جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۳
کد خبر: ۱۱۱۴۹۳
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
زهرا هنربخش
ازدواج را سخت نگیریم تا آسان شود!از موضوع محدودیت‌های کرونا که بگذریم، ماه ربیع‌الاول همیشه یکی از ماه‌های پروصلت و مناسبتی مبارک برای ازدواج جوانان بوده است، اما به نظر می‌رسد این سنت حسنه روز به روز کم‌رنگ‌تر و کم‌رمق‌تر می‌شود. ازدواج پیوندی مقدس و امری پسندیده است که خداوند متعال و پیامبر اکرم(ص) به آن سفارش کرده‌اند زیرا در سایه ازدواج و تشکیل خانواده است که انسان به شکوفایی و کمال می‌رسد. انسان‌ها برای به دست آوردن آرامش حاضر به انجام هر کاری هستند، اما مهم‌ترین عامل آرامش که امروزه کم‌رنگ شده و اهمیت خود را از دست داده، ازدواج است. خداوند متعال نیز در قرآن کریم ازدواج را مایه آرامش زوجین می‌داند.

در آیه ۲۱ سوره مبارکه روم آمده است: «وَ مِنْ آیاتِهِ اَن خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً اَن فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ / و از معجزات خداوند آن است که برای شما (مردان) از جنس خودتان جفت‌هایی آفرید تا بدان‌ها آرامش یابید و در میان شما (زن و شوهر) محبت و رحمت ایجاد کرد، همانا در این امر برای اندیشمندان معجزاتی موجود است.»

خداوند در وجود انسان نیازهایی را قرار داده تا به وسیله ازدواج این نیازها تأمین شود و انسان‌ها به آرامش و سعادت برسند و چه زیباست که طبق دستور خداوند و با الگوپذیری از سبک زندگی و ساده‌زیستی زوج آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) برای ازدواج آسان و ترغیب جوانان به این امر پسندیده بکوشیم و از خرج و مخارج بیهوده و اضافه کم کنیم تا پیوندهای ساده و دل‌نشین رواج پیدا کنند.
 
خودمان هراس از ازدواج را دامن زده‌ایم

متأسفانه امروزه رواج تجمل‌گرایی و هزینه‌های گزاف تشریفات ازدواج سبب شده تا جوانان کمتر به فکر ازدواج باشند و به نوعی از این موضوع هراس و دل‌نگرانی دارند. زمانی عقد زوجیت سالم و پایدار خواهد بود که طرفین ازدواج بدون چشمداشت مالی و نگاه تجملاتی خود را راضی به این پیوند مقدس کنند. اگر هر کدام از طرفین ازدواج به سبب ثروت، شهرت، قدرت و دیگر اوصاف ظاهری طرف مقابل ازدواج کند، محبت و آرامش حقیقی در میان آنها به وجود نخواهد آمد و این زندگی دیری نخواهد پایید که دستخوش تزلزل و سستی شود.

کاهش ازدواج و عدم تمایل جوانان به تشکیل زندگی زناشویی و گسترش فرهنگ زندگی غیرطبیعی تجرد، مشکل بزرگی است که دامن‌گیر بسیاری از خانواده‌ها شده است. وضعیتی که در واقع خود ما به وجود آورده‌ایم و بر اساس چشم و هم‌چشمی‌ها، تجمل‌گرایی، تصورات و محاسبات غلط و تقلید و تبعیت از یک‌سری عادات کورکورانه غیرعقلانی آن را ساخته و گسترش داده‌ایم. گاهی تقاضای مهریه‌های نجومی و بسیار بالا از زوج سبب انصراف او از تصمیم به ازدواج می‌شود و بعضی مواقع عشق و علاقه زیاد به دختر باعث می‌شود تا مهریه‌های سنگین پیشنهادی از طرف خانواده دختر، توسط داماد پذیرفته شود. اما باید بدانیم چنین مهریه‌های خارج از عهده پرداخت، تضمین خوشبختی و تداوم زندگی زناشویی نیست. آنچه میان زن و مرد صمیمیت و محبت و عاطفه ایجاد می‌کند صداقت و درستی است که زندگی استوار بر پایه آرامش را نیز به همراه دارد.

دلایل متعدد کاهش ازدواج

برخی مشکلات و موانع ازدواج نظیر داشتن شغل و مسکن مناسب، رسومات پرخرج و پرهزینه، زندگی تجملاتی و پرزرق و برق که بعضاً در سریال‌های سیما و شبکه نمایش خانگی نیز دیده می‌شود، اهمیت ندادن خانواده‌ها به ساده انجام شدن ازدواج فرزندانشان، عدم تفاهم و توافق والدین و بهانه‌جویی در شرایط ازدواج، اعتقاد بعضی خانواده‌ها به اینکه با وجود خواهر یا برادر بزرگ‌تر نوبت به بعدی نمی‌رسد، اهمیت بیش از حد به کار و تحصیل، آزادی‌های بیش از حد و فرار از مسئولیت‌پذیری، مشکل‌پسندی و دلایل دیگر دست به دست هم می‌دهند تا آمار ازدواج پایین آمده و همین موضوع سبب می‌شود تا روابط بی قید و بند و آزادانه دختران و پسران ترویج یابد و کمتر به ارتباط در چارچوب موازین اخلاقی و عرفی و در آخر ازدواج و تشکیل خانواده رو بیاورند.

نقش رسانه‌ها در ترویج ازدواج آسان

یکی از عواملی که موجب تجمل‌گرایی می‌شود برخی فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی است که با نشان دادن زندگی‌های لوکس و تجملاتی و ازدواج‌های آن‌چنانی سبب القای توهمات تجملی و خیالات خام و توقعات نابه‌جای اقتصادی در خانواده‌ها و میان جوانان می‌شود. وظیفه رسانه‌ها و متولیان رسانه‌ای و همچنین صداوسیما و افراد دلسوز اجتماعی در این دوران، خلق آثار سمعی و بصری با نگاه واقع‌گرایانه و به دور از تجملات و اشرافی‌گری به عموم مردم در زمینه ازدواج است که با توجه به بحران فعلی و عدم امکان فراهم شدن اموری از قبیل شغل و مسکن مناسب برای اکثر جوانان، نمی‌توان توقع حل این مشکل را از راه کسب درآمد در زمان کوتاه داشت، اما با نشان دادن ساده‌زیستی و ترویج فرهنگ ازدواج آسان از جانب رسانه‌های پرطرفدار کشور می‌توان تا حدودی جوانان را به این نوع ازدواج و دوری از ریخت و پاش‌های بیهوده و پرهزینه ترغیب و تشویق کرد.

خانواده‌ها اگر بخواهند، می‌شود

در کنار رسانه‌ها اگر خانواده‌ها نیز واقعاً بخواهند و اقدام کنند، این خواست و تصمیم آنها حتی جامعه و دولت را نیز به حرکت و اقدام در این زمینه وا می‌دارد و در این راستا باید خود جوان نیز باور داشته باشد که با تعلل و تأخیر در ازدواج، فرصت‌ها و لذت‌های جوانی را از دست می‌دهد و برای رفع موانع ازدواج خود باید تلاش کند و طرز تفکر خانواده‌اش را تغییر دهد و آنها را راضی کند که به خاطر شرایط و اوضاع اقتصادی و اجتماعی امروز دست از توقعات و چشم و هم‌چشمی‌های بی‌مورد بردارند. باید توجه داشت خدایی که در جوان احساس نیاز جنسی و عاطفی را قرار داده، صلاحیت پاسخگویی و رسیدن به آن از راه درست را نیز به وی عطا کرده و نباید برای ترس از معیشت و هزینه‌های ازدواج مانع سعادت و آرامش جوانان و ازدواج آنها شد.

خداوند متعال در سوره نور آیه ۳۲ و ۳۳ می‌فرماید: وَ أَنْکحُوا الْأَیامی مِنْکمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکمْ وَ إِمائِکمْ آن یکونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَهُ واسِعٌ عَلِیمٌ (۳۲) وَ لْیسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یجِدُونَ نِکاحاً حَتَّی یغْنِیهُمُ اللَهُ مِنْ فَضْلِهِ... (۳۳) مردان و زنان بی‌همسر را همسر دهید و همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را. اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بی‌نیاز می‌سازد، خداوند واسع و آگاه است (آیه ۳۲)، و آنها که وسیله ازدواج ندارند باید عفت پیشه کنند تا خداوند آنان را به فضلش بی‌نیاز سازد... (آیه ۳۳).

از آنجا که بسیاری از مردان و زنان برای فرار از زیر بار مسئولیت الهی و انسانی ازدواج متوسل به عذرهایی از جمله نداشتن امکانات مالی می‌شوند در آیات فوق صریحاً گفته شده که فقر نمی‌تواند مانع ازدواج شود، و چه بسا ازدواج سبب غنا و بی‌نیازی می‌شود.

باید نگرش‌ها را تغییر دهیم

سخن آخر اینکه تغییر نگرش و باورهای جامعه در رابطه با سختگیری‌های بی‌اساس در امر ازدواج، حذف مهریه‌های سنگین، آموزش و بالا بردن فرهنگ جوانان برای انتخاب آسان و به موقع و همچنین افزایش سطح آگاهی جوانان برای زندگی دور از تجملات، نمونه‌هایی از راهکارها برای ترویج ازدواج آسان است. با همت خانواده‌ها، متولیان فرهنگی، رسانه‌ها و دولت می‌توان در راه ترویج ازدواج آسان و عاقبت به خیری جوانان گامی مؤثر برداشت و از نگرانی‌ها و هراس جوانان در قدم نهادن به این مسیر کم کرد. آسان گرفتن شرایط ازدواج در راه جلب رضایت خداوند و رسیدن به آرامش برای زوجین، پایداری در ازدواج و عاقبت به خیری خود و نسل‌های بعد از خود را تضمین می‌کند. اگر تصمیم بگیریم و همت کنیم می‌توانیم این اوضاع و شرایط نامطلوب را تغییر داده و سبک و شیوه‌ای نو از پیوند زوجین را بنا نهیم، سبکی که بر اساس حقیقت و معنای اصلی زندگی ترسیم و تنظیم شده باشد، نه بر طبق توهمات و خیالات پوچ و غلط. در این صورت است که به نتیجه مطلوب و رضایت‌بخش دست می‌یابیم.
برچسب ها: ازدواج ، ازدواج آسان
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
Under Review: ۰
انتشار یافته: ۱
ستاره سهیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
0
0
عالی بود، ممنون از مطالب خوبتون
نظر شما