جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۰۵
کد خبر: ۱۱۱۵۲۴
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پیش‌بینی ۸۰۰ برنامه با محوریت کتاب به مناسبت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر به نقل از ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، علی غیاثی ندوشن - مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - درباره اهمیت هفته کتاب و لزوم توجه به آن در سراسر کشور بیان کرد: معتقدم که بسیاری از برنامه‌هایی که در هفته کتاب اجرا می‌شود بهتر است که در طول سال نیز برگزار شود.

او با بیان این‌که هفته کتاب فرصت مغتنمی است تا فعالان حوزه کتاب شاهد بازخورد فعالیت‌های خود باشند، ادامه داد: این هفته فرصتی است تا نویسندگان، ناشران، کتابفروشان و دستگاه‌های فرهنگی متولی حوزه کتاب و همه حوزه‌هایی که با کتاب در ارتباط هستند نتیجه کارها و فعالیت خود را مشاهده کنند.

غیاثی همچنین با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای هفته کتاب گفت: اجرای بسیاری از برنامه‌هایی که سال‌های قبل تجربه برگزاری آن‌ها را داشتیم امسال به دلیل شیوع کرونا به شکل قبلی امکان‌پذیر نیست و بخشی از این فعالیت‌ها امکان اجرا ندارند و شکل بخش عمده دیگر برنامه‌ها تغییر کرده است.

او افزود: بخشی از این برنامه‌ها امکان اجرا دارند، برخی برنامه‌های قبلی با تغییر رویکرد و تغییر شکل در فضای مجازی برگزار می‌شود و در برخی مناطقی که کمتر مشکل داریم می‌توانیم با رعایت اصول بهداشتی برنامه داشته باشیم.

غیاثی ندوشن با بیان این‌که ۸۰۰ برنامه مختلف با موضوع کتاب در استان‌های مختلف همزمان با هفته کتاب انجام می‌شود، اظهار کرد: در سال‌های گذشته تعداد این برنامه‌ها به لحاظ کمی بیشتر بود اما امسال به دلیل شرایط ویژه بسیاری از برنامه‌ها قابل اجرا نیست.

او با توضیح درباره عنوان‌های برنامه‌ها گفت: حدود ۵۵ نمایشگاه کتاب در مناطقی که امکان عرضه کتاب در فضای سرباز وجود دارد در سراسر کشور پیش‌بینی شده است، همچنین قرار است ۵۲ برنامه رونمایی کتاب برای استان‌های کشور در هفته کتاب انجام شود.

غیاثی ندوشن با اشاره به برنامه اهدای کتاب ادامه داد: کتاب‌هایی که از ناشران و نویسندگان توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری می‌شود در این طرح به کتابخانه‌های مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، زندان‌ها و سایر اماکن عمومی  به صورت منسجم در کشور اهدا می‌شود و ۸۲ برنامه اهدای کتاب برای این هفته پیش‌بینی شده است.

او همچنین درباره برگزاری مسابقات کتابخوانی توضیح داد: قرار است همزمان با هفته کتاب ۸۶ مسابقه کتابخوانی در حوزه‌های مختلف کتاب‌های عمومی، علمی، دینی و کودک و نوجوان در سراسر کشور برگزار شود.

عضو شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران همچنین از پیش‌بینی برنامه‌های کتابخوانی برای این هفته خبر داد و گفت: قرار است کتاب‌های مختلفی همزمان با هفته کتاب با همکاری نهادهای مرتبط با حوزه فرهنگ خوانده شود و ۱۱ برنامه کتابخوانی در استان‌های کشور انجام خواهد شد.

غیاثی ندوشن یادآور شد: در راستای تجلیل و تقدیر از نویسندگان و اهل قلم و خادمان کتاب نیز ۹۱ برنامه برای هفته کتاب امسال در استان‌های کشور در نظر گرفته شده است که بخش عمده آن‌ها با استفاده از شبکه‌های مجازی خواهد بود و طیف گسترده‌ای از فعالان حوزه نشر و کتاب را در بر می‌گیرد.

او با اشاره به برنامه‌هایی که در حوزه هنر برای هفته کتاب در نظر گرفته شده است نیز گفت: نمایشنامه‌خوانی و اجرای نمایش‌های خیابانی با موضوع کتاب و مطالعه نیز یکی دیگر از برنامه‌های ما است که بخشی از آن‌ها در فضای مجازی به نمایش گذاشته می‌شود و قرار است ۲۸ مورد از این برنامه اجرا شود.

غیاثی ندوشن در بخش دیگر صحبت‌های خود از دیدار و ملاقات با نویسندگان و ناشران پیشکسوت استان‌ها به عنوان برنامه‌های دیگر این هفته نام برد و یادآور شد: با هدف ارج نهادن به خدمات آن‌ها در طول سال‌های مختلف ۶۲ برنامه همزمان با هفته کتاب در قالب دیدارهای حضوری و مجازی پیش‌بینی شده است.

مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های ترویجی کتابخوانی و مطالعه گفت: ۵۵ نشست‌ نقد و بررسی تخصصی با موضوع کتاب برای این هفته در نظر گرفته شده است که تقریبا اکثر این نشست‌ها به صورت مجازی خواهد بود.

او با بیان این‌که ۷۱ برنامه تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی درباره کتاب و هفته کتاب نیز از دیگر عنوان‌های این برنامه‌ها است، خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها می‌تواند چهره شهر و فضای کلی استان‌ها را نسبت به کتاب و کتابخوانی تغییر دهد و در هماهنگی با نهادهای شهری کارهای خوبی انجام شده است.

غیاثی ندوشن یادآور شد: ۳۸ مورد جلسه داستان‌خوانی و قصه‌گویی با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و برخی از تشکل‌های صنفی فعال در حوزه کتاب کودک برای هفته کتاب پیش‌بینی شده است.

او با اشاره به کارگاه‌های آموزشی متنوع با موضوع کتاب گفت: در این هفته آموزش ناشران و خادمان کتاب را داریم تا کیفیت چاپ و نشر کتاب را ارتقا دهیم و ترکیبی از کارگاه‌های تخصصی و فنی و فرهنگی و ترویجی برای این هفته در نظر داریم.

بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان‌ماه ۱۳۹۹ با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود.
منبع: ایسنا
نظر شما