جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۴
کد خبر: ۱۱۱۲۳۹
|
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
پنجاهمین شب شاعر، ویژه قیصر امین پور در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد. در این شب شاعر که بدون حضور مخاطب برگزار شد، شاعران و منتقدان در مورد شعر و اندیشه قیصر امین پور سخنرانی کردند.
پنجاهمین شب شاعر، ویژه قیصر امین پور برگزار شدبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، دکتر علی اصغر بشیری، منتقد و پژوهشگر ادبی، به عنوان اولین سخنران گفت: قیصر در دو بعد فعال بود یکی بعد شخصیت دانشگاهی و دیگر شاعری. در بخش مسائل دانشگاهی، قیصر، کارهای علمی و کتاب‌هایی با عنوان «سنت و نوآوری در شعر معاصر»، و «شعر و کودکی» دارد.

نویسنده کتاب «غزل نو» گفت: از نظر جامعه آماری بررسی کردم که ۱۰۹ غزل در آثار امین پور به چشم می‌خورد.به این نتیجه رسید م که از مهمترین ویژگی‌های شعری وی سادگی و روانی و سهل و ممتنع بودن است. البته در دفتر اولش این گونه نیست ولی در دفترهای بعدی اش مثل «دستور زبان عشق» سادگی را شاهد هستیم.تصاویر شعر ی قیصر پیچیده نیست.

حمید رضا شکارسری، شاعر و منتقد ادبی، فرد دیگری بود که راجع به شعر و اندیشه قیصر امین پور سخنران راند.او گفت: دو کتاب «شعر و کودکی» و «سنت و نوآوری در شعر معاصر» از آثار مرحوم امین پور اسد که به گمانم از آثار شاخص دو سه دهه گذشته محسوب می‌شود.شعر و کودکی، با نقب زدن به آموزه‌های پیاژه، که اساساً تحقیقات ش روان شناسی کودک و مکانیزم رشد کودک است. این کودک خودش را مرکز جهان می‌داند و همواره کاشف است.و قیصر از گفتمانی که خلاف نظر خودش است یعنی از روانشناسی کودک به جهان شاعرانه نقب می‌زند.سوالات جذابی که در انتهای کتاب «شعر و کودکی» مطرح می‌شود و پاسخش را قیصر می‌دهد جالب است. و می‌شود دیدگاه‌های قیصر را از پاسخ‌هایش دریافت کرد.

سخنران دیگر پنجاهمین شب شاعر، محمد رضا سنگری، استاد دانشگاه، بود.او اذعان کرد، به همان اندازه که دو اثر شعر و کودکی و سنت و نوآوری در شعر معاصر مهجور مانده است. نثر قیصر نیز همین حالت را دارد؛ طوفان در پرانتز، بی بال پریدن، حتی نثر ویژه «شعر و کودکی» ساخت و بافت و مینیاتور کاری‌هایی که با طنزهای لطیف در انداخته قابل توجه است.

حسن احمدی، نویسنده کودک و نوجوان، از خاطر اتش با قیصر امین پور گفت و یاد سلمان هراتی را نیز گرامی داشت.او به خاطراتش از شب‌های شعر حوزه هنری اشاره کرد. ناصر فیض، شاعر طنز پرداز، در مورد طنزهای شاعر «تنفس صبح» سخن گفت.وی به اصطلاحات و ترکیباتی که برساخته قیصر بود اشاره کرد.

یعقوب حیدری، آخرین سخنران پنجاهمین شب شاعر بود.او که خودش کتابی با عنوان «قیصر امین پور در این کتاب قائم شده» را نوشته است. از توجه قیصر به قشر مستضعف گفت. حیدری از شیوه سلوک قیصر گفت.او اشاره کرد که وقتی من نماز خواندن قیصر را تماشا می‌کردم لذت می‌بردم.نماز قیصر مرا به کنجکاوی و تکاپو وا می‌داشت.

گفتنی است این مراسم به مناسبت سیزدهمین سالگرد فوت قیصر امین پور از طریق لایو اینستاگرام بدون مخاطب برگزار شد.
نظر شما