جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۱۱۵۰۴
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با تأکید بر اینکه اگر اقدامات لازم را انجام ندهیم، تعداد کشته‌ها باز هم افزایش پیدا خواهد کرد،گفت: هر کس علائم سرماخوردگی داشت، باید بلافاصله خود را قرنطینه کند.
هرکس علامت «سرماخوردگی» داشت بلافاصله خود را قرنطینه کند/«استراحت »درمان اصلی کروناستبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در برنامه چاپ اول شبکه خبر با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در کشور، اظهار داشت: از 25 شهریور ماه که پیک بعدی شیوع کرونا آغاز شد با وضعیت نابسامانی روبرو شدیم؛ به طوری که تعداد بیماران و شدت بیماری افزایش پیدا کرد و به دنبال آن تعداد مرگ و میرها نیز با افزایش روبرو بود.

وی با تأکید بر اینکه اگر اقدامات لازم را انجام ندهیم، تعداد کشته‌ها باز هم افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: 65 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کشور با نوشتن نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار تعطیلی دو هفته‌ای کشور شدند و این خواسته کسانی است که 9 ماه با این بیماری در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها روبرو هستند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به ساخت واکسن کرونا توسط شرکت فایزر، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این خبر اعلام شد و این واکسن در مطالعه 44 هزار نفری که صورت گرفته، بیش از 90 درصد ایمنی‌زایی داشته است، اما باید بدانیم که این شرکت اعلام کرده است تا پایان 2020 تنها می‌تواند 50 میلیون از این واکسن را تولید کرده و تا سال 2021 نیز یک میلیارد دوز می‌تواند آماده کند.

طبرسی با اشاره به اهمیت 4-3 ماه آینده در خصوص کنترل کرونا در کشور، یادآور شد: می‌توانیم 2 هفته وقفه در روند افزایش بیماری ایجاد کنیم تا تعداد مبتلایان کاهش پیدا کند و بعد از آن به صورت هدفمند اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای دنیا مانند انگلیس و فرانسه نیز در مواجهه و مقابله با این بیماری با شکست روبرو شدند، خاطرنشان کرد: اما آنچه که در این کشورها دیده می‌شود این است که تعداد مرگ و میرها بالا نیست؛با توجه به این که تعداد کشته‌های ما بالاست،

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری افزود:البته این که چرا تعداد کشته‌ها بالاست می‌تواند یکی از دلایل آن این باشد که تعداد تست‌ها افزایش یافته، به طوری که اکنون روزی 40 هزار تست انجام می‌شود و این عدد تا 100 هزار تست نیز خواهد رسید.

*کرونا در ایران جهش یافته است

طبرسی با اشاره به اینکه ثابت شده ویروس کرونا جهش یافته و در ایران نیز چنین جهشی را مشاهده کرده‌ایم، افزود: بیماری‌زایی کرونا افزایش یافته، اما درواقع ما نتوانستیم روشی در پیش گیریم تا افراد پرخطر را از این بیماری دور کنیم؛ در حالی که در بسیاری از نقاط دنیا سالمندان و گروه‌های پرخطر از خانه خارج نمی‌شوند، اما نتوانستیم چنین کاری را انجام دهیم و میانگین مرگ و میر ما در افراد بیش از 65 سال به بالا و دارای بیماری‌های زمینه‌ای افزایش داشته و باید به فوریت این افراد را از جامعه جدا کنیم.

*سالمندان از خانه خارج نشوند

طبرسی در پاسخ به این پرسش که «چطور می‌توانیم سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای را از جامعه جدا کنیم؟»، گفت: راه‌های مختلفی در دنیا به کار گرفته شده؛ مثلاً افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند دورکاری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و باید تا می‌توانیم افراد مسن را در منزل نگه داریم.

*میهمانی‌های خانگی عامل انتقال است

وی ادامه داد: خوشبختانه ماسک زدن بیشتر شده اما باید به این نکته توجه کنیم که بسیاری از افراد در میهمانی‌های خانگی ماسک خود را برمی‌دارند؛ در حالی که همین میهمانی‌های خانگی عامل انتقال است؛در نتیجه باید در دورهمی‌های خود نیز از ماسک استفاده کنیم؛ به ویژه اینکه اگر در این جمع‌ها افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مسن هستند، باید از ماسک استفاده کنیم.

وی با تأکید بر استفاده عموم مردم از ماسک، ابراز داشت: افرادی که برای انجام کارهای خود مجبور به خارج شدن از خانه هستند باید به این نکته توجه کنند که اگر در منزل خود افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و گروه‌های پرخطر وجود دارد درمنزل و  مواجهه با آنها نیز از ماسک استفاده کند؛ ضمن اینکه هنوز مشکل حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ و تهران حل نشده و این شرایط می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص «میزان مؤثر بودن تعطیلی زودهنگام فعالیت مشاغل درعصر، »، یادآور شد: این موضوع بی تأثیر نیست اما باید بدانیم بیشتر در زمانی کاربرد دارد که ما بتوانیم دو هفته را تعطیل کرده و بعد از آن این وقفه‌ها را ایجاد کنیم.

طبرسی با تأکید بر اینکه کرونا واقعا بیماری هزار چهره‌ای است، خاطرنشان کرد: باید بدانیم چنین بیماری تاکنون وجود نداشته؛ ضمن اینکه بیشترین علائم کرونا همان علائم سرماخوردگی است؛ یعنی مانند سرماخوردگی ابتدا با بدن درد، گلودرد آغاز می‌شودو باید بدانیم هر کس علائم سرماخوردگی داشت، باید بلافاصله خود را قرنطینه کند.

وی با بیان اینکه هنوز آنفلوآنزا در کشور شروع نشده است، ابراز داشت: بیشتر بیمارانی که مراجعه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند با علائم کرونا هستند؛ بنابراین بهترین کار این است که اگر فردی دچار علائم خفیف بود، خود را قرنطینه کند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به خصوصیات علائم کرونا، یادآور شد: 48 ساعت قبل از شروع علائم و تا 5 روز اول بیشترین زمان انتقال کروناست؛ ضمن این‌که باید بدانیم درمان اصلی کرونا استراحت است و کسی که در این دوران استراحت می‌کند، سیر بهبودی آن بیشتر خواهد بود.

طبرسی با اشاره به شیوع کم آنفلوآنزا در نیمکره جنوبی جهان، گفت: تجربه‌ای که در نیمکره جنوبی و در کشورهایی مانند استرالیا و برزیل مشاهده شده این است که امسال در این کشورها بیش از 95 درصد شیوع آنفلوآنزا کاهش داشته است و خوشبختانه استفاده از ماسک بیشترین تأثیر را در عدم ابتلا به آنفلوآنزا دارد.

وی در خصوص «تولید داروهای گیاهی در درمان کرونا در کشور» بیان داشت: داروهای گیاهی به عنوان داروی مکمل نقش دارند و تأکید می‌کنم نقش درمانی آنها به صورت مکمل است؛ به طوری که می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی تأثیرگذار باشند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری متذکر شد:اما باید بدانیم اگر انتظار داشته باشیم که فردی با علائم تنگی نفس شدید را درمان کند، این کار را نمی‌کند بلکه به عنوان یک مکمل عمل می‌کند؛ در نتیجه در حال حاضر داروهای سنتی به عنوان داروی مکمل مورد توجه قرار می‌گیرد و کماکان باید منتظر تولید داروی درمان این بیماری باشیم.
نظر شما