پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۵
کد خبر: ۱۱۱۳۳۵
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
سیدیحیی یثربی در واکنش به اهانت اخیر فرانسه به مقدسات اسلام:
استاد فلسفه و کلام اسلامی با بیان اینکه برخی کشورهای اسلامی به جای مقابله با دشمن با آنها خلوت می‌کنند، گفت: دنیای استکبار مدام ما را بر ضد یکدیگر تحریک می‌کند و بی‌تردید کارهای نسنجیده مسلمانان آب به آسیاب دشمنان می‌ریزد.
بعضی کشورهای اسلامی به جای مقابله با دشمن، با آنها خلوت می‌کنندبه گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ و هنر؛ سیدیحیی یثربی، استاد فلسفه و کلام اسلامی در گفت‌وگویی با بیان اینکه درباره اهانت اخیر فرانسه به مقدسات اسلام باید سه نکته را در نظر گرفت، اظهار داشت: غرب ادعا می‌کند که سکولار است. سکولار بودنش هم جدی است، یعنی مذهب را در نظام مدیریت دخالت نمی‌دهد. اما به‌خاطر منافع خویش با مذهب، رابطه مرموزی دارد.‌ رابطه همین نظام‌های سکولار با مسیحیت رابطه‌ای است بسیار عمیق و ناپیدا.

وی با بیان اینکه غرب ادعا می‌کند که اهل مداراست، اما مدارایش مصلحتی است، افزود: غرب در مسائل و اصول جدی خود، ذره‌ای مدارا نمی‌کند و هرگز منافع خود را از یاد نمی‌برد. از طرفی هم غرب از اسلام نگرانی دیرینه دارد. از روزگاری که غرب به دانش و تکنولوژی جدید دست یافته است، برای اسلام و مسلمانان پرونده ویژه‌ای باز کرده و اقدامات عملی را با برنامه درازمدتی پیش گرفته و ادامه می‌دهد.

یثربی با اشاره به اینکه غرب از افزایش روزافزون مسلمانان در جهان واهمه دارد، گفت: امروزه مسلمانان بر اساس تعداد جمعیت، منابع طبیعی و مناطق استراتژیک، جایگاه ویژه‌ای در جهان دارند و غرب این را جدی گرفته است و از دیرباز در جهت تفرقه و اختلاف مسلمانان تلاش کرده و می‌کند. اما مهم این است که غرب کار خود را کرده و برنامه خود را دنبال می‌کند و میزان کامیابی و عدم کامیابی هم به خودش مربوط است. با این وجود ما مسلمانان با این همه امکانات چه می‌کنیم؟! جز این که حکومت‌های گوناگونی تشکیل داده و در برابر یکدیگر سنگر گرفته‌ایم و مدام با دولت‌های غربی در خلوت می‌نشینیم و محرم رازیم.

استاد فلسفه و کلام اسلامی با بیان اینکه برخی مسلمانان به جای هجمه به دشمن با آنها خلوت می‌کنند، خاطرنشان کرد: دنیای استکبار مدام ما را بر ضد یکدیگر تحریک می‌کند و اگر در موردی مانند همین جریان فرانسه دولت‌های اسلامی هم‌صدا بشوند، این صداها بیشتر جنبه سیاسی دارد. بسیاری از دولت‌های اسلامی به مصلحت قدرت خودشان چیزی می‌گویند، اما دولت‌های غرب بهتر می‌دانند که اینان در اعتراض خود، صادق و جدی نیستند.

وی با اشاره به جایگاه ایران در ایجاد وحدت بین مسلمانان و هجمه‌های دشمنان گفت: در این میان جمهوری اسلامی ایران بیشتر از کشورهای دیگر هدف قرار گرفته و مورد توجه کشورهای غربی است.‌ پس باید هوشیارانه بر آن کوشید وحدت و عزت خود را پاس داشته و با اقدامات و اظهارات سنجیده به وظیفه خود عمل کنیم و دولت جمهوری اسلامی بیش از همه باید در این باره جدی و سنجیده عمل کند.

یثربی با بیان اینکه اگر مسلمانان بخواهند از خود و دین خود دفاع کنند، باید برنامه‌ریزی کرده و دست در دست یکدیگر در مقابل توطئه‌ها ایستادگی کنند، افزود: بی‌تردید برخی کارهای نسنجیده مسلمانان آب به آسیاب دشمنان می‌ریزد.‌ مسلمانان باید زندگی خود و آرامش و آسایش همگانی را فراهم سازند. آوارگی مسلمانان در دیار غرب ننگ است و جنگ مسلمان با مسلمان مایه آبروریزی است. این را از یاد نبریم مادامی که ما ضعیف باشیم به سود دیگران است. پس باید کار را از خود آغاز کنیم و بس.
نظر شما