پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۲۷
کد خبر: ۱۱۱۷۲۹
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
برگزیدگان هجدهمین جشنواره ملی بهترین کتاب دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس معرفی شدند.
هجدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس به کار خود پایان دادبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مراسم اختتامیه جشنواره ملی انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس امروز دوشنبه ۲۶ آبان همزمان با هفته کتاب، با حضور سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حجت الاسلام میثم امرودی و برخی چهره های ادبی در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.
برگزیدگان این‌جشنواره به نقل از خبرگزاری مهر به این‌ترتیب معرفی شدند:

در بخش توطئه‌های داخلی، کتاب سراب آزادی نوشته مریم سنجابی

در بخش گروه داستان، کتاب آدم شویی نوشته نصرت الله محمود زاده

در بخش مدافعان حرم، کتاب ابوعلی کجاست؟ نوشته محمدمهدی رحیمی و نوید نوروزی

در بخش پژوهش های ادبی، فرهنگی و اجتماعی، کتاب ادبیات داستانی جنگ ایران به قلم مهدی سعیدی و کتاب ما علیه‌ما نوشته سجاده تقی زاده

در بخش پژوهش‌های سیاسی و نظامی، کتاب تشدید تلاش‌ها برای فتح فاو به قلم مهدی انصاری  و حمیدرضا فرهانی

در بخش تاریخ شفاهی، دو کتاب جاده‌های بهشتی نوشته فرزاد بیات موحد و از آبادن تا حلبچه نوشته علی شیرخانی

در بخش هنرهای تجسمی، کتاب‌های عکاسان جنگ اثر مریم‌کاظم زاده و دلاوران از سیدعباس میر هاشمی

در بخش مستند، کتاب فغان نیزارها نوشته مجید کریمیان

در بخش هنرهای نمایشی، کتاب مجموعه نمایش نامه‌های ایثار از مهدی نصیری

در بخش مدیریت هنری، کتاب‌های ابدی از مهدی صفری، جون خادم المهدی از سید حسین متولیان و خرمشهر شهر درختان از مجید شفیعی

در بخش زندگی‌نامه داستانی کتاب‌های انگشتر فیروزه از عزت الله الوندی و محمد مسیح کردستان از نصرت الله محمود زاده

در بخش ترجمه، کتاب مجاهدین در بوسنی تروریست یا رزمنده با ترجمه محمد باقر پی پل زاده

و در بخش آثار مرجع نیز کتاب‌های فرهنگی اعلام شهدا و وصیت نامه شهدا انتشارات بنیاد شهید

 به گزارش ایسنا؛ در این آیین سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: بیشترین بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص موضوع دفاع مقدس بوده است که به‌درستی و صحیح در این زمینه مطالب بسیار موثر و والایی را ایراد فرموده‌اند که این فرمایشات نقشه راه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را تعیین می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید دفاع مقدس را برای نسل جدید، جوان و آینده به‌درستی تعریف، توصیف و تحلیل کنیم، به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در چهلمین سالگرد دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب تاکید داشتند که دفاع مقدس متعلق و محدود به یک روز، یک ماه، یک سال و حتی یک قرن نیست، بلکه حظ آن برای مردم باید ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال بماند و همانطور که مردم سرشکستگی معاهده ترکمنچای را حس می‌کنند؛ لذا باید حظ افتخارات دفاع مقدس را حس کنند.

وی مطالعه جنگ جهانی اول و دوم و همچنین معاهدات ترکمنچای و گلستان را به نویسندگان و اهالی قلم توصیه کرد و ادامه داد: تاریخ گواه است که در این رویدادها همواره سرزمین‌های کشورمان مورد اشغال قرار گرفته و امتیاز داده‌ایم و حتی سربازان و نیروهای انسانیمان را دشمن برداشته و برده است. تاریخ درباره جنگ جهانی اول و ایران ساکت مانده است؛ جمعیت ایران در سال ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۹، ۱۸ تا ۲۰ میلیون بوده که علیرغم بی‌طرفی در این جنگ مورد اشغال قرار می‌گیرد و به خاطر قحطی و بیماری ایجاد شده به‌واسطه اشغالگران نیمی از جمعیت کشور از بین رفته است. تهران ۵۰۰ هزار جمعیت داشته که بعد از این جنگ به ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد. این تجاوز درحالی صورت می‌گیرد که شاه ایران یعنی فرمانده کل نیروهای مسلح همزمان با حضور اشغالگران، کشور را ترک می‌کند و کشور را در اختیار بیگانگان قرار می‌دهد، اما شاهدیم حضرت امام خمینی (ره) در جریان دفاع مقدس و با تجاوز رژیم بعثی، حتی به پناهگاه نمی‌رود و می‌ایستد و درحالی که ۳۶ کشور دنیا حامی صدام بود، یک وجب از خاک کشور را از دست نمی‌دهیم؛ این اتفاق بسیار عظیم است.

هجدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس به کار خود پایان داد
کارگر امنیت و عزت امروز کشور را مرهون مقاومت و پیروزی در دفاع مقدس دانست و افزود: مردم باید بدانند در جریان دفاع مقدس چه کار عظیمی شکل گرفته است؛ ممکن است عظمت دفاع مقدس در زمان کنونی کمتر نشان داده شود؛ اما در تاریخ عظمت این کار ثبت شده است. همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «اگر دفاع مقدس نبود امروز خبری از عزت و امنیت نبود.»

وی به این سخن از سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که «دفاع مقدس قله است و جریان مقاومت امروز دامنه آن محسوب می‌شود» اشاره کرد و گفت: حاج قاسم دفاع مقدس را جامعه آخرالزمانی معرفی می‌کردند و تاکید داشتند اگر بخواهیم چنین جامعه‌ای را نشان دهیم، آن جامعه دفاع مقدس است.

کارگر از همه نویسندگان، ناشران و فعالان نشر برای شرکت در این رویداد مهم فرهنگی تشکر کرد و گفت: مقرر بود آیین اختتامیه این رویداد باشکوه و بزرگ برگزار شود؛ اما محدودیت‌های کرونایی موجب برگزار شدن مجازی آن شد لذا از همه نویسندگان تشکر می‌کنیم.

غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این آیین با بیان اینکه هر چیزی در دنیا یک بود و نمود دارد، اظهار داشت: مراد از بود، وجود ظاهری است و نمود نیز جلوه آن در ادراک ما انسان‌ها و مقداری است که آن را می‌شناسیم.

وی افزود: خیلی از چیزها بود دارد ولی نمود ندارد و برخی چیزهای دیگر نمود دارد، اما بودی ندارد. با این مقدمه دفاع مقدس از آن واقعیت‌هایی است که بود و واقعیت آن از نمود آن یعنی آن چه معرفی شده بسیار بیشتر است؛ بنابر این باید همه تلاش کنیم تا نمود دفاع مقدس را به بود آن نزدیک کنیم، البته هرگز چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد که واقعیت دفاع مقدس را کاملاً بیان کنیم و بشناسانیم؛ چراکه حقایقی در دل‌های رزمندگان بوده که هیچ کس به آن‌ها دسترسی نداشته و به قلم و بیان نخواهد آمد.

وی با تاکید بر اینکه دفاع مقدس یک واقعیت عظیم است، عنوان کرد: اگر کسی از دفاع مقدس ارزیابی کند و طول مدت که هشت سال استمرار داشته و وسعت جبهه را که از کجا تا کجا بود و دشمن را در نظر بگیرد متوجه خواهد شد که تقریبا یک جنگ جهانی علیه یک کشور رخ داده است.

حدادعادل خاطرنشان کرد: بعد از جنگ وظیفه ادبیات دفاع مقدس است که آینه‌ باشد و تصویر درستی از نور خورشید دفاع مقدس را برای نسل جوان بازتاب دهد؛ این کار وظیفه‌ای زینب‌گونه و بسیار سنگین است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای غربی از جنگ جهانی اول و دوم بیشترین استفاده را برای تولید ادبیات برده‌اند، گفت: در جنگ جهانی اول و دوم کشورهایی که پیروز شدند تا چه اندازه رمان، کتاب و فیلم سینمایی درباره آن تولید کردند و در موزه‌های خود به سربازان و رزمندان آن افتخار می‌کنند هنوز پس از گذشت بیش از هفت دهه از جنگ جهانی دوم کشورهای غربی در حوزه ادبیات جنگ تولید دارند؛ اما ما برای دفاع مقدس خود چه کرده‌ایم؟ یادآوری دفاع مقدس فقط احترام به رزمندگان و شهدا نیست، بلکه وظیفه مهم‌تری در پیش است که باید با حفظ آثار دفاع مقدس راه را برای آیندگان روشن کنیم.

حدادعادل اظهار کرد: بسیاری از جوانان را می‌شناسم که رزمندگان و شهدایی مثل شهید ابراهیم هادی و یا شهید آوینی را الگوی خود قرار دادند و البته از همه برتر شهید سلیمانی که الگوی الگوهای دفاع مقدس است را الگوی زندگی‌شان قرار دادند.معتقدم ادبیات فارسی با ادبیات دفاع مقدس غنا پیدا کرده است. ارزیابی ما در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی این است که با 20 هزار کتاب ارزشمندی که از دفاع مقدس چاپ شده، هر کس بخواهد عالمانه و بدون تعصب ادبیات فارسی را ارزیابی کند ناچار است تصدیق کند که با دفاع مقدس میدان وسیعی به روی عرصه شعر و نثر فارسی به عنوان ادبیات دفاع مقدس باز شده است.

وی ادامه داد: پیش از این ادبیات حماسی داشتیم اما مربوط به هزار سال پیش بود حالا با رخداد دفاع مقدس و ادبیات خاص آن ادبیات حماسی‌مان غنا پیدا کرده است مثال آن شعرهای فاخری است که درباره دفاع مقدس سروده شده است چه رمان‌ها و داستان‌های ارزشمندی که در این زمینه نوشته شده است. ادبیات دفاع مقدس انفجار ادبی بود که در ظرف 20 سال گذشته تولید شده است اینها ظرفیتی است که می‌تواند در سینمای دفاع مقدس نیز مورد استفاده قرار گیرد.

سرهنگ عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در ابتدای این مراسم گزارشی از روند برگزاری هجدهمین دوره دوسالانه انتخاب کتاب دفاع مقدس ارائه داد و گفت: این جایزه در سال ۷۳ پایه‌گذاری شده و تاکنون ۱۷ دوره آن برگزار شده است؛ درباره اهمیت آن تنها به این نکته اشاره می‌کنم که سه دوره، سه رئیس جمهور کشورمان مهمان ویژه مراسم اختتامیه آن بوده‌اند.

وی به فعالیت دبیرخانه هجدهمین دوره انتخابات بهترین کتاب دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: فعالیت دبیرخانه هجدهمین دوره این رویداد از اردیبهشت ۹۷ آغاز شده و کتاب‌های سال‌های ۹۵ و ۹۶ را با ارسال فراخوان از اردیبهشت ۹۷ جمع آوری کرده است. نمایشگاه بین‌اللملی کتاب تهران نیز فرصت خوبی بود که ما برای جمع‌آوری برخی از آثار به خوبی از آن استفاده کردیم.

سرهنگ بایرامی  ادامه داد: در این دوره دو هزار و ۶۳۱ اثر به دبیرخانه از ۳۰۳ ناشر به دبیرخانه رسیده که ۸۰ عنوان به مرحله نهایی راه یافت و ۲۶ اثر شایسته تقدیر شدند و ۱۱ عنوان نیز منتخب ناشرین و خادمین نشر بود و در این دوره جمعاً ۳۸ اثر مورد تقدیر قرار خواهند گرفت در توسط ۷۱ داور در ۱۸ گروه داوری شد معرفی شده‌اند.

در ادامه، «محسن شاهرضایی» سخنگوی هجدهمین دوره جایزه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس بیانیه نهایی هیئت داوران را قرائت کرد.

ماموستا قادری: پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای دشمنان شرقی و غربی قابل تحمل نبود 

در بخش دیگر این مراسم «ماموستا ملا قادر قادری» امام جمعه پاوه که به صورت مجازی مهمان ویژه این مراسم بود در سخنانی ضمن تشکر از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بخاطر برگزاری این رویداد، به بیان سه مطلب در خصوص چرایی آغاز جنگ علیه ایران توسط صدام، آثار مثبت این اتفاق و انگیزه خود برای نوشتن کتاب «ماموستا» پرداخت و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای دشمنان شرقی و غربی قابل تحمل نبود لذا آن‌ها به فکر سرکوبی انقلاب افتادند و صدام را مهره خوبی دانستند چراکه او عنصری دیکتاتور، مستکبر، خونخوار بود؛ او از ابتدای انقلاب هر روز ضد انقلاب را به داخل خاک کشور می‌فرستاد. سال ۵۹ پیمان الجزایر را پاره کرد و ۱۲ لشکر پیاده، زرهی و مکانیزه و ۱۵ تیپ مستقل را آماده کرد و به صورت نمادین با یک توپ به سمت ایران شلیک کرد و سپس ۱۹۲ هواپیا را برای بمب‌باران مناطق حساس اعزام کشورمان کرد و جنگ تحمیلی را شروع کرد.

وی با اشاره به شرایط نامساعد کشورمان برای مقابل با تجاوز رژیم بعثی عراق اشاره کرد و گفت: تنها یک سال از عمر انقلاب اسلامی ایران گذشته بود که صدام به کشورمان تجاوز کرد لذا نیروهای مسلح کشور آمادگی دفاع از کشور را نداشتند و بسیاری دچار اضطراب شدند و بنیان گذار جمهوری اسلامی خطاب به مردم فرمودند «دزدی چند سنگ را پرتاب کرده است»؛ ایشان با این سخن حزب بعث را تحقیر کرد چراکه صدام را دزد و هواپیماهایش را چندتا سنگ دانست. بیانات امام (ره) جان دیگری به مردم داد و مردم برای دفاع بیدار شدند. مردم جاناً و مالاً در کنار سپاه و ارتش ایستادند.

امام جمعه پاوه درخصوص اهمیت نوشتن خاطرات جنگ، عنوان کرد: تمرکز خاطرات جنگ در تهران بود و غرب کشور کمتر دیده شده بود و ما با همکاری دوستانمان در حوزه هنری تاریخ شفاهی خودمان را ذکر کردیم و ۵۸ ساعت خاطراتمان را طی سه سال ذکر کردیم تا کتاب «ماموستا» شکل گرفت؛ انگیزه نگارش این کتاب این بود که ثابت کنیم کرد، و فارس و شیعه و سنی و عرب و همگی در دفاع مقدس یکی بودند و خون‌های فارس و ترک و شیعه و سنی در یک سنگر برای دفاع از کشور ریخته شده و ما با خون خودمان با جمهوری اسلامی اعلام وحدت کردیم و نباید این سابقه و خدمات فراموش شود. بنده به عنوان شاهد در این منطقه شاهد این رشادت‌ها بودم و آن را به تحریر در آوردم چراکه ما ایرانی و برادر و مدافع کشور در هر زمان هستیم.

در ادامه این مراسم «نصرالله محمودزاده» اظهار کرد: هنوز در جنگ جهانی دوم که قلم زده می‌شود به سراغ برجستگی‌ها می‌روند؛ اگر شهید بروجردی را به عنوان یکی از بنیان گذاران روش فرماندهی برقلب‌ها در قرن 21 می‌دانیم، شاهدیم شهید حاج قاسم سلیمانی با این روش در خاورمیانه غوغا می‌کند و دشمن آن را درک نمی‌کند.

وی با طرح این سوال که چرا حاج قاسم بعد از شهادت برجسته تر شد، گفت: ویژگی این شهیدان در دیده نشدن و مخفی شدن بود اما وظیفه منِ نویسنده بعد از شهادت آن‌ها این است نزدیک شدن را به دیده شدن در حد معرفت شهدا در تاریخ کنیم؛ اینجاست که بنیاد حفظ آثار نشر ارزش‌های دفاع مقدس و اهل قلم وظیفه مهمی دارند. اگر ویژگی‌های ژنرال‌های بزرگ جنگ جهانی دوم را یک طرف و برجستگی‌های شهدا را طرف دیگر قرار دهیم، بنده معتقدم شاهد خواهیم بود که فرماندهی در جنگ نرم در این قرن با افکار شهید بروجردی و سلیمانی محقق خواهد شد.

این نویسنده کم‌کاری در معرفت‌شناسی دفاع مقدس را خلا این حوزه دانست و اظهار کرد: دوره نگارش عادی زندگی شخصیت‌ها سپری شده است چراکه جامعه تشنه نگاه‌هایی است که موجب عوض شدن سرنوشت‌ها می‌شود. کار کردن در عرصه دفاع مقدس تمامی ندارد و هرچه بیشتر در آن وارد شویم، عمق بیشتری را متوجه می‌شویم لذا وظیفه محقق است شخصیت‌ها را همانطور که بوده است به جامعه معرفی کنیم.

مطالب مرتبط
نظر شما