پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۴
کد خبر: ۱۱۱۵۴۶
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
«اطلس جنگ ایران و عراق» نبردهای زمینی جنگ تحمیلی از ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ به صورت نقشه‌ها و نمودارهای رنگی همراه با توضیحات کوتاه و آمار و تصویر درج گردیده است.
«اطلس جنگ ایران و عراق» در بازار کتاببه گزراش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،در این کتاب، با یک مقدمه و هفت فصل، آمار و تصاویر هشت سال دفاع مقدس و دو سال قبل از آغاز رسمی جنگ ارائه شده است. در ابتدا خلاصه‌ای درباره‌ انقلاب اسلامی ایران و عکس‌العمل عراق و نظام بین‌الملل نسبت به انقلاب بیان شده است. سپس، تجاوز همه جانبه‌ ارتش عراق، بن‌بست در جنگ، آزادسازی مناطق اشغال شده، عبور از مرز برای تعقیب دشمن، گذر از موانع عبورناپذیر، پیشروی در شرق بصره و در آخر، پایان جنگ تشریح شده است.

در ادامه‌ کتاب و پس از مقدمه مذکور فشرده‌ای درباره‌ نبردهای زمینی همراه با نقشه، نمودار و جزئیات نام مناطق، نام عملیات، تاریخ و هدف و وسعت منطقه‌ آزادشده، همراه شرحی مختصر در زیر هر نقشه ارائه شده است. هفت فصل کتاب، مقاطع مختلف جنگ را (از قبل از انقلاب تا پایان جنگ) در برمی‌گیرند. فهرست مندرجات و مقدمه به زبان انگلیسی و فارسی و نمونه‌ قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد به زبان انگلیسی ارائه شده است.

در کتاب حاضر، نبردهای زمینی جنگ تحمیلی از ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ به صورت نقشه ها و نمودارهای رنگی همراه با توضیحات کوتاه و آمار و تصویر آمده است.


زمین و زمان محور فصول هفت‌گانه

این اطلس از هفت فصل تشکیل شده و شیوه تنظیم آن به گونه ای است که هر صفحه یک موضوع کامل یا یک عملیات مشخص را بر می گیرد.
از فصول هفت گانه، در چهار فصل «زمین» و در سه فصل دیگر «زمان» محور قرار گرفته است.
از نگاه دیگر، پنج فصل نیز بیان کننده ابتکار عمل ایران در جنگ و دو فصل نیز به طرف عراقی پرداخته است.

محتوای نقشه ها و نمودارها و مطالب فصل ها، بدین قرار است:
۱ـ پیروزی انقلاب اسلامی، شروع تجاوزات ارتش عراق تا اشغال سرزمین های ایران،
۲ـ بازیابی قوای مسلح ایران،
۳ـ آزادسازی سرزمین های جنوبی (شامل عملیات ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس)،
۴ـ آزادسازی سرزمین های شمالی و میانی (شامل عملیات :محمد رسول الله، مطلع فجر، مسلم بن عقیل، والفجر ۳، عاشورا، کربلای ۱، کربلای ۶)،
۵ـ تعقیب دشمن در جبهه جنوبی (شامل نبردهای رمضان، محرم، والفجر مقدماتی، والفجر ۱، خیبر، بدر، والفجر ۸، کربلای ۴و ۵و ۸) که همه با هدف تهدید بصره و برای کسب موقعیت برتر و پایان شرافتمندانه جنگ به اجرا درآمد و با عملیات کربلای ۵ و تصویب قطعنامه ۵۹۸ به نتیجه رسید،
۶ـ تعقیب دشمن در جبهه شمالی (سلسله عملیات :والفجر ۲، قادر، کربلای ۲و ۷، والفجر ۴، فتح ۱، کربلای ۱۰، نصر ۴، نصر ۷و ۸، بیت المقدس ۲و ۳و ۶و ۴، والفجر ۱۰)،
۷ـ  پایان جنگ ایران و عراق، حمله عراق به کویت.

چهارمین چاپ اطلس جنگ ایران و عراق: فشرده نبردهای زمینی ۳۱ شهریور ۲۹ - ۱۳۵۹ مرداد ۱۳۶۷ با تجدیدنظر و اصلاحات در شمارگان هزار و توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.
منبع: ایرنا
نظر شما