حمایت رییس جمهوری فرانسه از کاریکاتورهای موهن نسبت به ساحت مقدس پیامبر اسلام به نام آزادی بیان گفت: ممکن است رییس جمهوری فرانسه بگوید به نام آزادی بیان از توهین به پیامبر اسلام حمایت کرده است اما او مفهوم واقعی آزادی که مرتبط با حقوق و نیازهای انسانی و واقعیت حیات اجتماعی اوست را نفهمیده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هیچ حکومتی سکولار نیست اما مراتب غیرسکولاریستی آنها فرق می‌کند، گفت: قطع نظر از توجیه ناموجه دفاع از کاریکاتور موهن به نام آزادی بیان، فرانسه ظاهراً به عنوان یک دولت لائیک می ‌خواهد تا جایی که امکان دارد مرزهای مربوط به قدرت دولتی را از دخالت آموزه‌های دینی دور نگه دارد؛ چیزی که امتناع ذاتی و مفهومی دارد. 

افروغ با بیان اینکه از هر زاویه ای که به موضع رییس جمهوری فرانسه نگاه کنیم، موضع او احمقانه و ناشی از جهل است، گفت: مکرون یک رجل علمی و فردی فرهیخته نیست بلکه تازه به دوران رسیده ای است که به صورت تصادفی توانسته در مناقشات سیاسی پیروز و جایگاهی پیدا کند و آزادی، برابری و دموکراسی را نمی‌شناسد.

وی در بخشی از این گفتگوی خود با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، مکرون را در جایگاهی که بتواند درباره آزادی یا در دفاع از آن صحبت کند، ندانست و افزود: آزادی حتی در تعریف لیبرال‌ها به معنی آزادی از قید و بندهای غیر ضرور است و قید و بندهای ضرور پذیرفته شده است. این قید و بندها بخشی فردی و بخشی اجتماعی است.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی خطاب به مکرون و همه کسانی که به ادیان الهی توهین می‌کنند و از آزادی و برابری سخن می گویند، گفت: چطور به خود اجازه می دهید که با تمسک به اصل و قاعده ای به مقدسات دیگران توهین کنید و خود را پایبند به اصلی بدانید که خاستگاه آن دین است.

وی با بیان اینکه مکرون یا حرفش را پس خواهد گرفت یا این اظهارات باعث سرنگونی او خواهد شد، تصریح کرد: یک استدلال قوی فلسفی و نظری پشت موضع گیری او نیست و به لحاظ شرایط اجتماعی و انضمامی نیز این اظهارات هیچ گونه پشتیبانی سیاسی و اجتماعی دریافت نخواهند کرد.

این جامعه شناس، موج روبه گسترش اعتراضات به اظهارات واهی رییس جمهور فرانسه در دفاع از توهین به پیامبر را یادآور شد و گفت: ممکن است در شرایط بد اقتصادی به وجود آمده در فرانسه پس از شیوع کرونا و با توجه به اعتراضات گسترده علیه دولت، مکرون خواسته باشد که افکار عمومی داخلی را از توجه به ناکارآمدی دولتش منحرف کند اما این اقدام بازی با آتش بود.

افروغ با بیان اینکه چه از منظر فلسفی و چه از منظر اجتماعی، اقدام او محکوم است، درباره پیوند مکرون و جریان صهیونیسم جهانی گفت: روشن است که پیوندهایی بین اقدام مکرون با صهیونیسم جهانی و حتی شهودا با پیمان های اخیر برخی کشورهای مرتجع و وابسته عرب با صهیونیسم وجود دارد.

وی، بازداشت و زندانی کردن دانشمندان منتقد هولوکاست در غرب به ویژه فرانسه را یادآور شد و گفت: وقتی تا این حد خشن با منتقدان هولوکاست برخورد می شود و در عین حال اینقدر راحت اجازه داده می شود تا به ادیان الهی توهین شود معلوم است که موضوع، فکری و فلسفی نیست بلکه موضوع اقتصادی - سیاسی و مرتبط با منافع صهیونیسم است.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی، اقدام مکرون را نوعی جهالت ترامپی دانست و گفت: به نظر می رسد مکرون نیز ترامپ زده شده و دچار توهم شده است.

افروغ، احترام به ادیان الهی را احترام به پیروان آنها عنوان کرد و افزود: اقدام مکرون نه تنها توهین به میلیاردها نفر مسلمان و حتی پیروان سایر ادیان در سراسر جهان بود بلکه توهین به میلیون ها نفر شهروند مسلمان فرانسوی زبان در خود فرانسه بود.

وی با بیان اینکه هیچ بند و تبصره و اصلی در قوانین بین المللی وجود ندارد که به مکرون اجازه دهد ذیل آزادی بیان از توهین به ادیان الهی دفاع کند، گفت: ما حتی در بحث آزادی لیبرالیستی نیز  شرط آسیبی داریم که بر اساس آن، هر فردی تا آنجا آزاد است که به دیگران و آزادی آنها آسیب وارد نکند.

این استاد دانشگاه به اصل مسوولیت اجتماعی در مقوله آزادی بیان نیز اشاره کرد و افزود: بر اساس این اصل نیز اقدام مکرون نقض حقوق اجتماعی مردم در اعتقاد و پیروی از ادیان و در موضوع بحث ما اسلام است.  

افروغ خطاب به مکرون این سوال را مطرح کرد که آیا دفاع از توهین به پیامبر اسلام(ص) احساسات و عواطف عاشقانه میلیاردها نفر مسلمان در جهان به پیامبر از جمله در فرانسه و دنیای غرب را به بازی نمی گیرد؟

وی در عین حال بحث گفتگوی عالمانه درباره ادیان را با طراحی کاریکاتور موهن متفاوت دانست و افزود: آزادی مقدس تر از آن است که به توهین ختم شود و مکرون هتک آزادی کرده و آزادی خواهان جهان باید در قبال این اقدام وی در دفاع از آزادی موضع بگیرند.

این جامعه شناس با بیان اینکه ما مسلمان‌ها خیلی مراقب بوده و هستیم که مقابله به مثل نشود، افزود: یکی از شرایط ایمان ما، ایمان به سایر انبیا است و نه تنها خود به پیامبران ادیان دیگر توهین نمی‌کنیم بلکه به کسی هم اجازه نمی‌دهیم که اسائه ادب کند.


منبع: ایرنا
مطالب مرتبط
نظر شما