پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۳۶
کد خبر: ۱۱۱۶۴۲
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
همزمان با هفته کتاب، کتابخانه عمومی شهربانو در منطقه ۸ به نام دکتر طوبی کرمانی نخستین بانوی فیلسوف ایران تغییر نام می‌دهد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، همزمان با هفته کتاب، کتابخانه عمومی شهربانو در منطقه ۸ به نام دکتر طوبی کرمانی نخستین بانوی فیلسوف ایران و اولین رایزن فرهنگی و علمی زن جمهوری اسلامی ایران تغییر نام می‌دهد.

سعید رنجبریان مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ با اعلام این خبر گفت: این تغییر نام به پاس قدردانی از زحمات ارزنده و به منظور بهره‌مندی عموم جامعه با آثار و دیدگاه‌های مرحوم کرمانی روز دوشنبه ۲۶ آبان ماه ساعت ۹:۳۰ با حضور شخصیت‌های فرهنگی و علمی کشور انجام خواهد شد. 

رییس فرهنگ‌سرای گلستان تصریح کرد: اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری و تولید آثار هنری فاخر با محوریت این بانوی گران‌قدر انقلاب اسلامی در دستور کار این کتابخانه قرار خواهد گرفت.

مرحوم طوبی کرمانی در یکم بهمن ۱۳۲۶ در اردبیل به دنیا آمد. وی در حالی نخستین بانوی فیلسوف ایران لقب گرفت که دارای مدرک فوق دکتری فلسفه و فارغ‌التحصیل فلسفه تطبیقی و کلام، دبیر کل اتحادیه جهانی زنان مسلمان و مشاور دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در امور بانوان و عضو هیئت مدیره موسسه آموزش شهر بود و سال‌ها در کسوت استاد دانشگاه به تربیت شاگردان اندیشمند پرداخت.

کرمانی استاد برجسته دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، اولین رایزن فرهنگی زن جمهوری اسلامی و اولین بانوی رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در یونان، عضو هیئت‌علمی بعثه مقام معظم رهبری، همچنین مؤلف ده‌ها مقاله، کتاب علمی و فرهنگی و نیز دبیر کل اتحادیه جهانی زنان مسلمان بود.

نگارش بیش از ۶۰ مقاله، تألیف و تصنیف ۱۲ کتاب علمی و اجتماعی و شرکت در بیش از ۸۰ کنگره ملی و بین‌المللی در داخل و خارج کشور از جمله آثار علمی و فرهنگی کارنامه این چهره ماندگار و فعال در عرصه‌های علمی و فرهنگی کشور است. دکتر طوبی کرمانی بیشتر عمر خود را صرف فعالیت در زمینه تقریب مذاهب کرد و شهریور ماه ۱۳۹۹ در ۷۳ سالگی به دیار باقی شتافت.

کتابخانه دکتر طوبی کرمانی با مساحت ۳۵۰ متر مربع، در سه طبقه با ارائه خدمات ویژه در بخش‌های متنوع و با تعداد ۱۸ هزار عنوان کتاب ویژه بانوان فعالیت می‌کند. این کتابخانه در خیابان جانبازان غربی، ۱۴ متری لشگر، خیابان شهید حیدری، مقابل بوستان کوثر واقع شده است.
مطالب مرتبط
نظر شما