پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۱۷
کد خبر: ۱۱۱۷۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
۲ میلیون مسجدی پای کار «ایران قوی»
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور از اجرای طرح ایران قوی توسط ۲۵ هزار کانون مساجد خبر داد و گفت: بیش از ۲ ملیون و ۳۰۰ هزار عضو کانون‌ها در این طرح در ۴۷ فرهنگی، هنری و نوآورانه آثاری را تولید خواهند کرد.
اجرای ۴۷ برنامه فرهنگی، هنری و نوآورانه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور اظهار داشت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تا بتواند شناسایی و توانمندسازی استعدادهای فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی، جریان سازی گفتمان ایران قوی و ترویج روحیه، امید و تلاش و حضور موثر و هدفمند بچه‌های مسجد در فضای مجازی، در کشور طرح «ایران قوی» را راه‌اندازی کرده است.

فعالیت ۲۵ هزار کانون در طرح ایران قوی

وی با اشاره به اینکه طرح ایران قوی از هفته دفاع مقدس تا میلاد حضرت زهرا (سلام االله علیها) و در ادامه طرح پایتخت فهما راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: این طرح برای بچه‌های مسجد در ۲۵ هزار کانون فعال شده است که در ۱۲ رواق ذیل آن فعالیت خواهند کرد.

ارزانی در ادامه به محورهای طرح ملی ایران قوی اشاره کرد و گفت: «قرآن و سیره اهل بیت(ع)» با زیرمجموعه‌هایی نظیر فرهنگ ولایت مداری، سبک زندگی ایرانی - اسلامی، داستان‌های قرآنی، بزرگداشت مناسبت‌های مذهبی، نماز، امر به معروف و نهی از منکر و ...، «مسجد و گام دوم انقلاب اسلامی» با زیرمجموعه‌هایی همچون نقش مسجد در خودسازی، نقش مسجد در جامعه‌پردازی، نقش جوانان مسجدی در قوی شدن ایران اسلامی و ... دو محور نخست این طرح را تشکیل می‌دهند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور ادامه داد: پیشرفت و امید به آینده با زیرمحورهای نشاط‌آفرینی در جامعه، تقویت روحیه امید و تلاش در بین جوانان، توجه به کارآفرینی و جهش تولید، خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی، نمادها و جلوه‌های پیشرفت و عدالت، ابتکارات، اختراعات، خلاقیت‌ها، الگوهای موفق محلی، استانی و ملی و ...، مقاومت و عزت ایران اسلامی با موضوعاتی از قبیل دفاع مقدس، شهدای مقاومت، هسته‌ای، سلامت و ...، شهید سردار سلیمانی، نمایش جلوه‌های مشارکت مردم (همدلی، مواسات، راهپیمایی و ...)، رشد علم و فن‌آوری و سایر اسوه‌ها و نمادهای عزت و مقاومت دیگر محورهای ایران قوی هستند.

فرهنگ، هنر و نوآوری سه محور فعالیتی ایران قوی

وی با بیان اینکه هر کانونی در این طرح می‌تواند تا سقف ۲۰ هزار امتیاز کسب کند، گفت: این طرح در قالب سه شبستان «شبستان فرهنگ»، «شبستان هنر» و «شبستان نوآوری» اجرا می‌شود. ذیل این شبستان‌ها ۱۲ رواق تعریف شده که در طرح ملی ایران قوی هر یک از آنها توسط استانی معین راهبری می شوند. در مجموع بچه‌ها در ۴۷ عرصه فعالیت خواهند داشت که به طور مثال یکی از آن‌ها سرود است که باید آثار خود را در فضای مجازی برگذاری کنند تا در تهران ارزیابی شود.

ارزانی با اشاره به استان‌های معین و رواق‌های تحت نظارت آنها، تصریح کرد: خراسان رضوی در رواق نور، چهارمحال و بختیاری در رواق کتاب، قم در رواق دانش، تهران در رواق همدلی، فارس در رواق رسانه، هرمزگان در رواق سرود، گلستان در رواق فیلم، البرز در رواق نمایش، اردبیل در رواق ترنج، یزد در رواق قلم، اصفهان در رواق کارآفرینی وخراسان جنوبی در رواق فن‌آوری با هدف برون‌سپاری فعالیت‌ها و بهره مندی از ظرفیت های استانی، استان‌های معین هستند.

هدایای طرح ایران قوی

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور ادامه داد: ارزیابی و داوری طرح ملی ایران قوی در دو مرحله انجام می‌شود؛ ارزیابی اولیه در مرحله استانی و داوری نهایی در سطح ملی است که در سطح استان از کانون‌های برتر هر استان براساس بیشترین امتیاز کسب شده در سامانه بچه‌های مسجد تقدیر ویژه صورت می‌گیرد و در سطح ملی از رتبه برتر با جایزه نقدی یکصدمیلیون ریالی، رتبه شایسته تقدیر جایزه نقدی پنجاه میلیون ریالی و از هفت رتبه شایسته تقدیر در هر رواق با جایزه نقدی سی میلیون ریال تقدیر می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که ظهور و بروز تولیداتی بچه‌های مسجد در فضای مجازی به چه صورت است، گفت: مسجدی‌ها فعالیت‌های خود را در سامانه مسجد بارگذاری می‌کنند و با ورود به این سامانه امکان مشاهده وجود دارد اما در خارج از این بستر نیز فعالیت‌هایی دارند که جدای از ماموریت کانون‌هاست.

ارزانی در پایان خاطرنشان کرد: ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کانون‌های مساجد فعال هستند که در قالب این طرح فعالیت‌ خواهند کرد.
نظر شما