پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۰
کد خبر: ۱۱۱۶۱۲
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
گزارش از آیین رونمایی کتاب «شاخص‌های مکتب سلیمانی»
عضو شورای نگهبان در آیین رونمایی کتاب «شاخص‌های مکتب سلیمانی» گفت: فرهنگ جهاد، مقاومت، نفرت از استکبار و انقلابی بودن چهار شاخصه مهم مکتب شهید سلیمانی است که هرگز لباس جهاد را از تن بیرون نکرد.
شهید سلیمانی هرگز لباس جهاد را از تن درنیاورد/ مقاومت، تنها راه مقابله با دشمن استبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ وهنر،آیین رونمایی از کتاب «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» شامگاه چهارشنبه، ٢١ آبان‌ماه، با حضور سردار سرتیپ پاسدار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران؛ حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه؛ مرتضی سرهنگی، نویسنده دفاع مقدس و خانواده شهید حاج قاسم سلیمانی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی، عضو شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران، در این مراسم گفت: شهید عنوانی بود که شهیدسلیمانی به دلیل آن زنده بود و به آرزویش هم رسید. طی یک سالی که از شهادت حاج قاسم سلیمانی می‌گذرد، مقام معظم رهبری به طور مکرر در هر مناسبتی از این شهید بزرگوار یاد کردند و من در یاد ندارم که درباره هیچ یک از شهدا این اندازه یاد کرده باشند. همان گونه امام خمینی(ره) نیز از شهید مطهری یاد می‌کردند.
 
وی با اشاره به مردمی بودن شهید سلیمانی افزود: این شهید بزرگوار از میان مردم به سپاه پاسداران پیوست و تا وقتی که به شهادت رسید، لباس جهاد را از تن بیرون نکرد؛ بنابراین تجلیل از شهید سلیمانی تجلیل صرفاً عاطفی نبوده، بلکه یک تجلیل هدفمند محسوب می‌شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی با بیان اینکه شهید سلیمانی مکتب و روشی است که باید تبیین شود، گفت: کتاب «شاخص‌های مکتب سلیمانی» به دنبال تبیین ابعاد گوناگون شخصیت شهید سلیمانی است و در این زمینه ١٧ شاخصه برای مکتب سلیمانی با ذکر مستنداتی از امام راحل، مقام معظم رهبری و سخنان سردار شهید سلیمانی بیان شده است. از این‌رو این کتاب می‌تواند نقش مهمی در معرفی شهید سلیمانی داشته باشد و حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی به عنوان نویسنده، بهترین کسی است که توانسته در این زمینه قلم بزند، زیرا از نزدیک با شهید سلیمانی آشنا بوده و چندین سال با این شهید همراه بوده است و به نظر می‌رسد با نگارش این اثر، بخشی از خلأ موجود در حوزه مکتوبات مستند درباره شهید سلیمانی را پر کرده و باید برای مطالعه جوانان معرفی شود.
 
عضو شورای نگهبان با اشاره به چهار ویژگی برجسته شهید سلیمانی بیان کرد: اولین ویژگی «فرهنگ جهاد» است، زیرا شهید سلیمانی فرهنگ جهاد را با عمق جانش لمس کرد و فرهنگی که او را چه در جبهه، دفاع مقدس و چه در دفاع از حرم به دل خطر برد، شواهدش را در این کتاب می‌خوانیم. او شعار نمی‌داد، بلکه عاشق شهادت و بی‌صبرانه در انتظار شهادت بود.  
 
وی ادامه داد: شهید سلیمانی شاگرد فرهنگ جهاد و شهادت بود و در واقع همین فرهنگ باعث شده، انقلاب اسلامی بیش از چهار دهه حفظ شود و دلسوزان انقلاب نیز باید مراقب باشند، کسانی فرهنگ‌های بدلی را جای فرهنگ جهاد و شهادت معرفی نکنند.  
 
حجت‌الاسلام خاتمی دومین ویژگی مکتب شهید سلیمانی را انقلابی بودن دانست و تصریح کرد: این انقلابی بودن در کتاب «شاخص‌های مکتب سلیمانی» با عنوان پاسداری از ارزش‌ها بیان شده است. از این رو شهید سلیمانی در چارچوب‌های حزبی و جناحی نمی‌گنجید و یک انقلابی ولایتمدار، به معنای دقیق کلمه بود.  
 
وی با اشاره به ویژگی دیگر مکتب شهید سلیمانی بیان کرد: شهید سلیمانی با تمام وجود از استکبار نفرت داشت، نفرتی که ریشه قرآنی دارد و این نفرت را امام راحل به ملت ما آموخت. این روز‌ها بازی‌های سوری در آمریکا وجود دارد. یکی در آستانه رفتن و دیگری در آستانه آمدن است؛ بنابراین اگر کسی به آن‌ها دل ببندد، بسیار ناشی‌گری سیاسی کرده است؛ زیرا ترامپ سردار عزیز ما را به شهادت رساند و بایدن هم به او خسته نباشید گفت و از این کار شیطانی تجلیل کرد؛ بنابراین راه درست راه نفرت از آنهاست و اینکه مقتدر شویم و در برابر آن‌ها بایستیم.
 
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: ویژگی دیگر مکتب شهید «فرهنگ مقاومت» است، فرهنگی که فرهنگ رهروان راه انبیا بوده و تجربه هم نشان داده باید برای مقابله با دشمنان مقاومت کرد، زیرا مذاکره با دشمن جواب نداده و نمی‌دهد و نسخه باقیمانده، نسخه مقاومت است که جوابگو خواهد بود.
 
سردار فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز در ادامه این مراسم گفت: در برنامه‌هایی که به نام شهید قاسم سلیمانی است، باید از حاج قاسم و همه کسانی که به ما درس مقاومت و جهاد آموختند، یاد کنیم، زیرا برای انقلاب اسلامی پشتوانه‌ای شدند تا به اقتدار و پیشرفت امروز خود برسد.
 
وی در ادامه با اشاره به سه شاخصه مهم در کلام مقام معظم رهبری برای پاسداران انقلاب و شهدای پاسدار بیان کرد: ایمان، باور به وعده‌های خدا و ابتکار عمل در کار کردن سه شاخصه مهمی است که پاسداران انقلاب، شهدای پاسدار و شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش داشتند.
 
سردار فدوی تصریح کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی در حد اعلاء به تکالیفش عمل کرد و خدا نیز به او عنایت ویژه‌ای داشت. عنایتی که به هیچ شهیدی نداشت و در این کتاب نیز می‌بینیم یکی از کار‌های خوبی که نویسنده کتاب بر آن تأکید داشته، به جای روایتگری و شرح حال‌نویسی بر شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی کار کرده است. این شاخص‌ها مربوط به اسلام است و همه پاسداران اسلام باید در آن مسیر قدم بردارند.
 
یادآور می‌شود، کتاب «شاخص‌های مکتب سلیمانی» به قلم حجت الاسلام علی شیرازی، نماینده، ولی فقیه در نیروی قدس سپاه به نگارش درآمده و به همت انتشارات «خط مقدم» منتشر شده است.
منبع: ایکنا
نظر شما