جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۵۵
کد خبر: ۱۱۱۱۵۳
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
مجتبی رحماندوست اظهارت رییس جمهور فرانسه را در پی حمایت از کاریگاتورهای موهن و توهین به پیامبر اسلام (ص)محکوم کرذ و گفت: غرب ادعای آزادی بیان می‌کند اما به طور مثال در مورد هولوکاست در فرانسه کسی حق اظهار نظری ندارد. این بزرگترین پارادوکس و تناقض این جوامع است.
رییس جمهور فرانسه، کوچکی و حقارت و بی‌مایگی خودش را به  نمایش می‌گذارد// تولیدی مجتبی رحماندوست نویسنده و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو باخبرنگار پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، ضمن محکوم کردن حمایت و توهین رییس جمهور فرانسه به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) گفت: غرب ادعای آزادی بیان می‌کند اما به طور مثال در مورد هولوکاست در فرانسه کسی حق اظهار نظری ندارد. این بزرگترین پارادوکس و تناقض این جوامع است. ما شاهد آن هستیم که اگر شخصی کاریکاتور رییس جمهور فرانسه را بکشد، از طرف خود آنها حذف می‌شود اما در این مساله مهم آنها متوسل به آزادی رای و اندیشه می‌شوند که تناقضی آشکار است.
رحماندوست بی‌احترامی کردن به پیامبر (ص) را ضد اخلاق دانست و عنوان کرد: انسان‌هایی که اهل دین و خدا و پیغمبر هستند می‌دانند انبیا متصل به وحی الهی هستند و از بزرگ‌ترین چهره‌های معنوی جهان هستند. اما آن‌هایی که دین و ایمان هم ندارند؛ حداقل باید بدانند که پیامبران در همه ادیان به عنوان مصلحان جهان شناخته شده هستند. اشخاصی که برای برپایی عدالت؛ مقابله با ظلم و برای حرکت دادن جامعه به سمت ارتقای جامعه به سمت معنوی، مادی و اجتماعی.

وی افزود: بنابراین اگر انبیا را به نگاه بی‌دینانه از مصلحان بزرگ اجتماعی و خیرخواهان جهان بشریت تلقی کنیم؛ کسی که توهینی بکند در تضاد آشکار؛ مشهود و بارز، کوچکی و حقارت و بی‌مایگی خودش را به  نمایش می‌گذارد. بزرگی انبیا چه به عنوان انبیای الهی و چه به عنوان مصلحان اجتماعی نزد همه جهانیان روشن و آشکار است. این توهین نشان‌دهنده آن است که رییس جمهور فرانسه ارزشی ندارد.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه از هر منظری این اقدام محکوم است، گفت: این شیوه جواب به آنها دادن که اگر آزادی بیان وجود دارد چرا در مورد خودتان قائل به آن نیستید شیوه جواب نقضی است. جواب نقضی نیازی به ایجاب و استدلال ندارد. شیوه پاسخ نقضی بهترین و قاطع‌ترین جوابی است که می‌توان به مدعیان آزادی بیان داد.

رحماندوست درباره ارزیابی و نگاه خود نسبت به توهین رییس جمهوری فرانسه به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) بیان کرد: سوالی از شما می‌پرسم و آن این است که یک تکه از تاریخ را نشان دهید که گروهی، شهری، مردمی، جماعتی و فردی با توهین کار خود را پیش برده باشند. شیوه توهین آنقدر نخ‌نما شده است که هیچ حق و برتری‌ای را اثبات نمی‌کند. تاریخ نشان داده چنین اهانتی پیش برنده نیست و نتیجه‌ای در بر ندارد.

این نویسنده و شاعر درباره وظیفه مسلمانان جهان در قبال این بی‌حرمتی توضیح داد: اگر کسی به پدر و مادر و عزیز کسی بد و بیراه بگوید؛ نفر سومی که ماجراست طبیعی است عصبانی می‌شود و غضب می‌کند و واکنشی نشان می‌دهد. حال این توهین در مورد شخصی است که پدر امت ما است و هزاران بار از پدر و مادر و عزیزان ما برتر است. در دعای ندبه آمده است: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّه؛ من و علی دو پدر این امّت هستیم.» طبیعی است مسلمانان نسبت به این توهین بی‌تفاوت نیستند و این بی‌حرمتی به ساحت پیامبر (ص) را تاب نمی‌آورند.

او ادامه داد: بی‌تفاوتی نسبت به این هجمه، بی‌حرمتی به دین و جامعه و پیامبر اسلام است. نیازی نیست فرد چهره شاخص اجتماعی و جزء نخبگان باشد؛ تمامی افراد می‌توانند از این عمل نابخردانه اعلام برائت کنند و در حد خود نسبت به این موضوع واکنش نشان بدهند. نخبگان و اشخاص چهره که در جایگاه خود مهم و تاثیر گذار هستند و باید واکنش نشان بدهند. با تمام اینها البته تمامی مسلمانان زنده‌اند و از حق و دفاع خود در برابر این هجمه استفاده می‎کنند و این رفتار را محکوم می‌کنند.

مطالب مرتبط
نظر شما