جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۲
کد خبر: ۱۱۱۶۴۴
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد با اشاره به برگزاری جشنواره فصل همدلی، گفت: ایستادگی مردم، کادر درمان و مواسات جامعه در دوران کرونا می‌تواند دستمایه خلق آثار هنری شود.
ضرورت وقایع‌نگاری کرونا/ آنچه در این روزها گذشت می‌تواند دستمایه خلق رُمان و فیلم شودبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر محمدجواد مرادی‌نیا، با اشاره با ایستادگی و ایثارگری کادر درمان در مقابل ویروس کرونا، گفت: امروزه کشورمان با دشمنی مواجه است که سلامت مردم را هدف قرار داده و در این میان پزشکان و پرستاران در خط مقدم دفاع از سلامت جامعه قرار دارند.
مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروزه همه ارکان کشور با تمام توان در مقابل این دشمن ویروسی آرایش جنگی گرفته‌اند، تصریح کرد: در دوران جنگ تحمیلی تمام ارکان کشور در خدمت دفاع از میهن اسلامی قرار گرفتند تا رزمندگان در خط مقدم ایستادگی کنند.
او ادامه داد: در واقع اگر همه دست در دست هم نمی‌دادند و از رزمندگان دفاع نمی‌کردند با شکست مواجه می‌شدیم؛ امروز نیز کادر درمان در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارد.
مرادی‌نیا افزود: بر این اساس در خطوط بعدی دفاع دستگاه‌های دیگر و نهایتا جامعه قرار دارند که اگر با همدیگر هم‌دل نباشند، خط مقدم بهداشتی کشور دچار مبارزه‌ای فرسایشی می‌شود که مدت‌ها طول خواهد کشید و تلفات آن نیز افزایش می‌یابد و می‌تواند به فاجعه‌ای ختم شود که نسل‌های آینده هیچ وقت آن را نخواهند پذیرفت.
عضو شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب اظهار کرد: امروزه بخش قابل توجهی از مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و حتی اقدامات جهادی انجام می‌دهند و به مواسات می‌پردازند؛ امیدواریم مابقی مردم نیز شرایط بحرانی کشور را درک کنند تا بیشتر دچار مشکل نشویم.
مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص لزوم وقایع‌نگاری ایثار کادر درمان و همدلی مردمی در دوران مبارزه با کرونا، تصریح کرد: ملت‌های هوشیار و پویا تمام حوادث خود را ثبت و مستند می‌کنند تا از تکرار اشتباهات جلوگیری شود و بتوانند اطلاعات درستی به نسل‌های آینده منتقل کنند.
او ادامه داد: به عنوان مثال در دوران جنگ جهانی اول، شیوع بیماری وبا و غیره، هنرمندان ازجمله نویسندگان، وقایع آن روزها و اتفاقات ناگوار را ثبت کردند؛ اگر آن نوشته‌ها نبود، امروز نمی‌دانستیم آن دوران چه زحماتی کشیده شده و چه اتفاقاتی رخ داده و حتی نمی‌توانستیم از تجربایت‌شان استفاده کنیم.
مرادی‌نیا افزود: سیدمحمد کمره‌ای خاطرات خودش را روزانه ثبت کرده که در کتابی تجمیع شده است؛ در سال‌های 1295 شمسی به گونه‌ای وقایع ترسیم شده که گرفتاری‌ها، مشکلات و تمام شرایط آن دوران را می‌توان درک کرد.
این عضو شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب با اشاره به برگزاری جشنواره ادبی فصل همدلی از سوی فرهنگسرای اندیشه در راستای وقایع‌نگاری ایثارگری کادر درمان و همدلی مردم در دوران مبارزه با کرونا، خاطرنشان کرد: امروزه نیز حوزه بهداشت و درمان، کمک‌های مردمی و مواسات، مظلومیت خانواده‌های داغدار و غیره باید ثبت شود و در تاریخ بماند؛ این مهم می‌تواند دستمایه خلق آثار مختلفی از جمله رمان، ساخت فیلم و سریال شود که نیازمند توجه بیشتر هنرمندان، نویسندگان و پژوهشگران است.


مطالب مرتبط
نظر شما